Ženevská Káťa Kabanová: Nahé psychodrama manželské nevěry

Grand Théâtre de Genève je největší uměleckou scénou Švýcarska, každou sezónu nabízí devět operních inscenací a pro své hudební produkce úzce spolupracuje s Orchestre de la Suisse Romande. V této sestavě přijeli na Festival Janáček Brno 2022 a přivezli modernisticky obnaženou Káťu Kabanovou.
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Festival Janáček Brno, 13. listopadu 2022 – Corinne Winters (zdroj Janáček Brno)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Festival Janáček Brno, 13. listopadu 2022 – Corinne Winters (zdroj Janáček Brno)

Když ředitel Národního divadla v Brně Václav Jiřikovský (1891–1942 zahynul v Osvětimi) doporučil Leoši Janáčkovi několik operních námětů, mimo jiné Ostrovského hru Bouře, bylo rozhodnuto. Skladatel našel interesantní téma pro svou šestou operu a věnoval jí, jarý šestašedesátník, celý rok 1920.

Alexander Nikolajevič Ostrovský (1824–1886) je tvůrce ruského realistického dramatu a jeho Bouři uvedlo brněnské divadlo i pražské Národní, Leoš Janáček patrně žádnou z inscenací neviděl. Drama Bouře poznal v překladu Vincence Červinky (1877–1942), bylo mu základnou k sepsání vlastního libreta. K ruské literatuře měl Leoš Janáček od mládí vřelý vztah, i tematický návrat ke vzpomínkám na Rusko mu byl milý, navštívil ho v roce 1896, oživil vzpomínky na oslnivou Volhu. Pro své operní představy a potřeby Ostrovského drama podstatně mění, akcentuje dějový spád Kátina osudu. Vytvořil a zpracoval si námět podobné osudovosti a lyrického dynamismu jako je Zápisník zmizelého. „Já vím na sobě, jak je láska bolestná, má všechna díla, všechny moje opery mají vždy po bolestné lásce. Prožil jsem to v nich i ve svém životě – nikdy nebude v knize tolik pravdy o ní…“ napsal jednou své Múze Kamile Stösslové.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Festival Janáček Brno, 13. listopadu 2022 – Aleš Briscein a Sam Furness (zdroj Janáček Brno)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Festival Janáček Brno, 13. listopadu 2022 – Aleš Briscein a Sam Furness (zdroj Janáček Brno)

Káťu Kabanovou dokončil v únoru 1921 a již v listopadu měla premiéru v Městském divadle v Brně v hudebním nastudování Františka Neumanna, tak velmi žádaný a akceptovaný skladatel v té době už byl. Pražské Národní divadlo uvedlo Káťu Kabanovou rok poté, v listopadu 1922 pod taktovkou Otakara Ostrčila. Ohromný úspěch vrhl Káťu Kabanovou okamžitě do světa, stala se jasným iniciátorem vnímání a označení Janáčka jako moderního, avantgardního umělce. Již pražské nastudování vedlo Janáčka k prosbě rychlých přestaveb scény, aby se co nejméně rušil spád děje. Pro druhé pražské nastudování 1924 píše skladatel Otakaru Ostrčilovi: „Tu Vás snažně prosím, aby scénicky nebylo dílo v přeměnách roztrháno. V I. jednání není třeba světnice tak bohaté. Totéž v II. jednání světnice tak prostičká, aby v několika vteřinách bylo ji lze odklidit a uchystaný již dříve úvoz by se prostě zjevil. Podobně rozvalina v III. jednání aby byla prostší, rychle aby se mohla odklidit a uchystaný již výhled na Volhu prostě se objevil…Když hudebně je dílo v Praze nejznamenitěji Vámi provedeno, ať i scénicky se mi nedrobí.“ Inscenační provozní praxe dovedla jej nakonec k rozhodnutí přikomponovat orchestrální dohry za prvým a třetím obrazem a takto byla Káťa Kabanová prvně uvedená v pražském německém divadle v lednu 1928 pod taktovkou Hanse Wilhelma Steinberga (1899–1978). Kritika byla nadšena a Janáček i tím, že Steinberg spojil i prvé a druhé jednání. Skladatelovou smrtí se od od meziher upustilo, do praxe je vnesl až Sir Charles Mackerras, pro nás prvně v Brně 1961, připravil i jejich edici.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Festival Janáček Brno, 13. listopadu 2022 – Corinne Winters (zdroj Janáček Brno)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Festival Janáček Brno, 13. listopadu 2022 – Corinne Winters (zdroj Janáček Brno)

Takto známe Káťu Kabanovou dnes, takto s ní přijela i opera Grand Théâtre de Genève. Jejich hudební nastudování Tomášem Netopilem, hraje Orchestre de la Suisse Romande, je silné, přesvědčivě pravdivé. Znalecké, empatické a hráno výbornými hráči. Hned ponurý motiv vstupní v naprostém pianissimu, vstříc pohledu na vodní hladinu a tympanový motiv Volhy i osudovosti, prostupující posléze celým dílem, vše hrané s nesmírným napětím předznamenalo, že budeme svědky mimořádného hudebního projevu, soustředění, maxima, jež vyžaduje Janáčkův vzácně pravdivý, účinný princip nápěvkové metody v dikci impresionisticky laděného orchestru.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Festival Janáček Brno, 13. listopadu 2022 – Corinne Winters a Ena Pongrac (zdroj Janáček Brno)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Festival Janáček Brno, 13. listopadu 2022 – Corinne Winters a Ena Pongrac (zdroj Janáček Brno)

Scénárista Henrik Ahr, vedoucí scénografie na salcburském Mozarteu s nadhledem a evidentní spoluprací s režisérkou Tatjanou Gürbacou vytvořil scénu holou, modernisticky elegantní kostru místnosti, sloupy jakoby altánu s bočními otvory do prostoru, s perspektivně zmenšeným zopakováním téhož dál do pozadí. Děj prostory rozehrával, oba prostory měnily světelnými efekty atmosféru, výpověď. Německá režisérka Tatjana Gürbaca pracuje v divadlech po celé Evropě v inscenacích zahrnující i díla historická. Janáčkovu tvorbu má nyní v dělném programu, pro Curych připravuje Její pastorkyňu i Káťu Kabanovou. Její ženevská inscenace jde dílu a významu slova na dřeň.

Absolutně holou scénu zabydluje lidmi dneška. Žádný náznak Ruska šedesátých let 19. století, žádné romantizování, žádný vzlet, byť prvá slova opery a Kudrjáše oslavují Volhu: „Zázrak!“ Neobyčejný pohled! Ta krása! Duše se raduje!“ Glaša má kbelík, jeden z mála rekvizit. Režisérka staví pouze na dialozích postav, přicházejí, odcházejí, hemží se a soustředění na jejich gesta a hudbu tvoří vjem a prožitek posluchače. Právě ta obnaženost, nahota děje je inspirativní, jde na dřeň vnímavosti každého z nás a bez možnosti vstupu do iluzivního divadelního světa takřka nastavuje test autosugesce.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Festival Janáček Brno, 13. listopadu 2022 – Tómas Tómasson a Elena Zhidkova (zdroj Janáček Brno)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Festival Janáček Brno, 13. listopadu 2022 – Tómas Tómasson a Elena Zhidkova (zdroj Janáček Brno)

Varvara je jak lehkovážné trdýlko, poskakující do rytmu hudby, Káťa mladičká žena bez nánosů bontonové konvence, toužící po lásce, s Varvarou hravá, k despotické tchyni Kabaniše i k muži Tichonovi statečná ve své upřímnosti. Káťu představuje americká sopranistka Corinne Winters, roli zpívala i v jiných nastudováních a její důvěrná znalost partu je znát. Je pravdivě intenzivní ve svém přerodu, ve strachu i milostném projevu nedovolené lásky, v přiznání, v pocitu selhání, viny. Jen závěrečné výstupy ji režijně omezují, v sousedství a obklopení notoricky opakovanými gesty ostatních postav ztrácí její výpověď na intenzitě. Škoda, právě tam je Janáčkem vyzdvižena, katarzně žádána. Zaniká loučení s Borisem ztrácí na intenzitě i její gradační, Janáčkem geniálně zpracované, vyjádření krystalizace Kátina psychického stavu. Nevyzněl tak dostatečně (nikoli nedostatkem pěveckého projevu) jeden z nejtklivějších zpěvů opery působivý a stěžejní, Kátino loučení se životem „Ptáčci přiletí na mohylu, vyvedou mláďáta…“

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Festival Janáček Brno, 13. listopadu 2022 – Sam Furness (zdroj Janáček Brno)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Festival Janáček Brno, 13. listopadu 2022 – Sam Furness (zdroj Janáček Brno)

Ta okolní apatie davu, pro aktualizaci děje a reflexi dneška možná pravdivě charakteristická, to pohltila a vzala finální hrot Kátina loučení se životem totálně. (Zároveň uznávám pravdivost postřehu, lhostejnost dneška.) Skok do Volhy byl odchodem do tmy a pokrytecké poděkování Kabanichy dobrým lidem za úslužnost nevyznělo vůbec, režie v anonymitě davu utopila leckterá důležitá sdělení. Marfa Ignatěvna Kabanová má v této Kátě Kabanové podobu ženštiny neutuchajícího zlého despotismu, brutálního sexu i stařešinských krůčků. Elena Zhidkova, mezzosopranistka vynikající kariéry, byla herecky přesvědčivá a pěvecky výborná. Rovněž její přítel, brutální pijan Dikoj, je v podání Tómase Tómassona postava nepřehlédnutelná a neoslyšitelná. Česká výslovnost pěvců byla impozantní, výslovnost Corinne Winters je přímo dokonalá. Lecko ji zná v titulní roli z letošního Salcburského festivalu, tam zpívala Káťu v režii Barrie Kosky. V ženevské inscenaci je Káťa v dokonalé souhře a souznění s Borisem, zpíval jej Aleš Briscein, s impozantní znalostí, přesvědčivostí a krásou tónu. Pro něj, janáčkovského zasvěcence je i Boris role, se kterou úspěšně a žádaně prochází světem. V ženevské inscenaci je hezká symbióza mileneckých párů. Ena Pongrac je z Chorvatska, prošla plejádou výborných školitelů včetně Margreet Honig a její Varvara má lákavou hereckou a pěveckou samozřejmost. Milence Kudrjáše zpívá Sam Furness, velšský tenorista z Cardifu, který má v repertoáru Števu i Zápisník zmizelého, proto jasně vynikla suverenita janáčkovské interpretace. Tichon Ivanyč Kabanov, manžel Káti, kterého běžně tak trochu přehlížíme jako jasného zbabělce a piana, tentokrát možná zůstane v paměti. Právem, Magnus Vigilius, kterého známe i jako Borise v Brně i Praze, dává roli Tichona jistotu a bohatě výmluvné ztvárnění. Zkrátka řečeno, ženevské obsazení nemělo místa slabá, veškerý pěvecký a orchestrální proud sálal profesním prožitkem a maximem individuální intenzity projevu.

Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Festival Janáček Brno, 13. listopadu 2022 – Magnus Vigilius (zdroj Janáček Brno)
Leoš Janáček: Káťa Kabanová, Festival Janáček Brno, 13. listopadu 2022 – Magnus Vigilius (zdroj Janáček Brno)

Leoš Janáček: Káťa Kabanová Festival Janáček Brno
13. listopadu 2022, 19: 00 hodin
Janáčkovo divadlo

Inscenační tým:
Dirigent – Tomáš Netopil
Režie – Tatjana Gürbaca
Scéna – Henrik Ahr
Světelný design – Stefan Bolliger
Sbormistr – Alan Woodbridge
Orchestre de la Suisse Romande
Grand Théâtre de Genève

Účinkující:
Káťa – Corinne Winters
Boris Grigorjevič
Aleš Briscein
Tichon Ivanyč Kabanov
Magnus Vigilius
Sacel Prokofjevič Dikoj
Tómas Tómasson
Marta Ignatěvna Kabanová Elena Zhidkova
Varvara
Ena Pongrac
Váňa Kudrjáš
Sam Furness
Kuligin
Vladimir Kazakov
Glaša
Mi-Young Kim
Fekluša
Céline Kot

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


3.5 2 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments