Vzpomínka na Karla Bermana

“Bermanův veliký den „D“ nastal v roce 1965, kdy hostoval v Praze titulní roli Mozartova Dona Giovanniho slavný pěvec Cesare Siepi v budově Tylova, dnes Stavovského divadla. Pamatuji si toto památné představení z přenosu v rozhlasu. Nikdy od té doby jsem neslyšel lepšího Giovanniho. Siepiho bas, to byly varhany v jednolité barvě celého rozsahu role. A jak tehdy trefně napsala pražská kritika, jediný Karel Berman s ním dokázal jako Leporello držet krok.” Tak na nepřekonatelného Leporella v podání velkého českého basisty Karla Bermana vzpomíná Jiří Fuchs v portrétu při příležitosti jeho loňských nedožitých pětadevadesátých narozenin (najdete zde). Dlouholetého předního sólistu Opery Národního divadla – angažován zde byl po Opavě a Plzni v letech 1953 – 1991 – jsme připomněli také při příležitosti vydání monografie o něm (zde) a profilového CD (zde). Právě dnes tomu je dvacet let, co svět opery tento výjimečný zpěvák navždy opustil. Vzpomeňme na něj ukázkami jeho pěveckého mistrovství.

Foto archiv ND 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ronniev
9 let před

Díky za tu vzpomínku. Kvůli pánům Bermanovi a Hakenovi jsem se jako dítě školou povinné naučila snášet – a později mít ráda – operu. Odtud možná taky plyne moje celoživotní láska k basům 😉

abstergo
9 let před

Karel Berman – pěvecký fenomén. Jeho hlas naprosto nezaměnitelného témbru mám v uchu ještě dnes a když zavřu oči, přímo ho vidím – jeho gesta, grimasy, pohyb na jevišti. Jako Leporella si snad nedovedu představit nikoho jiného, árie Madamina, il catologo e questo je v jeho podání vzorová, byt mám její nahrávky s interprety světového věhlasu. Můj obdiv měl vždy ale mimo jiné i proto, jak se dokázal vyrovnat se svým nelehkým osudem za války, že neztratil chuť žít a bavit lidi…

Otus
9 let před

Byl i skvělý wagnerovský pěvec: Beckmesser (spolu se Sachsem Antonína Švorce) – nezapomenutelné tříhodinové představení.

nostalgia
9 let před

Připojuji se svým komentářem , protože jsem měla možnost s panem Bermanem zpívat. Já ho zažila už na sklonku jeho pěvecké kariéry, kdy problém z pamětí začínal být dosti viditelný, přesto mě uchvacoval svojí technikou , krásou hlasu a hlavně lidskostí, která mi dodávala odvahy a lehkosti v mých začátcích.Jsem ráda , že jsem se po jeho boku zpívala

leonora3
9 let před

Taktiez si Karla Bermana pamatame ako vynikajuceho Leporella, ktoreho sme videli len v TV prenose z Tylovho divadla. Don Giovannim bol vtedy Sherill Milnes, ktoreho sme neskor videli ako Lunu v New Jersey, USA pri koncertnom prevedeni Trubadudura. Pri kratkom rozhovore s S.Milnesom po koncerte sme spomenuli i jeho Giovanniho v Prahe. Moc dobre si na predstavenie spominal a zvlast na exelentneho Leporella Karla Bermana.
Stavovske divadla teda zazilo okrem premiery Dona Giovanniho i vynikajucich predstavitelov titulnej role svetoveho kalibru, zmieneneho Cesare Siepiho, Sherill Milnesa. Kto dalsi?
Iste tu Giovanniho spieval i Adam Plachetka, ktoreho sme v tejto ulohe videli v novej inscenacii Giovanniho vo Viedni (i ked najskor ako Masetta, az potom Givanniho, tento scenar mu zo srdca prajeme aj v Met!). V tej starsej viedenskej inscenacii Brynna Terfella, neskor Mariusza Kwieczena v Mnichove,
E.Schrotta vo Verone a naposledy Ch.Maltmanna v Londyne. Je to skutocne nemozne pozvat do Giovanniho v Stavovskom divadla niektoreho z nich? Iste je otazka penazi dolezita, ale je jedina ? (Sherill Milnes v zmienenom rozhovore ocenil genius loci miesta, spojeneho s premierou Dona Giovanniho.)