Zapadající Král Slunce

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Přijmout pozvání tak milého a skvěle organizovaného festivalu, jakým je Hudební festival Znojmo, je veskrze příjemné. O to těžší je pak psát recenzi a neurazit hostitele. Těžší tím spíše, že znojemští diváci každou produkci festivalu odměňují bouřlivým aplausem, projevy vděčnosti, ovacemi ve stoje. Je pozitivní, v dnešní době obzvlášť, že lidé tak hojně navštěvují podobné projekty a s takovou empatií oceňují výkony umělců. Ti vlastně právě pro diváky vystupují na prkna, berou své nástroje, pracují na svém talentu; nedělají to kvůli kladným recenzím.Určitě o sobě mohu tvrdit, že u autorských představení, resp. při vzniku nového hudebně dramatického titulu nerad dávám jen na první dojem. Proto jsem navštívil obě představení hudebně tanečního projektu Král Slunce z díla Jeana-Baptista Lullyho ve festivalové produkci 21. a 22. července. Dirigent Roman Válek zařadil do komponovaného večera tři Lullyho díla: Le Divertissement Royal (LWV42), Exaudiat Te Dominus (LWV 75/15) a Te Deum (LWV55). K jevištní realizaci přizval jako choreografku i režisérku Hanu Litterovou. Ta stála před nelehkou volbou, jak ke scénické realizaci přistoupit. Rozhodla se nevyužít ani pětici sólistů, ani dva sbory. Celý večer postavila na sedmi tanečnících, kteří teprve stojí na začátku své profesionální kariéry. Snaha sympatická, radost vidět mladou generaci tanečníků, řekli bychom, kdyby si však hana Litterová sama neztížila úkol a nenastavila laťku příliš vysoko sobě samé a tanečníkům také.

Inscenovat duchovní dílo jako balet nebo taneční divadlo je úkol nesnadný. Mnoho renomovaných choreografů se zapsalo do dějin divadla právě ztvárněním duchovního tématu nebo stěžejního oratoriálního sakrálního díla. Byli to Ruth St. Denis a Ted Shawn v biblickém dramatu Miriam, sestra Mojžíšova (1919), Harald Kreutzberg ve své choreografii Anděl zvěstování, Leonid Mjasin: Laudes Evangeli (1952), Robert Helpmann: Miracle in the Gorbals (1944), José Limón hned několikrát: Missa Brevis, hudba: Zoltán Kodály (1945), The Visitation, hudba: Arnold Schőnberg (1952), The Traitor, hudba: Gunther Schuller (1954), Martha Graham: El Penitente (1940), Primitive Mysteries (1931), Paul Sanasardos: Abandoned Prayer (pas de deux, v němž choreograf z několika úhlů zkoumá vztah Ježíše a Jidáše, především v hraničních polohách ambivalentní nenávisti, žárlivosti, lásky s homoerotickým pnutím), John Cranko: Kyrie eleison, hudba: Johann Sebastian Bach, Kurt-Heinz Stolze (1968), Robert Cohan: Stabat Mater, hudba Antonio Vivaldi (1975), Jiří Kylián: Stoolgame, Kenneth MacMillan: Requiem, hudba Gabriel Fauré (1976), Hans Kresnik: Jesus GmbH, hudba: koláž z děl, Graziano Mandozzi (1977) a zejména John Neumeier, který inscenoval několik stěžejních děl hudební literatury jako taneční divadlo: Mozartovo Requiem (1991), Händlova Mesiáše (1999), Bachův Magnificat (1987) a v nezkrácené verzi Matoušovy pašije (1981). Tvůrci buď vycházejí z textu a charakteru díla, nebo na hudební složku volí vlastní libreto.Litterová se rozhodla pro druhou, těžší možnost. Je to obdobný případ jako u kritizovaného režisérského divadla v opeře, kdy režisér absentuje na partituru a libreto a vytvořením vlastního libreta neboli režijního klíče vzniká nové hudebně dramatické dílo. Choreografové mají úkol jednodušší, protože tančit cokoliv, jakýkoliv příběh nebo pouhou pohybovou extravaganci či technickou exhibici lze na jakoukoliv hudbu, dokonce i bez hudby. Na playback i na živou hudbu. Litterová vytvořila dva balety, které nemusí být vůbec fixované na Lullyho. Exaudiat je možné proložit jakoukoliv Mozartovou symfonií a Te Deum klidně i Keithem Jarrettem.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Král Slunce - Lully/Litterová (Hudební festival Znojmo)

[Celkem: 3    Průměr: 2.3/5]

Vaše hodnocení - Tour de Varhany (Hudební festival Znojmo)

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Khail Jan

Zatraceně objektivně napsaná recenze, skoro se chce říci, že takto se píše recenze. Bez toho, aniž bych chtěl moravákům i jejich publiku brát entuziasmus a nadšení, bylo to tak (narozdíl od značně pokrytecké recenze jiného autora zde otištěné pár dní před tím). Ale každým rokem festival může jen růst, až se nakonec vypracuje do profesionality. Je to obdivohodný počin a každého, kdo se do toho pustí bez velkých doatčních peněz, obdivuji. Takže i přes nedostatky lidem okolo znojemského fesťáku fandím.