Velikonoční koncert Státní filharmonie Košice nabídne dvě kontrastní díla

Návštěvníci Státní filharmonie Košice se mohou naladit na svátky – velikonoční koncert spojuje dvě značně kontrastní díla.
Jarmila Balážová (zdroj Štátna filharmónia Košice)
Jarmila Balážová (zdroj Štátna filharmónia Košice)

V první a zároveň delší části koncertu zazní v obnovené slovenské premiéře Rybova kantáta Stabat Mater a v druhé části Dvořákova kantáta Te Deum. Orchestr Státní filharmonie Košice povede hlavní hostující dirigent Zbyněk Müller. Sólisty večera budou sopranistka Tereza Mátlová, altistka Jarmila Balážová, tenorista Juraj Hollý a barytonista Jiří Brückler. Slavnostní akcent večera umocní dva sbory – Collegium Technicum pod vedením sbormistryně Tatiany Kanišákové a Akademický pěvecký sbor VŠB – TU Ostrava pod vedením sbormistra Adama Sedlického. Velikonoční koncert se uskuteční ve čtvrtek 30. března 2023 v 19:00 hodin v Domě umění.

Stabat Mater pro čtyři sólisty, sbor a orchestr je nejambicióznějším kantátovým dílem Jakuba Jana Ryby. Vzniklo v roce 1805 a skladatel mohl své dílo koncipovat v rozsahu odpovídajícím významu prostředí, kde mělo být premiérováno, v Katedrále svatého Bartoloměje v Plzni. Více přibližuje hlavní hostující dirigent ŠFK Zbyněk Müller: „Stabat Mater Jakuba Jana Ryby je poměrně rozsáhlé dílo, které je v mnohém udivující. Kdo by očekával nějakou hudební spojitost s milou prostotou České mše vánoční, bude velmi překvapen, ale zcela jistě v pozitivním slova smyslu. Již samotná předehra mluví jazykem hudebně nesmírně originálním a na svou dobu velmi progresivním. V následujících dvanácti zpěvních částech se střídají sólisté, ansámbly a sbor ve velmi promyšleném celku, který je hudebně převážně krystalicky čistý a křehký, často komorního charakteru, což je ještě zvýrazněno mnoha sólovými koncertantními party dechů i smyčců. Proto také budeme hrát Rybovo dílo v poněkud menším obsazení, které tento charakter ještě umocní.“

Celý orchestr i sbor se uplatní po přestávce ve Dvořákově slavnostním Te Deum. Antonín Dvořák se svou slavnostní kantátou Te Deum plánoval představit jako nový ředitel newyorské konzervatoře a zároveň měla být provedena v rámci oslav 400. výročí objevení Ameriky, které připadlo právě na rok 1892. Kantáta má jásavý a vznešený charakter a její čtyři části vycházejí z formového uspořádání klasické symfonie. Te Deum představuje jednu z nejpůsobivějších Dvořákových skladeb jeho tzv. amerického období, přestože vznikla ještě za jeho pobytu v Čechách a Dvořák v ní uplatnil řadu stylistických prvků americké hudební kultury. „Je to vpravdě majestátní oslava Boží velikosti, já sám se snad nejvíc těším na část Tu Rex gloriae, Christe, kde pod barytonovým sólem probíhají v orchestru tak nádherné modulace, že mě to vždy znovu a znovu dojímá. Pro celý koncert se nám podařilo získat znamenité sólisty a spojí se dva univerzitní pěvecké sbory, věřím tedy, že výsledek bude stát opravdu za to,“ zve na koncert Zbyněk Müller.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments