Vyhrožovali mu i zabitím. Od uvaděče až po nejvlivnějšího muže operního světa

  1. 1
  2. 2

Nejen New York. Jak první muž od opery zprostředkoval představení Metropolitní opery celému světu
(The Guardian – 2. října 2015 – Nicholas Wroe)

Reklama

Peter Gelb, generální ředitel Newyorské Metropolitní opery, čelil kontroverzím, a dokonce i výhrůžkám zabitím. Byl to ale právě Peter Gelb, jehož zásluhou se produkce Metropolitní opery přenášejí do kin po celém světě, a proměnil tak Met v operní dům celého světa.

„Není mnoho lidí, kteří by považovali operu za dobrý obchodní model,“ směje se Peter Gelb, generální ředitel newyorské Metropolitní opery. Nedávno ho pozvala Stanfordská univerzita, aby pronesl přednášku o operním provozu pro postgraduální studenty ekonomie. „Chtěli se dozvědět něco o výdajích, komplexnosti a rizicích při provozování opery. Kromě toho chtěli ale také slyšet, jaké snahy vyvíjí stárnoucí odvětví s loajální, ovšem stárnoucí základnou zákazníků, aby si tuto základnu zákazníků uchovalo a současně se snažilo oslovit nové posluchače. Je to zajímavá otázka, také proto, že podobným problémům čelí v současnosti i zpravodajské společnosti.“

Peter Gelb (foto AP)

Metropolitní opera je největší a nejvýznamnější operní dům na světě a o Peteru Gelbovi se běžně mluví jako o nejvlivnějším muži v operním provozu. Přesto byly ekonomické problémy Met natolik vážné, že se generální ředitel dostal v posledních letech do sporů s odborovými svazy pracovníků v opeře. Spory se týkaly snižování výdajů a hrozilo dokonce i uzavření operního domu. Nejde ovšem jen o peníze. V umělecké formě, která je stále více považována za okrajovou, se schyluje ke kulturní válce. V minulé sezoně se Peter Gelb setkal s výhrůžkami zabitím, ale také obviněním z antisemitismu a z cenzury. To vše způsobilo uvedení opery Johna Adamse The Death of Klinghoffer (Smrt Klinghoffera). Musel se také vypořádat s proukrajinskými demonstranty a bojovníky za práva homosexuálů, kteří protestovali proti ruskému dirigentovi Valeriji Gergijevovi a slavné sopranistce Anně Netrebko, o nichž je známo, že mají blízký vztah k Vladimiru Putinovi. Před nedávnem byla zahájena sezona 2015/16. Pro Petera Gelba je to desátá sezona ve funkci generálního ředitele. Zahajovalo se novou, poměrně umírněnou produkcí opery Otello, přesto její uvedení předcházela vášnivá veřejná debata o tom, jestli lotyšský tenor Aleksandr Antonenko, který zpívá Maura, má mít černé líčení. Neměl.

Ke zmíněným těžkostem je nutné připočíst základní dilema dané tím, „že máme na jedné straně návštěvníky, kteří si myslí, že jsem příliš progresivní, a současně kritiky, kteří tvrdí, že jsem příliš konzervativní. Skutečnost, že jsem ještě pořád tady, svědčí o tom, že se mi podařilo balancovat na hraně. Představení se návštěvníkům celkově líbila, chceme tedy, aby naši práci vidělo co možná nejvíc lidí.“ V této snaze je Peter Gelb zcela jistě úspěšný. V minulé sezoně zhlédlo představení Met 3.200.000 diváků, z toho 2.600.000 prostřednictvím přímých přenosů Live in HD ve 2.000 kinech v 70 zemích po celém světě.

Program Live in HD byl zahájen během první sezony Petera Gelba ve funkci generálního ředitele jako součást jeho úsilí o reorganizaci. Nápad se objevil po té, co mu tehdejší předsedkyně správní rady Beverly Sills ukázala fotografii z padesátých let, na níž ve školní tělocvičně v malém městečku na americkém středozápadě sedí skupinka lidí kolem rádia a poslouchá proslulé sobotní matiné, přímý přenos z Metropolitní opery.

„Technologie už byla natolik vyspělá, že umožňovala živé přenosy v kvalitě HD jako přirozené rozšíření živých vysílání v rozhlase. Původně jsme plánovali věc vyzkoušet a těžit tak z propagace Metropolitní opery, zpřístupnit naše produkce širšímu publiku, a dokonce získat prostředky z prodeje vstupenek publiku zvyklému poslouchat operu v rozhlase.“ Na konci druhého roku se skutečně podařilo pokrýt náklady a během tří let začala Metropolitní opera na živých přenosech vydělávat. „Vytvořili jsme model, který teď další společnosti napodobují. První z nich bylo Národní divadlo v Londýně.“ Přímé přenosy přilákají průměrně kolem 250.000 tisíc návštěvníků. Do celkového rozpočtu, který dosahuje téměř 300 miliónů dolarů, přispívají částkou 20 miliónů dolarů. „Živé přenosy dokáží do Met přitáhnout nové publikum, například zahraniční návštěvníky New Yorku. Obyvatelům menších měst umožňují vidět slavné pěvce. Je to zvláštní, ale dokonce v Německu, které je největším trhem mimo Spojené státy, se přenosy z Met staly pro některé zájemce o operu místním operním domem.“Petr GelbPro Petera Gelba byla Met odjakživa lokální operou. Narodil se v roce 1953 v New Yorku. Jeho matka byla neteří houslisty Jaschy Heifetze, jeho otec byl šéfredaktorem New York Times a na starosti měl kulturní zpravodajství. Peter Gelb nebyl nikdy ve staré budově na třicáté deváté ulici, ale v roce 1967 byl se svými rodiči v lóži tehdejšího generálního ředitele Rudolfa Binga na zahajovacím představení Carmen u příležitosti otevření nové budovy opery v Lincolnově centru. „Bing se rozzlobil na několik diváků, kteří hlasitě vyjadřovali nesouhlas. Odešel do jejich lóže a křičel na ně,“ vzpomíná Peter Gelb. „Udělalo to na mě velký dojem.“

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na