Velikonoce v kostele sv. Šimona a Judy přinesou scénické Janovy pašije v režii Matěje Formana

Již třetí Velikonoce se v kostele sv. Šimona a Judy nesou ve znamení spolupráce Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK s režisérem Matějem Formanem a souborem Musica Florea Marka Štryncla. Scénické představení na hudbu Janových pašijí Johanna Sebastiana Bacha je zpíváno v českém překladu, a stěžejní biblický příběh je tak přístupný i starším dětem. V roli Ježíše se představí Jaromír Nosek a Evangelistu bude zpívat Vojtěch Semerád. Konají se hned tři provedení, a to na Zelený čtvrtek, Velký pátek a Bílou sobotu.
Johann Sebastian Bach: Janovy pašije – Musica Florea (zdroj Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK)
Johann Sebastian Bach: Janovy pašije – Musica Florea (zdroj Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK)

„Když postava Ježíše zrovna promlouvá, respektive zpívá, je sice vidět i sólista, ale svícením zdůrazňujeme loutku. Smyslem je dostat do představení drama i poselství velikonočního příběhu,“ říká režisér Matěj Forman. „Věřím, že když lidé přijdou na představení, kterému navíc rozumějí, mohou Velikonoce prožít hlouběji,“ doplňuje.

Musica Florea nastudovala hudbu se vší úctou k dobové praxi a původní Bachově myšlence komorního orchestru, ve kterém najdeme staré nástroje, jako je viola da gamba, theorba nebo cembalo. Basso continuo barevně doplňuje malý varhanní pozitiv. Marek Štryncl řídí ansámbl zpoza svého violoncella. „Vedoucí souboru Musica Florea Marek Štryncl má duši dobrodruha, absolutní sluch a hudbu cítí jako báseň. Dokáže ji tvarovat tak, aby odpovídala ději,“ pochvaluje si Matěj Forman. Kostel ozdobí pestrobarevná malovaná scéna, dřevěná loutka Ježíše Krista v životní velikosti od výtvarníka Josefa Sodomky a kostýmovaný sbor. Posluchače, kteří nejspíše Bachovo dílo znají v německém originále, překvapí český překlad muzikologa Mirko Očadlíka svou libozvučností. Díky tomu je dílo srozumitelné i dětem od deseti let (pro děti je spíše než obsah limitem fakt, že se hraje bez přestávky a představení trvá 120 minut). K nejpůsobivějším a nejoriginálnějším okamžikům Janových pašijí bezesporu patří árie Dokonáno jest. Za touto úchvatnou meditací se dílo pootáčí k naději, která prostupuje celý jeho závěr.

Slovo dramaturga Martina Rudovského: „Pro Janovy pašije Johanna Sebastiana Bacha není třeba dlouhého úvodu. Těžko si představit Velikonoce bez nich. Jeho hudbu si nespletete s žádnou jinou. Poslouchat ji je jako vracet se do krajiny, která je našemu srdci známá a blízká. Krystalická hudební čistota a nekonečný proud harmonií na pozadí dramatického textu spolu vytváří okamžiky, ve kterých se nám všem tají dech. Letos se tedy společně vrátíme do míst, která známe, ale zkusíme se na ně podívat jinýma očima. Scénické zpracování režiséra Matěje Formana nám nabídne další rozměr fantastické krajiny Bachovy hudby a pozve nás hlouběji do dramatu velikonočního příběhu.“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře