Verdiho Requiem potřetí v podání Opery Národního divadla

Po úspěšném provedení Requiem skladatele Giuseppe Verdiho v katedrále sv. Víta, kterým Opera Národního divadla podpořila stavbu nových varhan, a následném uvedení na domácí scéně, zařazujeme tento klenot světové hudby, který bývá s nadsázkou označován jako Verdiho nejlepší opera, také v této sezoně.
G. Verdi – Requiem – Národní divadlo 2020 (vizuál ND)

Stejně, jako v předchozích letech, bylo Requiem svěřeno Sboru a Orchestru Národního divadla pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka, hudebního ředitele Opery Národního divadla. Sopránového partu se ujme ruská zpěvačka Jelena Michajlenko, kterou operní diváci měli možnost slyšet v titulní roli nové inscenace Turandot v Národním divadle. Mezzosopránový part přednese sólistka Opery Slovenského národního divadla v Bratislavě Monika Fabianová. Poprvé se na scéně Národního divadla představí italský tenorista Matteo Lippi. Basovou úlohu zazpívá slovenský pěvec Peter Mikuláš.

„Přestože se jedná o duchovní dílo, je Requiem nejen díky jménu skladatele s operou bytostně propojeno – Giuseppe Verdi v něm zúročil všechny své operní zkušenosti a vytvořil geniální partituru plnou duchovní pokory, ale také emocí a dramatických momentů: například dech beroucí začátek v pianissimu, Kyrie jako gejzír optimismu, burácející žestě v Dies irae, překrásné árie pro každého člena kvartetu sólistů v sekvenci nebo dvojsborové Sanctus či nádherná katarze v části Libera me. Každou část skladatel vystavěl jako svébytné hudební dílo, ale přesto osmdesátiminutový celek působí neobyčejně kompaktně. Tuto Verdiho „duchovní operu“ jsem dirigoval již mnohokrát, vždy se však rád znovu nechám unést její neobyčejnou emoční silou,“ popisuje Verdiho opus hudební ředitel Opery Národního divadla, Jaroslav Kyzlink.

Základem Verdiho velkolepé skladby se po úpravách stala poslední část mše za zemřelé Responsorium – Libera me, kterou zkomponoval původně pro rekviem za Gioachina Rossiniho zvané Messa per Rossini (1869), na jehož kompozici se podílelo dalších dvanáct italských skladatelů. Verdi se k dílu vrátil po smrti Alessandra Manzoniho, italského básníka a spisovatele, kterého si Verdi vážil nejen jako umělce, ale také jako svého přítele. Skladba zazněla poprvé za skladatelova řízení v milánském kostele sv. Marka v den prvního výročí Manzoniho úmrtí 22. května 1874. Sopránového partu se tehdy ujala vynikající česká sopranistka a skladatelova dobrá přítelkyně Tereza Stolzová, která později zprostředkovala kontakt mezi Verdim a ředitelem Národního divadla Františkem Adolfem Šubertem. Díky jeho jednáním pak mohlo Národní divadlo jako první po milánské Scale uvést Otella a Falstaffa.

 

Giuseppe Verdi: Requiem
Národní divadlo, 26. 3. 2020 od 19:00

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat