V Pardubicích se střetnou tři hudební světy. V hlavní roli harfa
První skladbu a zmíněnou premiéru Sinfonia č. 4 La Danza složil současný autor Jan Málek, jehož zásadní inspirací se stal folklor. Málkova tvorba je bohatá progresivitou a působivá svou různorodostí a invencí. Jak prozrazuje podtitul La Danza, i tato symfonie byla inspirována právě tancem v jeho rozmanitých podobách. Sám Jan Málek své dílo popsal následovně: „Úvodní část Rustico přináší nejen balkánské taneční rytmy, ale i ozvěnu české vesnické dechovky. Střední věta Rituale by mohla být vážným obřadním tancem jak při mystické náboženské slavnosti, tak třeba při folklorní svatbě. Závěrečné Rondo pak zahajuje středověký pištec s píšťalou jednoručkou a bubínkem. Byl bych rád, kdyby premiéra mé 4. symfonie La Danza přinesla oddech a pohodu také posluchači.“
V dalším programu už přijde na řadu nástroj, který dal celému večeru název. Koncert pro harfu a orchestr C dur od Johanna Georga Albrechtsbergera zahraje spolu s Komorní filharmonií Pardubice sóloharfistka Slovenské filharmonie Katarína Turnerová. Jedná se o typickou formu třívěté kompozice, která se zrodila a plně rozvinula právě v 18. století, tedy v době klasicismu.
Hudba druhé části koncertu nazvaná Má matka husa je velmi působivá a bohatá jak na melodické, tak i výrazové prvky. Zajímavostí je, že Maurice Ravel toto dílo nejprve zkomponoval pro čtyřruční klavír – jako pět hudebních obrázků na náměty ze světoznámé sbírky Pohádky matky husy, následně je přepsal do verze pro symfonický orchestr a suita – Má matka husa s podtitulem pět obrázků dodnes patří mezi často hrané a posluchačsky oblíbené skladby po celém světě. Ravel toto dílo později ještě rozšířil o další části pro potřeby Ruského baletu působícího v Paříži. Slyšet tak hudbu k celé baletní pantomimě je v současnosti vzácnější. Pardubická filharmonie ji zařazuje už podruhé. Naposledy to bylo v roce 2018.
Jako sólistka se představí harfistka Katarína Turnerová. Na konzervatoři v Žilině absolvovala v roce 1992 v oborech harfa a hudební pedagogika ve třídě sólistů České filharmonie prof. Karla Patrase a doc. Renaty Kodatové. Během studia na AMU nastoupila na místo sólové harfistky Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu v Bratislavě, čtyři roky účinkovala v mezinárodním orchestru United Philharmonic Vienna. Od roku 1995 až dodnes je sólovou harfistkou v Slovenské filharmonii.
Martin Lebel je francouzský dirigent, který pravidelně navštěvuje naši republiku. Je umělcem velmi všestranným – ovládá rozsáhlý repertoár z různých hudebních období i žánrových oblastí, velké zkušenosti má rovněž jako operní dirigent. Od roku 2020 je dirigentem Orquesta Sinfónica de Xalapa
v Mexiku.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]