Zapomenutý český autor ve Francii: V olomoucké premiéře zazněla komorní hudba Josefa Kohouta

Vlastivědné muzeum v Olomouci hostilo ve středu 4. června 2025 komorní soubor Trio Unitas, který zde uvedl novodobé světové premiéry skladeb zapomenutého českého skladatele Josefa Kohouta (1734–1777). Autor, působící převážně ve Francii, zanechal komorní díla reflektující proměny dobového hudebního vkusu i nástrojového obsazení. Program, na kterém bylo celkem osm trií, tak nabídl nejen objevný posluchačský zážitek, ale i cenný vhled do vývoje komorní hudby.
Festival Baroko 2025: Josef Kohout (1734–1777), Klavírní tria, 4. června 2025, Vlastivědné muzeum v Olomouci, sál Václava III. – Trio Unitas (foto Ivo Zatloukal)
Festival Baroko 2025: Josef Kohout (1734–1777), Klavírní tria, 4. června 2025, Vlastivědné muzeum v Olomouci, sál Václava III. – Trio Unitas (foto Ivo Zatloukal)

Estetika galantního stylu mezi barokem a klasicismem

Cyklus již zmíněných osmi trií Josefa Kohouta, komponovaný v Paříži roku 1767, představuje výmluvné svědectví o estetice galantního stylu v období přechodu mezi barokem a klasicismem. V těchto dílech se pojí lehkost, elegance a přehlednost formy s jemnou stylizací tanečních rytmů, zpěvností melodických linek a typickou konverzační texturou mezi nástroji. Výsledkem je hudba, která vyniká jak salonní intimitou, tak formální vytříbeností. Tria jsou napsána pro klávesový nástroj (kladívkový klavír, cembalo, alternativně harfu či loutnu), housle a bas (violoncello), přičemž klávesový nástroj zde zajišťuje jak harmonický doprovod, tak i melodickou souhru s houslemi. Formální struktura trií si zachovává třívěté schéma (1. středně rychlá věta – 2. taneční či pomalá – 3. rychlá věta). V prvních větách převládá sonátová forma, zatímco menuety a závěrečné věty jsou často vystavěny jako dvoudílné, někdy s reprízou. Typické jsou krátké, periodicky členěné fráze. Rytmicky a ve značné míře stylizovaně Kohout využívá taneční formy: menuet, musette či gigue. V použité ornamentice se vkusně vyskytují trylky, mordenty či náznaky appoggiatur, zejména v klávesovém partu.

O+
18_LSSH_2025_banner_600x100_OPERA
Festival Baroko 2025: Josef Kohout (1734–1777), Klavírní tria, 4. června 2025, Vlastivědné muzeum v Olomouci, sál Václava III. – Trio Unitas (foto Ivo Zatloukal)
Festival Baroko 2025: Josef Kohout (1734–1777), Klavírní tria, 4. června 2025, Vlastivědné muzeum v Olomouci, sál Václava III. – Trio Unitas (foto Ivo Zatloukal)

Dobře zvládnutá vzájemná komunikace

Samotný výkon tří interpretek působil po celou část večera jako velmi sehraný a hudebně kultivovaný. Nejvýraznější dojem na mě udělala klavíristka Petra Matějová, která se s obdivuhodnou jistotou pohybovala v rychlých pasážích a zvládala předepsané stupnicové běhy a časté doprovodné šestnáctinové figury s precizní lehkostí. Oceňuji jasnou artikulaci a rytmické přesné a přirozené frázování. Zaujala také hra Magdaleny Malé na klasicistní housle, v celé řadě vět předvedla svou zpěvnou kantilénu. Její tón měl měkký a galantně laděný charakter. Přesto je třeba zmínit drobnou intonační nepřesnost ve třetí větě Tria č. 5 Es dur. Tento moment však zůstal jediným zřetelnějším zaváháním v jinak velmi soustředěném výkonu. Také v Triu č. 7, F dur, konkrétněji v první větě, došlo na okamžik k mírnému rytmickému rozvolnění mezi nástroji. Interpretky však situaci pohotově zvládly a rychle se navrátily k pevnému společnému tempu, což svědčí i o jejich dobře zvládnuté vzájemné komunikaci. Neopomenutelná byla přítomnost violoncellistky, která s přirozenou lehkostí a bez okázalosti držela stabilní basovou linku a dobře tak poskytla nutnou rytmickou a harmonickou oporu zbývajícím členkám souboru.

Po potlesku následně houslistka v krátkém a milém proslovu poznamenala, že celý soubor nalezl v kompozicích Josefa Kohouta „zajímavou hudbu“. Interpretky si připravily pro publikum i přídavek, pomalý menuet z Tria č. 1, C dur. Závěrem lze snad jen dodat, že koncert souboru Trio Unitas nabídl nejen cenné setkání s hudbou téměř zapomenutého skladatele, ale i přesvědčivý, stylově věrný a živý vhled do hudebního světa pozdního 18. století, v němž hrály klíčovou roli elegance, proporce a konverzační charakter.

Festival Baroko 2025: Josef Kohout (1734–1777), Klavírní tria, 4. června 2025, Vlastivědné muzeum v Olomouci, sál Václava III. – Trio Unitas (foto Ivo Zatloukal)
Festival Baroko 2025: Josef Kohout (1734–1777), Klavírní tria, 4. června 2025, Vlastivědné muzeum v Olomouci, sál Václava III. – Trio Unitas (foto Ivo Zatloukal)

Festival Baroko 2025: Josef Kohout (1734–1777), Klavírní tria
4. června 2025, 19:00 hodin
Vlastivědné muzeum v Olomouci, sál Václava III.

Program
Josef Kohout:
Trio pour le clavecin, la harpe ou le luth avec accompagnement d’un violon et la basse, Paris 1767
Trio č. 1, C dur (Allegro moderato – Menuet, Mineur – Presto)
Trio č. 2, B dur (Allegro moderato – Menuet, Mineur – Allegro)
Trio č. 3, E dur (Allegro – Musette (Lent), Mineur – Presto Trio č. 4, a moll Allegro moderato – Menutet, Majeur – Presto)
Trio č. 5, Es dur (Allegro – Menuet, Mineur – Presto)
Trio č. 6, A dur (Allegro – Andante – Gigue)
Trio č. 7, F dur (Allegro – Andante – Allegro)
Trio č. 8, Es dur (Allegro – Andante – Tempo di Minuetto, Mineur)

Účinkující
Trio Unitas:
Magdalena Malá – klasicistní housle
Helena Matyášová – violoncello
Petra Matějová – kladívkový klavír

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře