Zemlinského kvarteto: Hudební výlety, americké turné, pražský cyklus 4plus i nové album
Setkáváme se bezprostředně po vašem koncertu v novém komorním sále Fakulty umění Ostravské univerzity. Na programu byly mozartovské lahůdky, a to včetně „Disonantního“ kvartetu a slavného Kvintetu A dur (nyní s italským klarinetistou Nicolou Bulfonem – Hudební výlety Svatováclavského hudebního festivalu). Jaké jsou vaše dojmy z této nové koncertní síně?
Především je skvělé, že vznikají nové budovy a sály určené pro klasickou hudbu. V naší zemi to bohužel není úplným standardem, a tak musíme Ostravě pogratulovat k nové akademii a tomuto krásnému komornímu sálu! Hraje se v něm velmi hezky, na pódiu jsme neměli potíže slyšet své kolegy a soudě dle reakcí publika i zvuk, který se nese do sálu, je vyvážený a příjemný. Těšíme se na srovnání se starším sálem – dnes nás ještě čeká koncert na zámku Paskov se stejným programem, a tak bude zajímavé zahrát si stejné skladby v jiném typu koncertní síně.
Před pár dny jste se vrátili ze svého „kanadsko-amerického turné“, kde zazněl v New Yorku jak Weberův klarinetový kvintet (Alexander Bedenko, Bohemian National Hall), tak díla Dvořákova a Schumannova, ve Vancouveru a Melbourne pak kvartety trojlístku Tailleferre – Zemlinsky – Beethoven. Jak dlouho jste na uskutečnění tohoto turné čekali? Byl to závazek ještě z dob covidového temna, nebo nově vytvořený projekt? Jaké jsou vaše zážitky z těchto cest a koncertů?
Bylo to naše první pocovidové zámořské turné, takže jsme především byli rádi, že se vůbec mohlo uskutečnit. De facto se odkládalo tři roky, měli jsme původně jet v roce 2020, ale ne všechny koncerty se nakonec zachovaly tak, jak bylo plánováno, spíše bych řekl, že se turné postavilo celé znovu. Byli jsme moc rádi, že se nám podařilo se vrátit na stará známá místa v Kanadě, kde jsme měli celkem čtyři koncerty, poprvé jsme se ocitli na Floridě a turné jsme zakončili v již zmíněném New Yorku. Byli jsme tak nuceni poměrně dost cestovat, ale žádný let nebyl zrušen a nepotkala nás žádná podstatná komplikace, koncerty byly přijaty s nadšením, a tak bych asi mohl říct, že turné se vcelku dosti povedlo.
Zmíněného Dvořáka a Schumanna jste připravovali již pro říjnové pražské uvedení s violovým kvintetem Josého Palomina (jako host se tehdy představil španělský violista Josep Puchades, člen Quiroga Quartetu). Nyní se ve vašem cyklu komorní hudby 4plus: Česko-španělské dialogy objeví hobojista Jan Souček (29. listopadu 2023, Městská knihovna Praha). Na jaký program se máme těšit?
Program máme postavený tak, že na každém koncertě přivítáme španělského hosta, se kterým zahrajeme českou a španělskou skladbu. (Nenechte se mýlit zdánlivou nesrovnalostí v předešlých řádcích – Jan Souček i jeho bratr František, primárius našeho kvarteta, jsou poloviční Španělé…). Zároveň jsme požádali jednoho českého a jednoho španělského skladatele, aby pro tento ročník naší série napsali nový kvintet. A právě na listopadovém koncertě uslyšíte premiéru hobojového kvintetu Quinteto Praga José Manuela Lópeze Lópeze, španělského autora, který je profesorem na univerzitě v Paříži. Koncert bude zahájen hobojovým kvartetem Františka Kramáře, a ve druhé půli Zemlinského kvarteto uvede známé velkolepé dílo Franze Schuberta – smyčcový kvartet Smrt a dívka. Na koncertě též představíme program dalšího ročníku série 4plus, jehož tématem jsou tentokrát Ozvěny folklóru.
Nedávno jste také vydali album Village Stories (Stravinskij: Les Noces – Janáček: Říkadla – Bartók: Tri dedinské scény) s Pražským filharmonickým sborem. Krásný počin. Můžete tento projekt a výsledné album blíže představit?
Toto album samozřejmě vydal Pražský filharmonický sbor, my jsme byli pouze přizváni ke spolupráci na jedné ze skladeb – Bartókovým Dedinským scénám. Toto krátké, ale velmi intenzivní dílo vyžaduje přítomnost celkem patnácti instrumentalistů, my jsme spolu s Jiřím Hudcem tvořili smyčcovou sekci, dále se účastnil jeden z nejlepších dechových kvintetů u nás – Belfiato Quintet a dále ještě klavír, dva žesťové nástroje a dva hráči na bicí nástroje. Byla to fantastická spolupráce, tak jako vždy, budeme se moc těšit na další příležitosti!
Neobvyklým počinem tohoto roku bylo i uvedení baletu v kostele na Svatováclavském hudebním festivalu 2023, kdy jste spolu s Pražským komorním baletem vystoupili v rámci programu Janáček / Smetana v nejstarším ostravském kostele. Pro mne to byl absolutně strhující zážitek.
S Pražským komorním baletem spolupracujeme již mnoho let, nastudovali jsme spolu postupně asi deset různých choreografií s nesčetnými reprízami u nás i v zahraničí. Jedná se o unikátní spojení dvou živých uměleckých světů – tance a hudby, které vytváří nové a neopakovatelné dojmy. Pro nás je velkou změnou hrát „naše“ skladby naživo s tancem, a také tanečníci nám vyprávěli o zcela jiné atmosféře představení, než když stejná díla provádí jen s nahrávkou.
Jaké pro vás byly zásadní milníky tohoto roku, pokud byste měl rekapitulovat, a na co se těšíte v měsících budoucích?
Letos jsme především rádi, že se po covidu hudební svět postupně vrací do starých kolejí, ještě donedávna jsme cítili doznívající obavy, ať už v rovině organizační nebo posluchačské… ale nyní to vše již vypadá dobře, je skvělé, že je zase možné v oblasti klasické hudby naplno pracovat. Naše série 4plus se v letošním roce daří prozatím nejlépe v historii, připravujeme tedy s nadšením příští již sedmý ročník, máme za sebou i před sebou mnohé koncerty v Čechách i zájezdy do zahraničí, budeme natáčet nové CD s fenomenálním klavíristou Paolem Giacomettim, takže aktivit je mnoho a jsme za to moc rádi!
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]