Začíná Hudební festival Znojmo

Hudební festival Znojmo chce být i letos jako víno, jak to tvrdí jeho už tradiční slogan. Ode dneška čeká návštěvníky festivalu sedmnáct dnů plných hudby, tance, příjemné atmosféry v duchu renesanční a raně barokní Itálie, a v neposlední řadě i onoho zmíněného vína od místních vinařů.Letošní festivalový ročník je ve znamení Claudia Monteverdiho, od jehož úmrtí to na podzim bude rovných 370 let a jemuž bude zasvěcena většina přichystaných programů. Podrobněji jsme o nich psali před časem (více zde), dnes v den zahájení devátého ročníku Hudebního festivalu Znojmo přinášíme rozhovor s jeho prezidentem Jiřím Ludvíkem.
Jak vůbec festivalová dramaturgie toho kterého ročníku vzniká? Podle kalendáře výročí? Podle toho, na co máte společně s uměleckým šéfem festivalu Romanem Válkem chuť? Podle momentální nabídky na uměleckém trhu? A jak moc je tohle ovlivněno financemi?

Dá se říci, že společně s Romanem nejdříve hledáme autora s operním dílem, který může být přínosem pro naši kulturní scénu, a poté hledáme kompromis, který určitě ovlivňují i finance. Jakmile je připravena stagiona, rozhodneme se pro celkovou ideu dramaturgie festivalu (například letos dle Monteverdiho „Znojmo na italský způsob“) a k ní poté doplňujeme umělce a programy jako do tajenky. Výsledkem zatím vždy byla dramaturgie velmi sevřená a nekompromisní.

Když už jsme se dotkli peněz – s jak velkým rozpočtem pracujete? Jak to vypadá s vašimi granty a sponzory? A trend posledních let v tomto směru?

V posledních letech je shánění peněz dosti složité. Navíc pokud si představím dotační řády našich kamenných operních domů a srovnám s našimi náklady na stagionu, vyvolá to v mé tváři úsměv. Náš festival se letos pohybuje v řádu kolem čtyř milionů korun. Sponzoři našeho festivalu jsou ale velmi věrní, takže si troufnu věřit, že náš festival nepadne.

K programu letošního ročníku konkrétně: Na co z něj jste nejvíc pyšný? Co dalo nejvíc práce do programu dostat? O co je zatím největší zájem?

Pyšní jsme na The King´s Singers, to je opravdu hvězda světového formátu. Nejvíce práce nám dává stagiona. Nejlépe se prodává patron festivalu Pavel Šporcl a jeho italské inspirace, Pavlína Senić a její galakoncert v Uherčicích a určitě tahák Vojta Dyk a B-Side band. Ale prakticky skoro všechny koncerty našeho festivalu jsou nové, tvůrčí a vlastně vytvářené na míru festivalu.

Zastavme se prosím ještě u monteverdiovského scénického projektu, respektive koláže Combattimento, která je bezpochyby programovým pilířem letošního ročníku. Můžete jej prosím přiblížit? Prozradit o něm něco víc?

Combattimento je úžasná výzva. Dílo, resp. koláž má podtitul –Víra, láska, naděje, stejně jako jezuitský řád, kterému původně kostel sv. Michala patřil, a celé dílo je poskládáno z „monteverdiovského hudebního koncentrátu“. Celá jednotící linie je opět v podtitulu operního projektu. Chceme, aby se divák zamyslel a byl donucen zastavit svůj běh a hledat v krásnu kousek ideálu klidu.

Nabízí se otázka, možná především z vašeho pohledu tak trochu naivní: Proč jste namísto tohoto projektu nepřistoupili k nastudování některé z Monteverdiho oper?

Ve své podstatě jsou dnes Monteverdiho opery už často hrané a jen těžko jde přijít s něčím opravdu novým. Navíc je tu i finanční hledisko a také hledisko prostoru kostela, který jsme chtěli vyzkoušet.

Samostatnou kapitolou vašeho festivalu jsou dobročinné koncerty, nazvané Uherčice Pavlíny Senić, kdy podobný večer je na programu i letos, jak jste zmínil. S jakým ohlasem se tyto koncerty setkávají? A jak to vypadá s výtěžkem – je plus minus každoročně stejný?

Největší radost nám dělá to, že i díky koncertu se o Uherčicích začalo zase mluvit a že se snad blýská na lepší časy. Doufáme v opravu alespoň jednoho dalšího okna Banketního sálu. Počítáme s výtěžkem kolem 100 000 korun, ale budeme rádi za každou korunu pro tuto zničenou národní kulturní památku.Člověk by čekal, že se na základě vašich dobročinných aktivit ve prospěch zámku v Uherčicích kompetentní místa chytnou za nos a sama začnou pro záchranu objektu konat. Jsem snad naivní? Není tomu tak? Kdo je vůbec vlastníkem objektu, jaký je jeho momentální stav, jak pokračuje jeho obnova a jak to celkově vypadá s financemi, potřebnými pro nezbytnou sanaci?

Ano, musí se starat především stát. Je to on, kdo zámek zničil, tak musí své chyby napravit. Státnímu zámku se v letošním roce z rozpočtu památkového ústavu dostalo více peněz než v letech minulých a na další roky se po dlouhé době plánuje nějaká ta investice na rekonstrukci.

Zpět k festivalu: Máte podrobnější přehled o tom, kdo jsou vaši návštěvníci? A odkud přijíždějí? Jaký je vůbec trend návštěvnosti v posledních letech?

Návštěvníky máme stále ze dvou třetin z jižní Moravy, ale začínáme přitahovat i diváky ze vzdálenějších regionů a zahraničí a návštěvnost je v dnešní době stálá kolem čtrnácti tisíc diváků.

V posledních dnech před samotným zahájením festivalu určitě nevíte, kde vám hlava stojí… Jak to máte doma? Nenadávají vám kvůli festivalu, který vás rodině krade? Nebo už si vaši blízcí za ta léta zvykli?

Bez rodiny by festival nebyl. Jsou to duše festivalu, které navíc pracují pro festival zdarma, a je jasné, že často odoláváme stresu jen s vypětím všech sil. Ale máme jasný směr a ten nás drží neustále v nasazení, totiž aby Znojmo a jeho festival bylo vnímáno, jak tomu bylo dříve, tedy jako kulturní centrum a srdce jižní Moravy.

Díky za odpovědi, hodně úspěchů s letošním ročníkem!

www.hudbaznojmo.cz/festival

Foto archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat