Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Vídeň: Max Emanuel Cenčić a Porporův Germanicus koncertně
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Vídeň: Max Emanuel Cenčić a Porporův Germanicus koncertně

V cyklu koncertantních provedení historických oper v Divadle na Vídeňce přišla řada na Nicolu Porporu (1686–1768) a jeho operu seria Germanico in Germania. Opera vznikla rok před skladatelovým odchodem do Londýna, premiéru měla roku 1732 v Římě a chronologicky stojí zhruba na počátku poslední čtvrtiny dlouhé řady Porporových jevištních děl.

Vlasta Reittererová
Publikováno 02/04/2017
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Nicola Antonio Porpora (zdroj commons.wikimedia.org)

Námět je vzat z Tacita, z jeho líčení konfliktu mezi Římany a Germány v roce šestnáct našeho letopočtu. Hlavními postavami jsou římský vojevůdce Germanicus a vůdce Cherusků Arminius (Hermann), oba opředení mnoha mýty, stejně jako celé politické dějiny bojů mezi Římany a Germány. Porporův libretista Niccolò Coluzzi přejmenoval Arminiovu manželku Thusneldu na Rosmundu, v opeře vystupuje také její otec Segest, a připojil milenecký pár Rosmundiny sestry Ersindy a Germanicova vojevůdce Ceciny. Arminius není ochoten se Římanům podvolit, Ersinda a Cecina trpí nepřátelstvím svých národů, Arminiovi i Rosmundě hrozí smrt a jejich synovi, že se stane římským otrokem. Proto nakonec Arminius kapituluje a uzavře s Germanicem mír. Nato Germanicus svolí, aby se jeho vojevůdce oženil s Ersildou, a všichni zpívají: „Přijde vytoužený den / a uvidíme, / jak Tibera a Rýn, / hlavy ozdobené věnci z palmových ratolestí / ponesou své vody k moři. // Pak se myšlení promění, / také vzpomínka na uplynulá, / hrozná nebezpečí a utrpěné bezpráví se zmírní.“ Zní to podivuhodně aktuálně a jen to svědčí o tom, že se lidstvo nehodlá poučit.

Na rozdíl od Monteverdiho poloscénického Návratu Odysseova (recenzi jsme přinesli zde) tentokrát šlo o pěvecký koncert, bez alespoň naznačených vztahů mezi osobami, s neustálými příchody a odchody za scénu: po prvním dialogu Arminia a Rosmondy následuje Arminiova árie, adresovaná manželce, ta ale vezme noty a odejde, a tak to pokračovalo po celý večer. Koncertnost snad až příliš důsledná. Každý zpěvák byl za sebe, nikoli za postavu, kterou představoval. Ovšem to, co předvedli pěvecky, mělo nejvyšší parametry. Mary-Ellen Nesi (Ericlea v Monteverdiho Odysseovi) jako Arminio, Dilyara Idrisova jako Rosmonda a Hasnaa Bennani jako Cecina i György Hanczár jako Segeste – všechno krásné hlasy s bezchybnou technikou. Kupodivu do ansámblu tak docela nezapadal Max Emanuel Cenčić jako Germanico; jako představitel titulní role zůstal poněkud upozaděný a výkony ostatních dojem z jeho vystoupení předčily. Ovšem Julia Lezhneva (Ersinda), to je fenomén, skutečná královna koloratury, pro niž zřejmě neexistuje žádná hlasová krkolomnost, kterou by hravě nezvládla. Přitom je její hlas velmi příjemný, s krásnou barvou a ona sama působí bezprostředně a jako by si s těmi nejmenšími notičkami jen pohrávala.

Ale „nobody’s perfect“ a vadu na kráse způsobila Capella Cracoviensis řízená Janem Tomaszem Adamusem, konkrétně řečeno její hornisté (tedy hornistka a hornistka). Přirozené rohy jsou zrádné nástroje, kiksy a nečistoty patří tak trochu k věci a nebylo by ani lidské, kdyby se nějaký ten „kanár“ neozval. Největší podíl mají rohy v předehře, oba hráči možná nebyli dost rozehraní, ale navíc distonovali a rozcházeli se rytmicky. V dalším průběhu opery mají několik vstupů, ale nijak se bohužel nevyznamenali ani později. Tentokrát šlo opravdu o koncert pěvců.


Hodnocení autorky recenze: 85 %

Nicola Porpora:
Germanico in Germania
(koncertní provedení)
Dirigent: Jan Tomasz Adamus
Capella Cracoviensis
30. března 2017 Theater an der Wien Vídeň

Germanico – Max Emanuel Cenčić
Arminio – Mary-Ellen Nesi
Ersinda – Julia Lezhneva
Cecina – Hasnaa Bennani
Segeste – György Hanczár
Rosmonda – Dilyara Idrisova

www.theater-wien.at

TémataCapella CracoviensisDilyara IdrisovaGermanico in GermaniaGyörgy HanczárHasnaa BennaniJan Tomasz AdamusJulia LezhnevaMary-Ellen NesiMax Emanuel CenčićNicola PorporaTheater an der Wien
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Velkorysý a laskavý. Když u mladého umělce objevil talent, nezištně mu pomáhal
Další článek Královská a Národní – dvě vizitky operního Londýna
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up