Záznam by hned mohl jít na CD. PKF s vynikajícím Janem Fišerem
PKF – Prague Philharmonia na včerejším koncertě v Rudolfinu zářila. V programu, který se hráčům krásně hraje, lahodí uchu posluchačů a dává možnost ukázat veškeré kvality souboru. V repertoáru, který je pro tento rozměr orchestru „šitý na míru“. Navíc s dirigentem, který smyčcům rozumí, dovede z nich vytáhnout pestrou paletu dynamiky a ví také, jak ukáznit dechovou sekci.
V Mendelssohnově „Italské“ Symfonii č. 4, A dur byly lesní rohy dokonale měkké, flétny rytmicky exaktní, klarinet nepostrádal francouzský pel, hoboje úžasně krystalické. Celá dechová sekce jako by hrála na smyčcové nástroje. Julian Rachlin má velké zkušenosti s prací s komorními orchestry a jeho energická, téměř vojensky zřetelná gesta ve stoji spatném dovedou z hráčů vytáhnout přesně to, co sám chce.
V první a poslední větě nenasadil zběsilé tempo, jak často slýcháváme. Úžasně také modeloval zejména skladatelova fugata. Dovedl se také ve druhé větě orchestru přizpůsobit, když nasazené rychlejší tempo religiózního procesí cítili hudebníci pomaleji. Záznam symfonie by mohl jít okamžitě na kompaktní disk. Přesnost a barevnost vyzařovala také v úvodní Čajkovského Polonéze z opery Evžen Oněgin.
Za zcela mimořádný považuji výkon koncertního mistra PKF – Prague Philharmonia Jana Fišera v Koncertantní symfonii pro housle a violu Es dur, KV 364 Wolfganga Amadea Mozarta. Svým výkonem, čistotou hry i výrazu, koncentrací a smyslem pro krásu Mozartovy hudby podle mého názoru zcela předčil a zastínil Juliana Rachlina.
Jeho nástroj má sice krásnou nosnost a barvu, ale tvorbě tónu a vibratu chybí onen „violový pel“, který jsem obdivoval ve hře Josefa Koďouska. Navíc svým téměř hysterickým pojetím dynamiky a agogiky, včetně exaltovaných a zbytečných dirigentských gest zastínil nejen majestátnost díla, ale i jeho jemnosti. Jan Fišer se tímto ani na okamžik nedal svést a předvedl naprosto přesvědčivě, jak Pražané svému skladateli rozumějí. Dokázal jednoznačně, že v jednoduchosti je krása.
Hodnocení autora glosy: 90 %
Housle koncertního mistra
Dirigent: Julian Rachlin
Jan Fišer (housle)
Julian Rachlin (viola)
PKF – Prague Philharmonia
7. ledna 2016 Dvořákova síň Rudolfina Praha
program:
Petr Iljič Čajkovskij: Polonéza z opery Evžen Oněgin
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncertantní symfonie pro housle a violu Es dur, KV 364
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Symfonie č. 4 A dur, op. 90 „Italská“
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]