Žesťový ansámbl Czech Brass předvedl skladby barokní i současné

  1. 1
  2. 2

Poslední skladbou pak byla symbolicky vybraná skladba „Krásné je žít“ pro žesťové septeto a tympány (1. část – Moderato – Allegro vivo – con passione), od Juraje Filase (narozen 1955), profesora skladby na HAMU, který učil mimo jiné i Kateřinu Horkou. Odkazuje na známou píseň Maurice Jarreho z filmu Doktor Živago. Střídají se v ní tklivé části s veselými, skoro až lidovými pasážemi. V rychlých částech dokonce vyzařuje až jakousi nostalgickou radostí a něčím snad vzdáleně připomíná i veselé „werichovky“. Toto dílo bylo velmi příjemným rozloučením s diváky a sklidilo solidní ovace, tím upřímnější, že byl skladatel na koncertě také přítomen a také si přišel potřást rukou s interprety.

Mám-li shrnout celkový dojem, musím říct, že mě osobně první polovina koncertu sice potěšila výběrem repertoáru, ale svým způsobem mne zas tolik nenadchla. V kontextu momentálních standardů interpretace staré hudby je dnes v tomto odvětví relativně těžké dosáhnout špičkové úrovně. Ačkoli trombonisté hráli starou hudbu dokonce na barokní trombony, je znát, že těžiště souboru v autentické interpretaci staré hudby zkrátka neleží. Ansámbl Czech Brass je také tvořen v podstatě profesionálními filharmoniky, kteří, přeci jen, excelují zejména v hudbě modernější. Výjimkou je zde snad jen trombonista Stanislav Penk, který často spolupracuje i se soubory staré hudby a který je také autorem většiny aranží barokních kusů. Celkově ale soubor v tomto směru již požadavky podle mne nesplňuje, což bylo nejpatrnější zejména na prvotním monteverdiovském kompilátu. O to lepší však byla druhá část koncertu, kde se projevila (mimo jiné) i další devíza prestižního souboru, totiž interpretace skladeb na klíč. Právě ty dovolují hráčům excelovat v polohách zajímavějších, blížících se mnohdy v podstatě jazzovému stylu. Navíc souboru umožňují být vlastně živým účastníkem aktuálního hudebního dění, což je záležitost nesmírně cenná.

Matiné Czech Brass Ensemble
Lichtenštejnský palác — Sál Martinů
Sobota 16. října 2021, 10:30 hodin.

Program:
Claudio Monteverdi: Sinfonie, ritornely a varhanní árie z opery L´Orfeo (arr. Stanislav Penk)
Samuel Scheidt: Galliarda Battaglia (arr. Stanislav Penk)
Adam Michna z Otradovic: Loutna česká – výběr (arr. Stanislav Penk): Matky Boží slavná nadání
Adam Michna z Otradovic: Loutna česká – výběr (arr. Stanislav Penk): Panenská láska
Adam Michna z Otradovic: Loutna česká – výběr (arr. Stanislav Penk): Svatební věneček
Adam Michna z Otradovic: Loutna česká – výběr (arr. Stanislav Penk): Den svatební
Adam Michna z Otradovic: Loutna česká – výběr (arr. Stanislav Penk): Andělské přátelství
Samuel Capricornus: O felix jucunditas
Marc-Antoine Charpentier: Te Deum, Prélude. Marche en rondeau (arr. Stanislav Penk)
Johann Heinrich Schmelzer: Sonata à 7
Johann Sebastian Bach: Braniborský koncert č. 2 F dur, BWV 1047, 3. věta – Allegro assai (arr. Jiří Gemrot)
Lukáš Matoušek: Česká intráda (verze pro žesťové septeto) – česká premiéra
Kateřina Horká: Intuice pro žesťové septeto, II. část – světová premiéra
Jiří Gemrot: Grotesky pro žesťové septeto – výběr –světová premiéra:
3. Moderato e libero. Animato assai
4. Andante non troppo
5. Allegro
Juraj Filas: „Krásné je žít“ pro žesťové septeto a tympány, 1. část – Moderato-Allegro vivo-con passione

Účinkující:
Czech Brass
Marek Zvolánek, Stanislav Masaryk, Martin Pavluš – trubky
Lukáš Moťka, Stanislav Penk, Pavel Debef – trombony
Karel Malimánek – tuba
Robert Hugo – varhany
Lukáš Brabec – tympány, barokní bicí

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


5 2 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments