V Plzni promítnou v kostele švédský němý film s doprovodem varhan
Film Vozka smrti (v originále Körkarlen) patří k vrcholům němé kinematografie. Je nejslavnějším dílem švédského režiséra Victora Sjöströma. “Syntéza dramatu a mysteriózna ztvárňuje duše opouštějící pozemský svět a duchovní prázdno mezi nebem a zemí,” řekl Marek Pišl. Film se mimo jiné proslavil použitím dvojexpozice, kdy se prolínají dva různé záběry. “Je to velmi umělecký a na tu dobu progresivní i nákladný přístup a první použití této techniky. Podařilo se jim to velmi dobře. Utváří to správnou atmosféru a zároveň z toho není chaos,” uvedl.
Ve filmi je opilý David Holm na cestě do záhuby, ale navštíví ho služebník Smrti, díky němuž uvidí následky svého jednání. “Hodně je tam retrospektiva a někde je použitá dokonce dvojitě, když David vzpomíná na spořádanou a svědomitou minulost. Retrospektiva děje je bravurně zvládnutá, diváka drží v obraze. A ještě s těmi varhanami to bude sedět jako přibité,” uvedl Pišl. Film je místy mravokárný, ale je výjimečný atmosférou a zpracováním.
Silně ovlivnil například amerického režiséra Stanleyho Kubricka a švédského Ingmara Bergmana, který byl velkým obdivovatelem Körkarlena. “Díky výkonné promítačce ho promítneme v nejvyšší vizuální i hudební kvalitě. A to v evangelickém kostele, pod nímž je krypta,” řekl Pišl. Hledal snímek s duchovním přesahem. “Nechtěli jsme komedii, ale drama, jehož hloubka by se hodila k barevné bohatosti varhan,” uvedl Pišl, který jako grafik a ilustrátor hraje na varhany a skládá.
Varhany v Korandově sboru jsou největším nástrojem varhanáře Karla Urbana. “Umožňují poměrně symfonický způsob hry, takže lze očekávat, že improvizace bude mít tento charakter,” uvedl Pišl. Varhaník už dostal film před měsícem.
Němý snímek trvá s přestávkou 107 minut, je doplněn titulky s překladem. Zájem je velký, do kostela se pohodlně vejde 240 lidí.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]