Vpád hmyzu v čele s Ferdou Mravencem na jeviště Janáčkova divadla

  1. 1
  2. 2
V Janáčkově divadle uvedli 22. srpna 2020 první premiéru nové sezóny. Sice s omezením publika na 500 lidí a s rouškami, ale návštěvníci se nedali odradit. Dokonce roušky snesly i děti, protože se na představení těšily a běhaly ve foyeru s tykadly. Postavička Ferdy Mravence je díky autorovi Ondřeji Sekorovi slavná a nesmrtelná.

E. Zámečník: Ferda Mravenec – Národní divadlo Brno 2020 (zdroj NdB)

Na motivy příhod tohoto mravenčího hrdiny napsal libreto Rudolf Žák a zhudebnil ho v roce 1971 brněnský skladatel Evžen Zámečník. Pět let poté byla tato dětská opera v Brně inscenována a dalších deset let se úspěšně hrála. Nyní se soubor Janáčkovy opery k této operní hříčce vrátil. Na scéně se představuje plejáda hmyzu, který je rozpustilý i zlobivý a jeho hemžení je provázeno vtipnou hudbou, naplněnou rozpustilými rytmy od westernu přes swing až po polku a dechovku a samozřejmě nechybí ani operní zpěv. Vše zcela ve stylu skladatele, který se snažil svou hudbou noblesně pobavit a neváhal sáhnout po recesi či stylizaci. Tentokrát vše s ohledem na dětského diváka i s ohledem na dětský sbor, převlečený za malé ploštice.

Rodiče, kteří budou chtít své ratolesti na operu vzít, by je měli napřed vzdělat v entomologii, zejména v druzích hmyzu. Aby se děti dokázaly zorientovat v tom množství hemžící se havěti na jevišti a užily si jejich kostýmní i pohybovou charakteristiku. Hlavním přínosem opery nejsou ani tak příhody malého mravenečka, jako nádherná směsice barev a fantazijního pojetí jednotlivých druhů hmyzu, který většinou máme v ošklivosti, jak děti, tak dospělí. Jsou to přece jen tvorové nebezpeční, koušou a roznášejí bůhví jaké nemoci! Ale tady najednou ožívá celý les barvami a zpívají tu vedle ploštic i roháč, kovaříci, škvoři, na dechové nástroje hrají komáři, vosy jsou za dámy, hraje tu pavouk a cvrček a zlatohlávek, poletují tu motýli i noční můry, promenují se larvy kůrovce, skáčou kobylky, čmelák hraje na heligon, Brouk Pytlík všechno ví a Beruška Sedmitečná je sice moc pěkná slečna, ale taky moc sobecká a zlá.

Ferda Mravenec je hodný, šikovný a zvědavý kluk, který sice všechno ví, ale vlastně neví, a chce vědět, jak se dělá opera. A tak je nutné dětem dopředu také říct, že divadlo se nejen hraje, ale taky zpívá a tančí a že se to musí naučit, aby to bylo tak pěkné, jako na tom jevišti. Protože na začátku opery divák vidí jen jeviště, na kterém se rozcvičují tanečníci a připravují herci a není jasné, kdo je kdo a proč. A je to dost dlouhé na to, aby například nepoučený předškolák tohle zvládl.

E. Zámečník: Ferda Mravenec – Národní divadlo Brno 2020 (zdroj NdB)

Obsazení rolí nezbedné havěti bylo prozíravé a úspěšné. Zpěváci se své role nejen skvěle naučili, ale především si je naplno užívají. Ferdu Mravence s chutí představil tenorista Tomáš Kořínek, dal mu vizáž upřímného potulného tovaryše, který všechno ví a umí opravit a chce lidem dělat radost. Radost dělal nejen publiku ale viditelně i sobě. Jeho parťák, který hraje jak inspicienta, tak Brouka Pytlíka, je Roman Hoza, který bez problémů obsáhne jeviště jak hlasově, tak herecky. Dalším kumpánem je Jan Šťáva v roli čmeláka, který skvěle basuje nejen hlasem, ale taky na heligon a demižon. Krásná a uvnitř ošklivá Beruška Sedmitečná, která celý večer předvádí krkolomné koloratury s doprovodem flétny, se trochu podobá Zpěvance z pohádky Sůl nad zlato, ale taky má v sobě krvelačnost Královny noci a určitě si zaslouží svůj trest.

Andrea Široká je v roli neodolatelná a pěvecky výborná. Ploštice Ruměnice v podání Václavy Krejčí Houskové má zpočátku vizáž a chování upjaté učitelky, ale pak si postupně získává srdce publika péčí o drobotinu i příjemným pěveckým projevem. Výborný je Petr Levíček jako Cvrček, kterému sice nehraje televize, ale kterému to pořád výborně a spolehlivě zpívá. Michael Robotka jako Pavouček je roztomilý a dva Kovaříci jako Ferdovi pomocníci jsou neodolatelní komici. Hrůzu nahání Roháč jako kat a popravčí v podání Jiřího Miroslava Procházky, jeho basový zpěv je zastrašující a spolu s dvěma škvory, Pavlem Valentou a Ivo Musilem straší své okolí i děti v hledišti. Spíš dekorativní, ale efektní poslání na jevišti má Hlemýžď se svým domečkem a poté s krásným outfitem a svítícími tykadly, čehož si užívá Tadeáš Hoza.

Režie Magdalény Švecové a scéna Davida Janoška dávají opeře kouzlo a nápady. Ferda má svoji dílnu v krabici od sirek, která je postavená tak, aby bylo vidět, jak má krásně vše uklizeno. Stejný špílec je i průřez domečkem Hlemýždě, je to moderní police ve tvaru spirály, kde jsou vystaveny knížky a potřeby pro život. Skleněná vitrína jako vězení pro Ferdu, ve které jsou napíchnuti tři motýli, je trochu morbidní, ale takoví jsme my, lidé. Nápad, hrát na plovárně, působí pohodově a přirozeně, koník je tělocvičný, dřevěný a les je divukrásný, plný květin a barevného hmyzu. Nejmilejší jsou ale stejně malé ploštice, které hrají a zpívají děti z Dětského sboru Brno pod vedením Valerie Maťašové.

Sbor Janáčkovy opery, jehož členové představovali všechnu možnou havěť, kterou divák někdy jen s obtížemi indentifikoval, si s chutí zahrál a zazpíval, připravený Zuzanou Kadlčíkovou Pirnerovou. Závěr, který oslavuje krásu domova, kde nejlíp chutnají vdolky, je plný radosti a polkového křepčení. Hudebně tohle křepčení nastudoval a vedl dirigent Jakub Klecker a spolu s orchestrem Janáčkovy opery ho prožíval stejně, jako kolegové na jevišti. A tak se nebojte vzít děti na operu, která se hemží hmyzí havětí. Je to roztomilé a půvabné a dětem dílko přinese radost i poučení, že mravenec, beruška a jiná hmyzí havěť má své místo s námi na tomto krásném světě.

Ferda Mravenec
Premiéra  22. srpna 2020 v Janáčkově divadle

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments