Carmen oděná do klasiky v Olomouci okouzlila

  1. 1
  2. 2

Dočetla jsem se v programu, že si olomoucké obecenstvo na novou inscenaci Bizetovy Carmen muselo tentokrát počkat dlouhých 23 roků. A že čekalo se zvědavostí a napětím, o tom svědčilo zcela zaplněné hlediště na obou představeních, která jsem viděla. Milovníky experimentů a moderních inscenací musím hned v úvodu zklamat – olomoucká Carmen je klasická, prostě Carmen taková, jakou si ji představují milovníci opery na celém světě.


V úvodu musím přiznat, že jsem byla hodně nadšená scénou Jaroslava Milfajta – dva půlkruhové bloky s řadami laviček nad sebou byly režisérem inscenace Michaelem Tarantem velice důmyslně využívány celý večer – nejprve jako náměstí a východ z továrny, potom jako zadní část hostince, či hory po stranách jeviště svírající údolí, aby se v závěru proměnily v hlediště arény, kde zády k obecenstvu vytvořil sbor skvělou kulisu koridě, zatímco se v přední části probíhalo závěrečné drama. Pokud si ještě představíte kostýmy Kláry Vágnerové s mnoha španělskými prvky, rozehraje se před vámi opravdu skvělé představení!
Na čtvrteční veřejné generální zkoušce se jako Carmen představila Barbora Polášková. Milovníky oper její jméno zcela jistě překvapí, protože tato mladá dáma rolí Carmen vlastně startuje sólovou operní dráhu! A má můj velký obdiv, protože ji zvládla obdivuhodně pohybově, herecky i pěvecky! Drobná pěvecká zaváhání v závěru opery přičítám jednak nezkušenosti, jednak dopolednímu zpívání v tropickém vedru. Já doufám, že o ní v budoucnosti ještě uslyšíme a že tato Carmen bude jejím prvním nastudováním v řadě dalších. Premiérová Carmen patřila již rok ohlašované a napjatě očekávané hvězdě večera Janě Wallingerové, sólistce ND Brno. Ti z vás, kteří ji znají především z Brna, či z hostování na naší první scéně, mi mohou jen závidět, že jsem měla to štěstí vidět a hlavně slyšet její debut v této roli! Já tuto dámu hodně obdivuji a sleduji už dlouhou dobu při svých vyjížďkách do brněnského divadla a Carmen, zdá se, bude novým milníkem v její pěvecké kariéře. Pěvecky i herecky dokonalý výkon! Ti z vás, kteří jste si na webun Opera Plus přečetli její předpremiérový rozhovor (najdete jej zde) vězte, že nakonec zvládla nejen tanec, ale pokořila i kastaněty. Rozhodně si nenechám ujít i její slíbenou brněnskou Carmen v příští sezóně. Zatímco obě hlavní představitelky účinkují v této inscenaci jako hosté, role Dona Josého je plně obsazena kmenovými sólisty. Ve čtvrtek byl partnerem Barbory Poláškové Petr Martínek. Velice mile mě překvapil tím, jak se mu podařilo tuto roli odzpívat a nejen to! Také skvěle zahrát. Jeho hlas je sice vhodnější pro méně vypjaté tenorové party, ale přece jen je z něj cítit mnohaletá zkušenost, takže konečný výsledek byl výborný. Na velkých rozpacích jsem osobně naopak z Dona Josého v podání Jakuba Rouska. Jako milovnici oper, která nevynechá jedinou příležitost zajít do jakéhokoliv divadla na operní představení mě fascinuje, jak si může technicky prozatím málo vybavený zpěvák troufnout na role tohoto formátu. Nedostatečná technika s sebou přináší jak intonační, tak dechové nedostatky a mě osobně pak nikterak neuspokojí ani případně dobře zazpívané výšky. Také i proto, že se nelze vždy spolehnout, jak se tóny „zadaří“ a zda vůbec zazní tak, jak by měly. Je nesmírná škoda, že si tento mladý muž bere na svá bedra takovéto velké a obtížné úkoly. Možná by jeho skvěle disponovanému vysokému hlasu prospěla delší doba „zrání“ k technicky náročným rolím. Každopádně jeho hlas ve středních polohách při premiéře hodně zanikal ve zvuku orchestru a byl bez jakéhokoliv lesku a zajímavé tenorové barvy. Čas ukáže, zda se mu podaří přece jen tuto roli ještě pěvecky i herecky vylepšit. Pokud jsem se zmínila o zvuku orchestru, musím vzdát okamžitě hold dirigentovi Petru Šumníkovi, protože výkon orchestru byl jedinečný a co chci hlavně podtrhnout byla skvělá dynamika! Pokud se ještě podaří poněkud zrychlit ve scéně z hospody Lillas Pastii z hanáckého na španělské tempo, bude celkový dojem dokonalý. Rozhodně byla tentokrát hudba služkou zpěváků a ne naopak! Toreador Escamillo ve čtvrtek byl v podání Davida Szendiucha vynikající, stejně jako ten premiérový Jakuba Kettnera. Ten mě velice potěšil dokonalou dynamikou. Dále mě hodně potěšilo precizní pěvecké nastudování menších rolí v podání Ondřeje Doležala (El Dancaïro), Ondřeje Koplíka (El Remendado), Barbary Sabelly (Frasquita) a Václavy Krejčí Houskové (Mercedes), jejichž všechny ansámbly uchu posluchačů prostě musely jen lahodit, překrásně spolu barevně ladily. Čtvrteční Micaela Ley Vítkové byla suverénně zvládnutou rolí po všech stránkách. Stejně tak i premiérová v podání Eleny Gazdíkové byla pěvecky i herecky dokonalá! Jen mě trošičku mrzelo, že je tato postava celkově opět vykreslena jako naivní venkovanka. Myslím, že jedna dobře mířená facka obtěžujícím vojákům namísto svlékání a osahávání hned v jejím úvodním vstupu by tuto ženu přece jen postavila do naprosto odlišného světla. (Vzpomínala jsem s vděčností na Barbaru Fritolli, která při přímém přenosu Carmen z MET tuto postavu velice hájila a snažila se ji vymanit z ustálených klišé venkovské naivky a postavit ji spíše do pozice mladé milující ženy, která kvůli své lásce je schopna podstoupit hodně nepříjemné zkoušky. Je statečná a oddaná, ne však nějak naivní, s čímž já osobně plně souhlasím. Ale samozřejmě vedení jednotlivých postav je věcí názoru a diskuze.)
Inscenaci jako takové nemám ale víceméně co vytknout. Je třeba pochválit také sbor. Nejen po pěvecké stránce byli skvělí, ale všichni vytvořili ve sborových scénách také akční kulisu. Rozhodně se nové nastudování Carmen stane vítaným pokušením, jak strávit v Moravském divadle v Olomouci nejeden příjemný večer.


  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Bizet: Carmen (MD Olomouc)

[Total: 19    Average: 3.8/5]

Související články


Reakcí (15) “Carmen oděná do klasiky v Olomouci okouzlila

  1. Velice kladně hodnotím recezi jako takovou,jen mám trochu pocit,že se jedná o propagaci paní Wallingerové…už z důvodu nedávno zveřejněného rozhovoru s ní na vašich stránkách.Nechci zmenšovat její kvality,ale zase vše jen tak úžasné nebylo a v porovnání s jinýmy představiteli nevyčnívala o tolik jak to v této recenzi vyznívá.Osobně jsem byla přítomna taktéž veřejné generálce i premiéře a některé představitele bych na premiéru zvolila jinak než jak byli vybráni divadlem, minimálně z důvodu vhodnosti typu postavy a partnérů.Vzhledem k tomu,že se ale může jednat o můj osobní názor nebudu zde jednotlivé role jmenovat.Případný názor nechám na budoucích divácích, kterým tímto inscenaci vřele doporučuji.

    Pavla Kunovská

  2. Ano zcela souhlasím!Myslím,že ani jedna z Carmen nepřevyšuje ostatní představitele.Co se týče vyzáže tak obě dvě zcela vyhovují,ale po pěvecké stránce mají ještě dost rezerv a nedostatků!Naopak bych řekla,že špičky představení najdeme v jiných neméně významných figurách.

    Pavla Kunovská

  3. Myslím si,že postava Micaely není prostá naivka – ale zásadová hluboce věřící dívka(viz.Tarantovy pověstné kříže), která přesně ví,co dělá!-facka tedy není na místě :-) Add 2; Martínek mě nijak nepřekvapil,právě naopak!! Že by přesedlal na dramatické role? na ně nemá potřebný volumen ani výšky.Naopak smekám před panem Rouskem – paní Plachá, copak se dá s úspěchem takto náročná role uzpívat bez techniky?? Věřím, že pan Rousek dozraje, středy se otevřou a v Olomouci se objeví nová hvězda – jako že se už objevila! Od Vás si rozhodě tolik kritiky nezaslouží,jeho José byl pěvecky výborný, herecky skvělý! Na Olomouc NEVÍDANÉ!

  4. Vážený/á anonymní,
    add 1) "zásadová hluboce věřící dívka", která se nechá od vojáků svlékat a osahávat… Nějak mi to logicky moc nesedí.
    add 2) pana Martínka jsem nechválila jako dramatického hrdinu, ale jako člověka, který se ctí zvládl roli mimo jeho obor
    add 3) jsem ráda, že Vám osobně opakované intonační nepřesnosti, nedodýchávání frází a naprosto neznělý hlas ve střední poloze nevadí. Myslím, že v Olomouci byly vídány výkony mnohem zajímavější…

  5. Asi to vidíme každý trochu jinak…
    Add 1)Micaela se nenechá svlékat, byl jí odňat pouze šátek přes ramena(pokud si dobře vzpomínám)-v této scéně je to už takový režisérský uzus, co byste dělala Vy, kdyby se na Vás vrhlo patnáct vojáků? Troufla byste si na facku? :-)
    Add 2)taky to asi oba cítíme jinak; postava Josého má težiště ve vypjatých dramtických místech(a to jak pěvecky, tak i herecky – např.finale II.,finale III., o závěrečmém duetu nemluvě), snad vyjma duetu s Micaelou a Květinové árie, kde na konci později vysoké b stejně přepsal Bizet z piana na forte. Pokud tyto místa nefungují, je po roli. Rousek mě přakvapil herecky i pěvecky – všechna tato místa fungovala!O jeho problémech zamozřejmě vím,je to mladý pěvec,nemá ani třicet,sólově zpívá asi dva roky a hlavně prý to je vyučený kuchař. Sleduji jeho výkony a musím říct, že jdou nahoru! Má asi dobré pěvecké vedení, veřím, že mu zkušenosti pomohou. Takové krásné vysoké c, jako jsem slyšel na konci II.finale, by mu mohli závidět i v Praze!
    Pana Martínka jsem se bál – na Vídeňské Krvi mu "rupala" aska, herecky mě bohužel nikdy nezaujal-to je pro mě asi zásadní-výrazem by tomu strašně pomohl,prostě lyrický José bez výšek a potřebného dramatického náboje, který si hudba určitě žádá…

    Upřímně děkuji za zajímavou výměnu názorů!
    S úctou a pozdravem PhDr.Petr Macek

  6. Pane doktore, ohledně pěvecké techniky s Vámi nebudu polemizovat,a ponecháme si každý svůj pohled na věc. Já osobně nechodím do divadla jen kvůli výškám, dávám prostě přednost technické jistotě v celkovém projevu před několika tóny.
    Nicméně chci jen drobnou technickou poznámku ohledně vstupu Micaely na jeviště mezi vojáky. Postupně je jí odebrán šátek, potom je svlečena z bolerka a následně jí ještě přes hlavu sundají tašku.
    Děkuji za Váš názor i postřehy.

Napsat komentář