Norma? Můj hlas se vyvíjel jinam. Nejen o Netrebko v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 25. dubna do 1. května 2016. Operní kukátko (39). Žádná Norma s Annou Netrebko. Simona Šaturová v Bruselu. Dítě a kouzla v Českých Budějovicích. Činohra Vila Verdi o osudech zestárlých operních pěvců v české premiéře v Plzni. Skandální Schnitzlerův Rej jako úspěšná opera. Louise Alder – frankfurtská Liška Bystrouška nejen o češtině. Opera jako výtvarný materiál – Ragnar Kjartansson v Národní galerii v Praze. Poulencův Lidský hlas pouze s klavírem. Opera na ČT art.

Operní kukátko
Žádná Norma s Annou Netrebko
Anna Netrebko v úterý 26. dubna 2016 oznámila, že musí odstoupit z produkce Belliniho Normy, která byla naplánována na podzimní měsíce 2016 v londýnské Covent Garden. Svoje rozhodnutí zdůvodnila tím, že part se již nehodí pro její hlas, který „se vyvíjel jiným směrem“.

Anna Netrebko (foto Matteo Bazzi)
Anna Netrebko (foto Matteo Bazzi)

Zpráva opravdu nepotěšila ani vedení londýnské první scény a ani dirigenta plánované produkce Antonia Pappana. Hudební ředitel Royal Opera Covent Garden Kasper Holten přijal její rozhodnutí s pochopením, ale samozřejmě byl velmi zklamán, jak poznamenal ve svém tiskovém prohlášení. V prohlášení, stejně jako dirigent Pappano (ten zprávu jen krátce komentoval vlastním prohlášením), věří v možnost další spolupráce se slavnou primadonou na jiných projektech.

Ostatně Londýn je na odmítnutí Anny Netrebko již trochu zvyklý, před dvěma léty slavná diva vrátila part Markétky z Gounodova Fausta z obdobných důvodů jako dnes obtížný part druidské kněžky. Antonio Pappano oznámil, že jméno náhradní pěvkyně bude sděleno veřejnosti záhy. Partnery v náročné produkci budou Joseph Calleja jako Pollione a Sonia Ganassi jako Adalgisa. Zkoušky na novou produkci začnou tohoto léta.

Je faktem, že hlas čtyřiačtyřicetileté Anny Netrebko ztmavl a samozřejmě trochu s postupujícím věkem ztrácí na koloraturní ohebnosti, protože to nikdy typický lehký koloraturní hlas ani nebyl. Ani vynikající hlasová technika, pokud není vhodný hlasový základ, vás nezachrání před velmi obtížnými pasážemi v Belliniho Normě, jakými jsou duety s Adalgisou s dlouhými běhy a mnoha ozdobami. Světově známá árie Casta diva oproti těmto duetům je méně obtížná a sopranistka ji interpretovala jak na koncertech, tak na nahrávce.

Pokud se týká možné náhradnice, na začátku roku 2016 zpívala Violettu v Covent Garden skvělá italská pěvkyně Maria Agresta, kterou jsme poznali na koncertu v Obecním domě začátkem roku (naši recenzi najdete zde). Normu zpívala s velkým úspěchem loňského prosince v Paříži. Právě Maria Agresta bude také zpívat v říjnu Normu v madridském Teatro Real. Ale je tu i řada dalších pěvkyň, které tuto roli mají v repertoáru. Dávno je pryč doba éry pocallasovské, kdy se roli bály pěvkyně zařadit, aby nemusely být srovnávány s jejím géniem. Mimo to part umožňuje dnes značně individuální přístupy (a to i díky časovému odstupu od vizionářské kreace právě Marie Callas), jak dokazují interpretace třeba Edity Gruberové nebo Cecilie Bartoli. Anna Netrebko takto na sebe dokázala upozornit, i když to asi nebyl její záměr. Její debut Elsy se kvapem blíží (19. květen 2016 v drážďanské opeře), takže ani načasování dvou zcela nových partií (navíc velmi náročných a rozdílných) by nebylo šťastné.


Simona Šaturová v Bruselu
Slovenská lyricko-koloraturní sopranistka Simona Šaturová pokračuje v úspěšné spolupráci s bruselskou operou. Po Sandrině v Mozartově opeře La finta giardiniera, Violettě, Servilii v Mozartově La clemenza di Tito a Gildě, se představí v roli Ismene v dalším Mozartově díle – opeře Mitridate, re di Ponto. Za řízení specialisty na starou hudbu – Christopha Rousseta vystoupí společně s Michaelem Spyresem (Mitridate), Lenneke Ruiten (Aspasia) a také s kontratenoristou Davidem Hansem v roli královského syna Farnaceho a dalšími známými pěvci. Sérii sedmi představení ve dnech 5. až 19. května nastudoval režisérský tandem Jean-Philippe Clarac & Olivier Deloeuil, kteří využijí v inscenaci i četné videoprojekce. Představení bude také přístupné díky live-streamu.


Dítě a kouzla v Českých Budějovicích
Kouzelná jednoaktová opera Maurice Ravela, skvost impresionistické hudby, se nachází ve finálních přípravách operního souboru v Českých Budějovicích. Premiéra se koná již 6. května 2016.

Maurice Ravel: Dítě a kouzla - plakát k představení - grafický design Marek Vácha (zdroj JD České Budějovice)
Maurice Ravel: Dítě a kouzla – plakát k představení – grafický design Marek Vácha (zdroj JD České Budějovice)

Režii nesnadného díla, která vyžaduje značnou dávku fantazie, zajišťuje režisérská dvojice SKUTR (Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka), za spolupráce předních divadelních výtvarníků – Jakub Kopecký (scénografie) a Simona Rybáková (kostýmy). V úterý 3. května představí oba režiséři představení na odpolední tiskové konferenci. Hudebně dílo nastudoval Mario De Rose, argentinský dirigent (a také skladatel), který s operou v Českých Budějovicích pravidelně spolupracuje (včetně velmi úspěšné spolupráce s Josém Curou) a roku 2011 se stal šéfdirigentem a hudebním ředitelem místního souboru. V obsazení najdeme třeba také Olgu Jelínkovou nebo Veroniku Hoblovou, které alternují v trojroli Ohně/Princezny/Slavíka. Titul je vhodný pro děti i dospělé, vlastně všechny, kdo mají rádi fantazijní světy.


Vila Verdi v české premiéře
Úspěšná divadelní hra Christopha Klimkeho Vila Verdi, která vznikla na základě dokumentárního filmu Il Bacio di Tosca (Polibek Tosky; 1984) režiséra Daniela Schmida, bude v české premiéře uvedena v plzeňském Velkém divadle. Hra sleduje osudy a výpovědi slavných pěvců žijících v domově (Casa di Riposo per Musicisti) pro penzionované operní pěvce, který založil sám Giuseppe Verdi v roce 1896 a celý projekt je financován z jeho odkazu. Hlavní průvodkyní filmu byla slavná sopranistka Sara Scuderi (1906-1987) a ve filmu vystoupila také třeba legendární mezzosopranistka Giulietta Simionato. Německý režisér a dramatik Christoph Klimke použil námět Schmidova filmu a vytvořil pro berlínské Volksühne atraktivní hru, ve které se uplatní především starší generace činoherního souboru. V Plzni hru režíruje Natália Deáková a hlavní role nastudovali Jakub Zindulka, Apolena Veldová (také asistentka režie), Pavel Pavlovský, Monika Švábová, Vanda Šípová a třešničkou v obsazení je účast sopranistky Lilky Ročákové v roli bývalé pěvkyně Kateřiny Skolonské.

Christoph Klimke: Vila Verdi - DJKT Plzeň 2016 (foto FB DJTK Plzeň)
Christoph Klimke: Vila Verdi – DJKT Plzeň 2016 (foto FB DJKT Plzeň)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (2) “Norma? Můj hlas se vyvíjel jinam. Nejen o Netrebko v Operním kukátku

Napsat komentář