Začínají Olomoucké barokní slavnosti

Olomouc se v příštích dnech zcela zasvětí baroku. Místní i návštěvníci se mohou těšit na barokní opery, ale i prohlídky města s barokní tematikou či výtvarné dílny pro děti. Centrum dění bude v atriu jezuitského konviktu Uměleckého centra Univerzity Palackého, kde vyrostla světově unikátní replika barokního divadla. První ročník divadelně-operních představení s názvem Olomoucké barokní slavnosti začíná právě dnes večer a potrvá do 19. července. Připraveny jsou tři opery, napsané na barokní libreta. Podle pořadatelů nepůjde přitom o klasické operní představení či koncert, ale o takzvanou Palácovou slavnost. Každý z večerů bude začínat stejně jako v období baroka Hudbou k tabuli, během které mohou návštěvníci za doprovodu hudby konverzovat a občerstvovat se v prostorách zahrady a 1. nádvoří. Poté přijde na řadu jedna ze tří oper přichystaných pro tento festival. Odehrají se v replice barokního divadla v prostorách atria krytého skleněnou střechou. Opery jsou inscenovány jako pestrá a odlehčená zábava ve stylu barokního kabaretu. Návštěvníci se mohou těšit na opery, které zazněly v 18. století v Kroměříži během oslav olomouckého biskupa Wolfganga Hanibala ze Schrattenbachu, který svých narozenin či jmenin rád využíval ke vznešenému teatralizování. V kroměřížském zámeckém divadle tak minimálně dvakrát do roka zazněla operní premiéra. Z děl se zachovala pouze libreta, hudbu vytvořil s použitím dobových zachovaných fragmentů skladatel Hanzlík.

Olomoucké barokní slavnosti mají podle záměru olomouckého magistrátu přispět k oživení turistického ruchu v hanácké metropoli během léta. Slavnosti budou doprovázet také barokní prohlídky. Během konání této přehlídky budou zaměřeny na barokní skvosty města, církevní památky z období baroka a na vojenskou barokní pevnost.Spolupořadatelem prvního ročníku Olomouckých barokních slavností je Ensemble Damian, jehož členové  již řadu let obohacují kulturní život zdaleka nejen v Olomouci, především v oblasti intepretace barokní hudby, ale také současné tvorby. Produkční souboru, stejně jako i dnes zahajovaných Olomouckých barokních slavností, je Kateřina Zahradníčková:

Kde se zrodil nápad na uspořádání Olomouckých barokních slavností a jaká byla cesta od prvotního impulzu ke konečné realizaci?

Provozovat v Olomouci pravidelně barokní opery je naším přáním už dlouhou dobu. S nápadem uspořádat v létě přehlídku našich oper přišla naše sopranistka Markéta Večeřová. Měli jsme velké štěstí, jelikož město Olomouc na tento náš návrh reagovalo velmi vstřícně, a dokonce si tento projekt vzalo více než za své. První Olomoucké barokní slavnosti jsou společným dílem města Olomouce, souboru Ensemble Damian a v neposlední řadě Univerzity Palackého, která je zařadila jako hlavní letní program oslav 440. výročí svého založení. Olomoucký kraj nás rovněž výrazně podpořil a pomocnou ruku podala i firma RD Rýmařov, která pro nás vyrobila před několika lety unikátní rozebíratelnou repliku barokní scény, na níž se budou všechna představení odehrávat. Musím přiznat, že tak úžasnou propagaci, jakou nám pro tuto přehlídku zajistilo město Olomouc, jsme ještě nikdy neměli – mám na mysli naše první billboardy, citylighty, ale i prezentaci projektu v Českém kulturním centru ve Vídni.

Kdo se podílel na dramaturgii tohoto festivalu? Co by měl tento festival přinést divákům?

Olomouc je především barokní město. A naše opery jsou barokní, některé ve stylu neobarokního minimalismu. Každopádně není pochyb o tom, že ať hrajeme u Sloupu Nejsvětější Trojice na olomouckém Horním náměstí, nebo v nádherných prostorách Jezuitského konviktu, tak že tam tyto opery patří. Autorem dramaturgie Olomouckých barokních slavností je náš dvorní skladatel Tomáš Hanzlík, umělecký vedoucí Ensemble Damian. Původně měly operní slavnosti trvat šest týdnů, ovšem nakonec došlo k nutné redukci na dvanáct dnů, a tak jsme bohužel nemohli zahrnout i naše další tituly. Ve třech čtyřdenních blocích tak uvedeme Hanzlíkovy opery Endymio a Yta innocens a Hanzlíkovo a Zouharovo Torso.Nelehká otázka: Který z uváděných titulů je tvému srdci nejbližší a proč?

Samozřejmě Endymio. Nejen proto, že je to strhující představení plné krásné hudby, ale tak trošku nostalgicky i proto, že to byl vůbec první titul, který jsem od Ensemble Damian před lety zhlédla, a vlastně Hanzlíkova první opera. Tehdy jsem si řekla, že pokud se chci někomu systematicky produkčně věnovat, tak je to právě Ensemble Damian a jeho hlavní dvorní autoři Tomáš Hanzlík a Vítek Zouhar. Myslím, že za těch několik let spolupráce jsme společně vymysleli a zrealizovali spoustu krásných projektů.

Jaké další plány má Ensemble Damian, a to nejen na letní období?

Asi týden po ukončení Olomouckých barokních slavnostní nás čekají mistrovské kurzy v oboru kontratenor, které povede německý kontratenorista Steve Wächter a polský kontratenorista Piotr Olech. Vymysleli jsme to tak, že kurzy propojíme s varhanními kurzy, které ve stejné době vede v Olomouci Jaroslav Tůma, a na závěr uspořádáme společný koncert frekventantů obou kurzů v kostele Sv. Mořice, naplánovaný na  poslední červencový den.

No a na listopad a prosinec máme připraveno několik krásných produkcí v rámci našich festivalů Baroko a Opera Schrattenbach, na jejichž realizaci zajišťujeme v této chvíli dostatečné finanční krytí, abychom je mohli všechny důstojně zajistit. Chystáme například světovou premiéru opery Bedřicha Léviho Babinožky Dědoručka, dále ukázky z operní a písňové tvorby Emila Viklického v podání Ensemble Damian, scénické provedení třetí části představení Oresteia – Laskavé bohyně s hudbou Víta Zouhara ve spolupráci s  Městským divadlem Zlín v režii Jana Antonína Pitínského. A na co se samozřejmě nejvíc těším, to je  nastudování opery Endymio, kde budou mužské i ženské role zpívat výhradně kontratenoři – Steve Wächter, Stefan Kunath a Carl Thiemt z Německa, Piotr Olech z Polska a náš Jan Mikušek. Samozřejmě nám byla inspirací například Artaserse od Leonarda Vinciho, v produkci z roku 2012 v Nancy nebo Tři sestry od Pétera Eötvöse z roku 1998.

Kateřino, známe se opravdu pěknou řádku let, takže vím, jak zarputile dokážeš jít za splněním svých uměleckých snů. Také vím o tvé velké slabosti pro kontratenorový obor, takže prozraď, o čem sníš po realizaci loňského vynikajícího koncertu pěti kontratenorů Ritorni v Olomouci?

Nevím, jestli jde zrovna o plnění snů, jak říkáš. Ráda se produkčně podílím na čemkoli, co je zajímavé a o čem jsem přesvědčená, že to má smysl a že výsledný tvar bude vynikající. Moji vášeň pro kontratenory znáš, projekty s nimi jsou moje nejmilovanější. Je to fascinující hlasový obor, vzácný, výjimečný… Kromě produkční přípravy našich festivalů pracuju samozřejmě souběžně i na jiných projektech, například s Emilem Viklickým připravujeme koncert s Moravskou filharmonií u příležitosti jeho životního jubilea, přemlouvám vynikajícího německého tenoristu Maxmiliana Kienera (Oebalus v Mozartově opeře Apollo et Hyacinthus , Salzburg 2006), aby si našel den volna ve svém nabitém programu a vystoupil společně s Jaroslavem Tůmou v rámci festivalu Baroko,  připravuju koncert mužského pěveckého sboru z italského Arca, koncert stočlenného evropského orchestru lékařů a další projekty. No a kromě toho živím jako překladatelka nizozemštiny nejen sebe, ale hlavně mé dva úžasné syny!

Děkuji za rozhovor a k dnešnímu zahájení Olomouckých barokních slavnostní přeji Zlomte vaz!

www.olomouc.eu/baroknislavnosti 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat