Villazón ve Vídni poprvé jako režisér: potlesk i bučení

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Donizettiho buffa Viva la Mamma ve Volksoper v režii Rolanda Villazóna 
Z ohlasů v zahraničním tisku 

Viva la Mamma slavila premiéru ve Volksoper
Může to být trochu science-fiction? V opeře Gaetana Donizettiho Viva la Mamma jde o divadelní omyly a zmatky při studiu opery zasazené do starého Říma. Rolando Villazón však zvolil pro svou interpretaci ve vídeňské Volksoper pohled do budoucnosti. Jen bohužel každou chvíli podlehne konvencím.V onom fiktivním rakouském provinčním divadle také není lehká situace, jak ukázala sobotní premiéra: primadoně se nelíbí režisérovy nápady, ten se zase věčně hádá s maestrem, a navíc se do všeho plete rezolutní Mamma Agata. Jestliže jí jde zpočátku o to, aby dostala do světla reflektorů dcerušku Luisu, nakonec půjde víc o její vlastní „umění“.

Villazón sice při svém vídeňském režijním debutu uchopil dovedně různé nitky a vsadil u představitelů na tempo, jevištní zjev a groteskní vtip, ale občas to drhne. Zkoušky na operu Romulus a Ersilia a rozepře mezi zúčastněnými působily poněkud okorale a stály v příkrém rozporu s futuristickým ztvárněním včetně světelných mečů, robotů a dalších citátů z Hvězdných válek. Chewbacca (Žvejkal) si dokonce musel obout baletní střevíčky a nacpat se do baletní sukýnky.

Gagy na některých místech přesto dobře seděly, také ovšem zásluhou zdařilého provedení. V první řadě basbarytonista Martin Winkler jako Mamma Agata byl plně středem dění, hlasově podal solidní výkon, a pokud jde o hru, v projevu navenek i ve vyjádření vnitřních pohnutek byl šťastnou volbou. Od Jörga Schneidera bychom rádi viděli a především slyšeli i víc. Jako první tenorista Vladimir [v originále Guglielmo] upoutal na jevišti nejen tělesným objemem, ale také humorem a pojetím postavy a rovněž hudebně poskytl několik krásných okamžiků. Jenže bohužel je Vladimir jedním z prvních, který inscenaci kvůli všem těm divadelním sporům opustí. Což vede nejen Agatu, nýbrž také manžela a agenta primadony Stefana (poněkud matný Daniel Ochoa) k tomu, aby se jako tenor (nebo královna?) nabídli sami. Stefanova manželka Corilla (skvělá Anja-Nina Bahrmann) z toho má pramalou radost, stejně jako z „plechovky“, kterou pro ni má režisér při každé árii pohotově. Ale co by byly Hvězdné války bez „R2-D2“?

Protože se režisérovi jedná o „symboly, symboly a zase symboly“, stála u Villazóna v popředí akce. Jeho Viva la Mamma, hudebně temperamentní a orchestrem a sborem Volksoper pod vedením Kristiiny Posky živě provedená, šetřila jemnými nuancemi, ale vytvořit zábavné představení se přesto podařilo. Svým dílem k tomu přispěly kostýmy Susanne Hubrich a scénická výprava Friedricha Despalmese. V jeho scénografii byl proces vývoje děje zřetelný a prezentován s láskou k detailu.

Rolando Villazón musel na konci za svoji režii vyslechnout i bučení, avšak vcelku sklidil soubor i inscenační tým kolem rodilého Mexičana dlouhý a vlídný potlesk. Tato Mamma! sice sedí poněkud mezi dvěma židlemi a občas se dá předvídat, co přijde, avšak i tak existuje přijatelné přemostění mezi Donizettiho energickou lyrikou a Villazónovým humorem, který je pro něj typický a pro nějž je koneckonců svými příznivci oblíbený.

(www.wienerzeitung.at – 18. 1. 2015 – cig/whl)***

Nemilosrdná satira na operní provoz
Rarita sama často divadelní repertoár obohatit nestačí, je potřeba něčím ohromit. Volksoper si může připsat na konto takový mimoumělecký coup angažováním hvězdného tenora Rolanda Villazóna jako režiséra.

Příběh italské operní společnosti, která má uvést operu s námětem z antického Říma, přenesl do rakouského provinčního divadla, kde se římské drama změní v cosi jako epizodu z Hvězdných válek. Friedrich Despalmes pro to vytvořil praktickou točnu.

Villazón nevynechá nic z toho, nad čím dnes zpěváci bědují. Režisér se teprve během zkoušek dozvídá z bookletu k CD nahrávce, o čem opera je, a o zpěvu nemá ponětí. Dirigent před ním musí pokaždé kapitulovat. Zpěváci vyhrožují odchodem. A divadlu bez subvencí hrozí bankrot, může ho zachránit jen soukromý finanční zdroj. U Donizettiho je to Mama Agata, která zastaví své šperky a tím si zajistí vlastní účinkování.

Villazónovo přesné a vypointované režijní vedení nedokázalo odstranit slabé stránky textové předlohy. Musel si nechat líbit bučení, svědčí to však také o tom, že ho vídeňské publikum nyní bere vážně i jako režiséra.

Martin Winkler v transvestitní roli Agaty imponuje hlasově i herecky. Anja-Nina Bahrmann (Corilla), Julia Koci (Lucia), Elvira Soukop (Dorothea), Daniel Ochoa (Stefano) a Jörg Schneider (Vladimir), jenž má v druhé části zvláštní výstup s Tostiho árií „Ideál“, tvoří ansámbl hodný pochvaly. Kristiina Poska se u dirigentského pultu omezuje na letargické, bezvýznamné vedení.

(www.news.at – 18. 1. 2015 – Susanne Zobl)***

„Viva la Mamma“. Monstrózní matka ve válce hvězd
Každé divadlo je blázinec, ale opera je ústav pro nevyléčitelně choré.“ Tak to prý velmi výstižně formuloval ředitel vídeňské Dvorní opery Franz von Dingelstedt. Vítejte tedy v „ústavu pro nevyléčitelně choré“, který nyní nabízí skupinovou terapii na scéně Volksoper.

Chtěný chaos
V Donizettiho nádherně zlomyslné frašce z roku 1827 Viva la Mamma neboli Le convenienze ed inconvenienze teatrali je chaos v plném proudu. Za nitky této svěží katastrofy netahá nikdo menší než tenorista Rolando Villazón, který donizzetiovskou satirou ve Vídni debutuje jako režisér.

Ale jedno po druhém: Nacházíme se – v poněkud drsně prostoduché textové úpravě – v rakouském provinčním divadle, kde se zkouší opera Romulus ed Ersilia. Primadona se vzteká, tenor hrozí, že to vzdá, dirigent se projevuje jako řídící učitel, režisér má bizarní nápady, ředitel je na pokraji bankrotu a matka druhé zpěvačky chce dostat do světla reflektorů nejdřív svou dcerušku, a nakonec sama sebe. Zpívá se občas s plným odevzdáním falešně, zkoušky končí obvykle katastrofálně, ale premiéra se nezadržitelně blíží – a každá rada dobrá (a finanční injekce taky…).

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Donizetti: Viva la Mamma (Volksoper Vídeň)

[yasr_visitor_votes postid="146440" size="small"]

Mohlo by vás zajímat