V Mnichově Hradišti končí akustické zkoušky ostravského koncertního sálu

V Mnichově Hradišti na Mladoboleslavsku v dílně akustické společnosti Aveton dokončují akustické zkoušky nového ostravského koncertního sálu. Testy na modelu sálu v měřítku 1:10 dělali od ledna zaměstnanci japonské akustické společnosti Nagata Acoustics. Sál pro 1300 lidí bude součástí Domu kultury v Ostravě. Náklady na jeho rekonstrukci a výstavbu sálu by měly být přes tři miliardy korun. Financování má společně zajistit statutární město Ostrava, Moravskoslezský kraj a ministerstvo kultury. Stavba sálu by měla začít příští rok, dokončení plánuje Ostrava na rok 2026.

Akustická zkouška ostravského koncertního sálu (zdroj Magistrát města Ostravy)
Akustická zkouška ostravského koncertního sálu (zdroj Magistrát města Ostravy)

„K dosažení těch nejlepších akustických parametrů budoucího ostravského koncertního sálu bylo nutné provést několik sérií akustických měření na modelu,“ uvedla za Janáčkovu filharmonii Ostrava Michaela Dvořáková. Specialisti ze společnosti Nagata Acoustics hledali s použitím modelu akustické vady a ověřovali, že tvar sálu umožní čistý a bohatý zvuk. Převážně dřevený model, který váží čtyři a půl tuny a skládá se z 2000 dílů, bude v následujících týdnech převezen do Ostravy, kde si ho budou moci lidé prohlédnout v městské galerii Plato. Poté by mohl být k dispozici pro výuku studentům některé z ostravských vysokých škol.

Akustické zkoušky v modelu zjišťovaly, jestli se posluchačům v publiku přenese přesně to, co orchestr hraje. „Uvnitř modelu jsou umístěna čalouněná křesílka a figurky z extrudovaného polystyrenu s vlasy a oblečky, které mají napodobit posluchače v sále. Simulují akustickou pohltivost posluchačů. I přítomnost lidí v sále mění akustické parametry prostoru,“ uvedl Erik Bergal z Nagata Acoustics.

Na konci měření naplnili technici model plynným dusíkem. „Uvnitř modelu musí být všechny naše frekvence desetkrát vyšší než normálně, jelikož jde o měřítko jedna ku deseti. Vlastnosti zvuku se ve vzduchu od normálních frekvencí liší. Ale díky naplnění sálu dusíkem nasimulujeme co nejvěrohodnější prostředí a získáme přesnější hodnoty měření,“ doplnil Bergal. Specialisté na akustiku provedli tři série měření, díky nimž ještě udělali několik menších úprav.

Nový ostravský koncertní sál, architekt Steven Holl (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)
Nový ostravský koncertní sál, architekt Steven Holl (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)

Stavba koncertního sálu a rekonstrukce stávající budovy by měla začít příští rok. „Nyní probíhá stavební řízení pro povolení stavby a příprava dokumentace pro provedení stavby. V přípravě je také výběr zhotovitele stavby pro první fázi stavby, tedy přípravné práce, které by mohly být zahájeny v druhé půli tohoto roku,“ uvedla Bajgarová.

Koncertní sál, jehož tvar připomíná z výšky například pouzdro houslí, navrhl architekt Steven Holl, který patří k nejznámějším americkým architektům současnosti. Kromě koncertního sálu s kapacitou 1300 míst má být budova zázemím pro stočlenný orchestr Janáčkovy filharmonie Ostrava, dále zde bude komorní sál pro 515 lidí, edukační centrum pro 200 lidí, divadelní sál pro 490 lidí, nahrávací studio, restaurace, kavárna, salonky a další prostory.

Velký sál má být rozdělen do menších sekcí, část hlediště bude i za samotným pódiem. Ve výšce 15 metrů nad jevištěm by měl být zavěšen zvukový reflektor, který bude odrážet zvuk s ideálním časovým zpožděním pro hudebníky i publikum v bezprostřední blízkosti jeviště. Koncertní sál by se měl propojit s městskou třídou 28. října a přilehlým městským parkem. Původní budova kulturního domu ze 60. let zůstane zachována, stavba má být výrazně ekologická. Na střechu sálu se počítá například s umístěním fotovoltaické soustavy, uvnitř se bude využívat co nejvíce přirozeného světla.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments