Vpád hmyzu v čele s Ferdou Mravencem na jeviště Janáčkova divadla
Na motivy příhod tohoto mravenčího hrdiny napsal libreto Rudolf Žák a zhudebnil ho v roce 1971 brněnský skladatel Evžen Zámečník. Pět let poté byla tato dětská opera v Brně inscenována a dalších deset let se úspěšně hrála. Nyní se soubor Janáčkovy opery k této operní hříčce vrátil. Na scéně se představuje plejáda hmyzu, který je rozpustilý i zlobivý a jeho hemžení je provázeno vtipnou hudbou, naplněnou rozpustilými rytmy od westernu přes swing až po polku a dechovku a samozřejmě nechybí ani operní zpěv. Vše zcela ve stylu skladatele, který se snažil svou hudbou noblesně pobavit a neváhal sáhnout po recesi či stylizaci. Tentokrát vše s ohledem na dětského diváka i s ohledem na dětský sbor, převlečený za malé ploštice.
Rodiče, kteří budou chtít své ratolesti na operu vzít, by je měli napřed vzdělat v entomologii, zejména v druzích hmyzu. Aby se děti dokázaly zorientovat v tom množství hemžící se havěti na jevišti a užily si jejich kostýmní i pohybovou charakteristiku. Hlavním přínosem opery nejsou ani tak příhody malého mravenečka, jako nádherná směsice barev a fantazijního pojetí jednotlivých druhů hmyzu, který většinou máme v ošklivosti, jak děti, tak dospělí. Jsou to přece jen tvorové nebezpeční, koušou a roznášejí bůhví jaké nemoci! Ale tady najednou ožívá celý les barvami a zpívají tu vedle ploštic i roháč, kovaříci, škvoři, na dechové nástroje hrají komáři, vosy jsou za dámy, hraje tu pavouk a cvrček a zlatohlávek, poletují tu motýli i noční můry, promenují se larvy kůrovce, skáčou kobylky, čmelák hraje na heligon, Brouk Pytlík všechno ví a Beruška Sedmitečná je sice moc pěkná slečna, ale taky moc sobecká a zlá.
Ferda Mravenec je hodný, šikovný a zvědavý kluk, který sice všechno ví, ale vlastně neví, a chce vědět, jak se dělá opera. A tak je nutné dětem dopředu také říct, že divadlo se nejen hraje, ale taky zpívá a tančí a že se to musí naučit, aby to bylo tak pěkné, jako na tom jevišti. Protože na začátku opery divák vidí jen jeviště, na kterém se rozcvičují tanečníci a připravují herci a není jasné, kdo je kdo a proč. A je to dost dlouhé na to, aby například nepoučený předškolák tohle zvládl.
Obsazení rolí nezbedné havěti bylo prozíravé a úspěšné. Zpěváci se své role nejen skvěle naučili, ale především si je naplno užívají. Ferdu Mravence s chutí představil tenorista Tomáš Kořínek, dal mu vizáž upřímného potulného tovaryše, který všechno ví a umí opravit a chce lidem dělat radost. Radost dělal nejen publiku ale viditelně i sobě. Jeho parťák, který hraje jak inspicienta, tak Brouka Pytlíka, je Roman Hoza, který bez problémů obsáhne jeviště jak hlasově, tak herecky. Dalším kumpánem je Jan Šťáva v roli čmeláka, který skvěle basuje nejen hlasem, ale taky na heligon a demižon. Krásná a uvnitř ošklivá Beruška Sedmitečná, která celý večer předvádí krkolomné koloratury s doprovodem flétny, se trochu podobá Zpěvance z pohádky Sůl nad zlato, ale taky má v sobě krvelačnost Královny noci a určitě si zaslouží svůj trest.
Andrea Široká je v roli neodolatelná a pěvecky výborná. Ploštice Ruměnice v podání Václavy Krejčí Houskové má zpočátku vizáž a chování upjaté učitelky, ale pak si postupně získává srdce publika péčí o drobotinu i příjemným pěveckým projevem. Výborný je Petr Levíček jako Cvrček, kterému sice nehraje televize, ale kterému to pořád výborně a spolehlivě zpívá. Michael Robotka jako Pavouček je roztomilý a dva Kovaříci jako Ferdovi pomocníci jsou neodolatelní komici. Hrůzu nahání Roháč jako kat a popravčí v podání Jiřího Miroslava Procházky, jeho basový zpěv je zastrašující a spolu s dvěma škvory, Pavlem Valentou a Ivo Musilem straší své okolí i děti v hledišti. Spíš dekorativní, ale efektní poslání na jevišti má Hlemýžď se svým domečkem a poté s krásným outfitem a svítícími tykadly, čehož si užívá Tadeáš Hoza.
Režie Magdalény Švecové a scéna Davida Janoška dávají opeře kouzlo a nápady. Ferda má svoji dílnu v krabici od sirek, která je postavená tak, aby bylo vidět, jak má krásně vše uklizeno. Stejný špílec je i průřez domečkem Hlemýždě, je to moderní police ve tvaru spirály, kde jsou vystaveny knížky a potřeby pro život. Skleněná vitrína jako vězení pro Ferdu, ve které jsou napíchnuti tři motýli, je trochu morbidní, ale takoví jsme my, lidé. Nápad, hrát na plovárně, působí pohodově a přirozeně, koník je tělocvičný, dřevěný a les je divukrásný, plný květin a barevného hmyzu. Nejmilejší jsou ale stejně malé ploštice, které hrají a zpívají děti z Dětského sboru Brno pod vedením Valerie Maťašové.
Sbor Janáčkovy opery, jehož členové představovali všechnu možnou havěť, kterou divák někdy jen s obtížemi indentifikoval, si s chutí zahrál a zazpíval, připravený Zuzanou Kadlčíkovou Pirnerovou. Závěr, který oslavuje krásu domova, kde nejlíp chutnají vdolky, je plný radosti a polkového křepčení. Hudebně tohle křepčení nastudoval a vedl dirigent Jakub Klecker a spolu s orchestrem Janáčkovy opery ho prožíval stejně, jako kolegové na jevišti. A tak se nebojte vzít děti na operu, která se hemží hmyzí havětí. Je to roztomilé a půvabné a dětem dílko přinese radost i poučení, že mravenec, beruška a jiná hmyzí havěť má své místo s námi na tomto krásném světě.
Ferda Mravenec
Premiéra 22. srpna 2020 v Janáčkově divadle
autor: Evžen Zámečník
libreto: Rudolf Žák
hudební nastudování: Jakub Klecker
dirigent: Jakub Klecker, Pavel Šnajdr
režie: Magdalena Švecová
scéna: David Janošek
kostýmy: Zuzana Přidalová
světelný design: Pavla Beranová
choreografie: Martin Pacek
dramaturgie: Patricie Částková
sbormistr: Zuzana Kadlčíková Pirnerová, Valeria Maťašová
asistent dirigenta: Patrik Červák, Ľubomír Zelenák
asistent sbormistra: Klára Složilová Roztočilová
asistent režie: Otakar Blaha
FERDA MRAVENEC: Tomáš Kořínek j. h., Peter Račko j. h.
BERUŠKA SEDMITEČNÁ: Andrea Široká, Tereza Kyzlinková
BROUK PYTLÍK: Roman Hoza, Igor Loškár
PLOŠTICE RŮMĚNICE: Václava Krejčí Housková, Jana Hrochová
CVRČEK: Petr Levíček, Vít Nosek
PAVOUČEK: Michael Robotka, Pavel Valenta
ČMELÁK HELIGONISTA / SOUDCE NOSATÝ BROUK: Jan Šťáva, Jiří Sulženko
1. KOVAŘÍK: Martin Kotulan, Robert Musialek
2. KOVAŘÍK: Kornel Mikecz, Petr Karas
HLEMÝŽĎ: Tadeáš Hoza j. h., David Nykl
ROHÁČ: Jiří Miroslav Procházka j. h., Petr Karas
1. ŠKVOR: Martin Pavlíček, Pavel Valenta
2. ŠKVOR: Zdeněk Nečas, Ivo Musil
ZLATOHLÁVEK: Patrik Földeši, Lukáš Hlavatý
PLOŠTIČKA: Julie Šebestová, Sára Benešová
KVAPNÍK: Vojtěch Orenič
PŘÍSEDÍCÍ: Martin K. Novotný, Milan Řihák
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]