Věčná naděje propojí klasiku, jazz i divadelní poctu Gideonu Kleinovi

Festival Věčná naděje vstupuje do svého osmého ročníku a opět přinese jedinečné hudební a divadelní zážitky. Od 6. do 20. března 2025 nabídne koncerty špičkových interpretů, jazzové vystoupení legendy Emila Viklického i divadelní inscenaci věnovanou skladateli Gideonu Kleinovi. Festival připomene sílu hudby a umění v kontextu historických událostí i současné tvorby.
Marek Kozák (foto Tomáš Krist)
Marek Kozák (foto Tomáš Krist)

Osmý ročník hudebního Festivalu Věčná naděje pokračuje již tento čtvrtek 6. března 2025 koncertem dvou nepřehlédnutelných instrumentalistů mladé generace, violoncellisty Viléma Vlčka a klavíristy Marka Kozáka. Dějištěm se stane spřátelená Beseder Gallery na pražské Balabence. Po Beethovenově Violoncellové sonátě č. 5 D dur zazní nepříliš známá tvorba francouzské skladatelky Nadii Boulanger. U této pedagožky Pařížské konzervatoře sice studovali Aaron Copland nebo Philip Glass, nicméně její vlastní hudba si musela cestu na koncertní pódia a operní jeviště složitě hledat. Srovnatelné očekávání vzbuzuje také kompozice Krzysztofa Pendereckého Divertimento pro violoncello sólo, kterou v roce 1994 premiéroval v Kolíně nad Rýnem ruský cellista Boris Pergamenščikov. Koncert v galerii, která je i díky přilehlé restauraci už řadu let živou společenskou křižovatkou, zakončí Sonáta pro violoncello a klavír č. 3 Bohuslava Martinů, jež vznikala ve Francii i v USA a poprvé zazněla v roce 1953 ve Washingtonu. Skladatel, sám uprchlík před nacismem, ji věnoval violoncellistovi, dirigentovi a zakladateli National Symphony Orchestra v hlavním městě USA, Hansu Kindlerovi. Rodáka z holandského Rotterdamu přinutila k pobytu v USA v roce 1914 První světová válka. Galerie Beseder (její název znamená v hebrejštině „OK“) prezentuje především současné umění výtvarníků s kořeny v post-imperiálních zemích. Bezprostředně před koncertem galerie představí výtvarné dílo španělského architekta a umělce Pedra Salase Rodrígueze Schindlerův seznam, inspirované stejnojmenným filmem Stevena Spielberga. „Toto dílo je oslavou naděje, očekávání a síly lidského ducha, který dokázal překonat a přežít tragické události. Pomocí geometrických tvarů, palety šedých barev a hedvábného papíru chci vyjádřit hrůzu z katastrofy milionů lidí, kteří ztratili svou individualitu a proměnili se v živé stíny,“ říká o svém díle Pedro Salas Rodríguez. Autor dílo galerii daroval.

Podobu jazzové části festivalu tentokrát vtiskne žijící legenda českého jazzu Emil Viklický. V Jazz Docku na Janáčkově nábřeží na smíchovském břehu Vltavy se představí 8. března 2025 a se svým triem uvede skladby z alba vydaného v říjnu 2024 u japonského labelu Venus a nazvaného Moravian Rhapsody – Měsíc spící v kolébce. Viklický, jazzový mistr s přesahy do klasické hudby včetně velkých oper, zahraje na klavír, Petr Dvorský na kontrabas a Jiří Stivín ml. na bicí. Skladby, které nezapřou hudební inspiraci z obou břehů řeky Moravy, nahrálo trio na Kavčích horách, ale ještě předtím uvedlo na koncertech v Japonsku, kde jejich hudbě tleskal i skalní fanoušek, světový spisovatel Haruki Murakami.

Festival Věčná naděje nabídne ve svém osmém ročníku také divadelní představení Gido – portrét skladatele podle námětu a scénáře, které napsal přední odborník na hudbu Gideona Kleina, pedagog z Royal Northern College of Music v Manchesteru ve Velké Británii, David Fligg. „Gideon byl židovský hudebník, který žil v Praze, a už jako teenager se stal velmi uznávanou součástí zdejší hudební scény. To je ta vzrušující část jeho příběhu. Ale má i svou temnou stránku – byl totiž uvězněn v terezínském ghettu a v roce 1945, ve věku pouhých pětadvaceti let, byl zavražděn v jednom z vyhlazovacích táborů Osvětimi,“ říká o portrétovaném umělci David Fligg, který je také autorem monografie Dopis od Gideona z roku 2019. Klavírista a skladatel Gideon Klein patřil k jádru terezínských umělců, kteří byli zavražděni v koncentračních táborech. V pátek 14. března 2025 v pražské Venuši ve Švehlovce se v režii Moniky Hliněnské představí herci Michael Goldschmid, Lenka Zbranková a Jessica Bechyňová společně se smyčcovým kvartetem fama Q, které se specializuje na hudbu autorů 20. a 21. století, jejichž díla často uvádí ve světové premiéře. Tentokrát budou tvořit repertoár skladby Wolfganga Amadea Mozarta, Leoše Janáčka, Paula Hindemitha a samozřejmě Gideona Kleina. „K příběhu Gideona Kleina se vždy vracím s nadšením, vděkem a pokorou, jako ke starému známému, kterého si velmi vážím. Během příprav inscenace se vedle portrétu skladatele odkrýval také obraz ušlechtilé duše, osud obyčejného člověka, jehož život byl násilně přerušen. S lidmi, jako byl Gideon Klein, nezmizelo jen jejich nedokončené dílo, talent v hudbě, literatuře či vědě, ale i příběhy těch, kteří chtěli prostě jen žít svůj život v jeho křehké každodennosti,“ říká režisérka Monika Hliněnská. Divadelní hra měla premiéru v roce 2016 v Madisonu ve Wisconsinu v USA, posléze byla uvedena ve Velké Británii a v roce 2019 také v České republice.

Vrcholem Festivalu Věčná naděje bude 20. března 2025 koncert Wiener Klavierquartett na Novoměstské radnici. Ansámbl, který začal působit na evropské scéně před dvanácti lety ještě jako Stratos Quartett, získal řadu prestižních cen a pozvání mj. do vídeňského Musikvereinu, londýnské Wigmore Hall, ale také mimo evropský kontinent. Na violoncello hraje v kvartetu český hudebník, absolvent HAMU a Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni, člen jednoho z orchestrů Vídeňské státní opery, Jan Ryska. Koncert s Brahmsovým Klavírním kvartetem č. 3 c moll a Dvořákovým Klavírním kvartetem č. 2 Es dur je replikou programu, který Gideon Klein prováděl se svými spoluvězni v terezínském ghettu.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře