Zemřela Helena Riehsová, sólistka operety Národního divadla moravskoslezského

Národní divadlo moravskoslezské přišlo o další z výrazných osobností operety. Ve věku 84 let zemřela emeritní sólistka operetního souboru paní Helena Riehsová ( 13. srpna 1936, Pardubice – 27. října 2020, Ústí nad Labem).

Helena Riehsová (archiv NDM)

Své první divadelní angažmá získala v roce 1960 ve Východočeském loutkovém divadle v Hradci Králové. Hned následující rok přešla do Severomoravského divadla v Šumperku a v roce 1962 začala působit v operetním souboru Státního divadla v Ostravě, kde zůstala až do roku 1987.

Helena Riehsová spolupracovala například s dirigentem Vladimírem Brázdou, jejím kolegou byl i známý herec a komik Josef Kobr. Rozhodně patřila k výrazným a velmi populárním sólistkám zlaté éry ostravské operety a vytvořila řadu hlavních rolí v dílech světového repertoáru. Upřímnou soustrast rodině a blízkým,“ řekl ředitel NDM Jiří Nekvasil.

Helena Riehsová (Helena), Zdeněk Růžička (Bronislav Popiel) v inscenaci Polská krev (rok 1965) (foto František Krasl)

Helena Riehsová vynikala jevištní energií, precizností a mezi kolegy byla známá také pečlivou přípravou a přísnou životosprávou. Na kontě má řadu titulních rolí ve světových operetách: v inscenacích Čardášová princezna (Sylva Varescu, premiéra 1975) nebo Hraběnka Marica (1966), hrála Helenu v Polské krvi (premiéry 1965 a 1974) nebo Zofku v Cikánském baronovi (1970), hrála v Plese v opeře (1981). Stejně tak ale vynikala v muzikálech, výrazná byla například jako Lilli Vanessi (Kateřina) ve Zkrocení zlé ženy Colea Portera (premiéra 1974) , Líza Doolittleová v My Fair Lady (1967), Magnolie v Lodi komediantů (1972) nebo Irena Molloyová v Hello, Dolly (1971).

Karel Čepek (Emil Aubier), Helena Riehsová (Monika) v inscenaci Ples v opeře (1981) (Foto Josef Hradil)

Než se s ostravskými jevišti rozloučila, řekla v roce 1986 Ostravskému kulturnímu měsíčníku: „Ostravě přeju, aby měla vždy dobrou operetu a muzikál. A těm, kteří přicházejí postupně na naše místa, aby se dočkali stejně krásných rolí, jako jsme se jich dočkali my, a hráli je se stejnou chutí.“

Miloslav Tolaš (Fred Graham/Petruccio), Helena Riehsová (Lilli Vanessi/Kateřina) v inscenaci Zkrocení zlé ženy (Kiss Me, Kate) (1974) (foto František Krasl)

0 0 vote
Ohodnoťte článek

Mohlo by vás zajímat


0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments