Jana Wallingerová: Ke Carmen mně pomohla Garanča

Bizetova Carmen je bezesporu rolí, která je snem většiny mezzosopranistek. Avšak výrazněji a na delší dobu se do povědomí diváků zapíše jen málokterá z nich. Důvod je nasnadě: Skutečně skvělých představitelek Carmen bylo v minulosti tolik, že srovnání každé další interpretky s nimi je nemilosrdné.
Po více než deseti letech své profesionální kariéry se teď k Bizetově hrdince dostává i mezzosopranistka Jana Wallingerová, sólistka Janáčkovy opery Národního divadla v Brně. Svoji první Carmen ovšem připravuje pohostinsky na scéně Moravského divadla v Olomouci, kde zkoušky právě v těchto dnech finišují před páteční premiérou.

Carmen – ten sen prý mají až na vzácné výjimky všechny mezzosopranistky. Jak dlouho jste si na tu svoji první Carmen myslela vy?

Na Carmen jsem myslela poslední dva roky, dříve jsem si netroufla. Kolegové i diváci se mě sice často ptali, kdy už se ji konečně naučím, ale myslela jsem si, že se na ni typově nehodím – jsem vysoká blondýna. Můj názor však změnila Elina Garanča, která dokázala celému světu, že vysoká blondýna je jednou z nejlepších Carmen. Taky mám za sebou deset let s rolí Mercedes a ke konci už jsem se trošku nudila, proto jsem začala toužit po Carmen. Loni na Nový rok jsem si dala předsevzetí, že se ji konečně naučím a v květnu jsem se náhodou dověděla o konkurzu v Moravském divadle Olomouc.

Jako Mercedes v brněnské Carmen
Docela často se zdaleka nejen operní fanoušci dohadují o tom, zda se na Carmen lépe hodí tmavší nebo naopak světlejší hlas. Co si o tom myslíte vy?
Více se mi líbí barevnější hlas, ale myslím si, že na tom nezáleží, pokud má zpěvačka v hlase ten správný šarm a sex-appeal.
Která ze známých představitelek Carmen se vám osobně nejvíc líbí? Máte nějaký vzor?
Určitě Elinu Garanču, potom se mi hodně líbí Anna Caterina Antonacci a Anne Sofie von Otter. A ráda vzpomínám na Victorii Mayfatovou, která byla skvělá Carmen v Brně.
Jako Mercedes v pražské Carmen v Národním divadle

Jak dlouho jste se Carmen učila? A s kým jste ji připravovala?

Začala jsem se ji učit před rokem a pracuji na ni společně s mou profesorkou Natálií Romanovou, s korepetitory z Brna hlavně s Galinou Aleshkevich a s francouzštinou mi pomáhal Evžen Holiš. A samozřejmě v Olomouci ji připravuji s dirigentem Petrem Šumníkem a režisérem Michaelem Tarantem.
Jako Carmen ze zkoušek olomoucké inscenace

Je to podle vás těžká role? Které místo v ní je po pěvecké stránce pro vás nejtěžší?
Pro mě je těžká hlavně v tom, že obsahuje dramatičtější místa, se kterými zatím nemám moc zkušeností. Musím se hlídat, abych se nenechala strhnout hereckou stránkou a zůstala nad věcí pěvecky. Jinak se mi zpívá moc dobře, objevila jsem skryté rezervy. Za nejtěžší místo považuji kartovou árii, na ni člověk musí dozrát, aby se k lidem dostal celý obsah této árie.
Jako Carmen ze zkoušek olomoucké inscenace

Jak jste na tom pohybově?

Vždycky jsem ráda tancovala a chodila na plesy i diskotéky, tak z tohoto celoživotního tréninku teď čerpám. Do kondice jsem se dostala během zkoušek na Popelku v Brně, kde se jako zlá sestra hodně pohybuji. Taky nás prohání v Olomouci pan choreograf Robert Balogh, už jsem shodila pět kilo. Jen mi zatím dělá problém skloubit zpěv, tanec a kastaněty. Připomíná mi to mé pokusy o řízení auta, tolik akcí dohromady mi nešlo skloubit. Nakonec jsem to vzdala a neřídím, na jevišti to zatím odnáší kastaněty.

Jste trémistka? Budete mít před prvním olomouckým představením velkou trému?

Před představením mám vždycky takovou tu zdravou trému, ale když vkročím na jeviště, je pryč. Už nepřemýšlím jako Wallingerová, ale jako role, kterou právě hraji. Horší je to na koncertech, tam se nemůžu schovat za kostým, jsem sama za sebe. Někdy se mi strachy třese noha třeba půl koncertu. Před Carmen budu mít určitě velikou trému, ale výhoda je, že vykopávám Habanerou, kterou zpívám už hodně dlouho.
Habanera z letošního Evropského dne opery v brněnské Olympii
Co bude s vaší Carmen dál? Myslíte, že dostanete šanci si ji zazpívat třeba v Brně, na vaší mateřské scéně?
V příští sezóně vstupuji do role Carmen v Brně, proto jsem ji tu mohla celý rok korepetovat. Jsem moc ráda, že i na domácí scéně mi vyšlo předzpívání, vyhnula jsem se tím myšlenkám před představením o tom, která věta v ansámblu patří mně. Na zkouškách v Olomouci jsem se totiž častokrát nadechla před větou Mercedes a na Carmen nereagovala. Přece jen deset let je dlouhá doba. Roli Mercedes jsem zpívala ve čtyřech nastudováních, byla s ní dvakrát na turné po Japonsku, zpívala ji v Mexiku, takže je hodně zažitá.
Nedá mi to se nakonec nezeptat: Loni na konci léta jste na sebe prozradila, že během dovolené jste jezdila na velbloudu u pyramid v Egyptě. Nelitujete teď, že jste raději nejela do Španělska na koridu? 🙂
Ani ne, ve Španělsku už jsem byla pětkrát a na koridu bych stejně nešla… Ale o prázdninách jsem byla na svatbě kamarádky, která si brala Španěla.

Tento protančený večer ve španělském rytmu byla výborná příprava na roli Carmen. Snad se mi podaří ze sebe dostat tolik energie, jaké jsem tam byla svědkem a nebude to v mém podání nuda. 🙂

Díky za rozhovor a držíme k vaší první Carmen palce!

fota Carmen Olomouc Jiří Doležel, profilová fota Alexandr Špunda (líčení Veronika Hanáčková), ostatní fota soukromý archiv Jany Wallingerové

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat