Zahajovací koncert Janáčkova máje nadchnul pohádkovými barvami
Precizní výkony i emoce provázely úvodní nedělní koncert mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj. Největší moravský svátek klasické hudby zahájily tóny Janáčkovy Sinfonietty. Poté se Janáčkova filharmonie spolu s posluchači vydala po stopách vyprávění princezny Šeherezády z pera skladatele Nikolaje Rimského-Korsakova.Sinfoniettu Leoše Janáčka mají ostravští filharmonici opravdu v malíčku. Provedení pod taktovou šéfdirigenta Heiko Mathiase Förstera bylo suverénní a čitelné. Hned úvodním Allegrettem se báječně představila žesťová sekce orchestru, která společně s tympány zahájila větu možná příliš pomalu, o to víc však majestátně a slavnostně. Také Andante druhé věty bylo poznamenáno spíše tempovou zdrženlivostí a pečlivou nástrojovou artikulací, která „vytáhla“ z orchestru nezvyklou rozmanitost. Nádherné Moderato vyznělo v sofistikovaném Försterově nastudování zádumčivými, sešeřelými orchestrálními barvami. Allegretto poslední věty přineslo očekávanou velkolepou gradaci, která se nesla v svítivém lesku žesťů a celého orchestru.
Šeherezáda Nikolaje Rimského-Korsakova je romantickou trvalkou repertoáru symfonických orchestrů. K oblibě této skladby značně přispěly dva faktory: orientální kolorit vystižený melodiemi a intervaly pro Orient typickými (ač se jedná do velké míry o autorovu stylizaci!) a vynikající instrumentace, která z díla činí vděčný objekt pro celou řadu nástrojů orchestru. Largo e maestoso zahájilo Šeherezádu v plném hrozivém lesku žesťů. Následující zklidnění a houslové sólo v podání koncertního mistra Janáčkovy filharmonie Pavla Doležala bylo předneseno velmi rozvolněně a epicky. V artikulačně nejexponovanější pasáži se Doležalovi nezdařilo přesvědčivé vibrato, ale v následujících částech Šeherezády hrál bezchybně.
Druhá a třetí věta skladby byly ve znamení precizních výkonů některých instrumentalistů. Partitura se náročnými melodickými pasážemi, sekvencemi a běhy jen hemží. Vynikající bylo zejména provedení sól klarinetu (Daniel Svoboda), violoncella (Jiří Hanousek) a fagotu (Jiří Dřevjaný). Pozadu nezůstaly ani příčné flétny a arpeggia harfy. Samostatnou kapitolou byly bicí nástroje, jež jsou v Šeherezádě podstatným nositelem dramatického výrazu a napětí. Bicisté Janáčkovy filharmonie prokázali mechanickou přesnost a zvládli své party skutečně bravurně.Závěrečné Allegro molto bylo ztvárněno jedním velkým tektonickým obloukem – brilantní gradace finální části suity ukázala na přednosti Janáčkovy filharmonie, které tkví v špičkové interpretační úrovni mnohých členů orchestru. Celé těleso podalo Šeherezádu pod vedením šéfdirigenta Förstera sehraně a přesvědčivě. Koncert byl posluchači vřele přijat, o čemž svědčil dlouhotrvající potlesk vestoje. Pohádkový příběh Šeherezády důstojně Janáčkův máj zahájil. Uvidíme, do jaké míry přinesou pohádkové příběhy také další festivalové koncerty.
Hodnocení autora recenze: 85%
Janáčkův máj 2015
Zahajovací koncert
Dirigent: Heiko Mathias Förster
Janáčkova filharmonie Ostrava
24. května 2015 Společenský sál Domu kultury města Ostravy
program:
Leoš Janáček: Sinfonietta
Nikolaj Rimskij-Korsakov: Šeherezáda op. 35
Foto Petr Grimm
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]