Obavy o budoucnost Janáčkovy opery v Brně

V návaznosti na naši úterní zprávu (najdete zde) o chystaných škrtech v příspěvku města na provoz Národního divadla v Brně a o jeho finančních potížích, v souvislosti se kterými existuje reálná hrozba dočasného uzavření Janáčkova divadla Brně a přerušení činnosti souboru Janáčkovy opery zveřejňujeme bez dalšího komentáře následující dokumenty.

(Aktualizováno 17.10.2011)

***

Stanovisko výboru Jednoty hudebního divadla k úmyslu dočasně zrušit Janáčkovu operu v Brně

Výbor Jednoty hudebního divadla, mj. pořadatel festivalu OPERA, vyjadřuje vážné znepokojení nad úmyslem ředitele ND Brno Daniela Dvořáka a představitelů města Brna v čele s primátorem Romanem Onderkou zrušit na sedm měsíců soubor Janáčkovy opery. Podporujeme restrukturalizační tendence v českém operním divadle, na základě dostupných informací však pochybujeme o odborných i sociálních aspektech navrženého řešení, které dle našeho názoru může zásadně ohrozit existenci jednoho ze špičkových operních souborů u nás i kvalitu kulturního a uměleckého života nejen v Brně, ale také v celostátním kontextu. Vyzýváme k věcnému, otevřenému dialogu, v němž by se společně hledalo nejschůdnější řešení problému.

Za výbor Jednoty hudebního divadla
PhDr. Josef Herman, CSc., předseda JHD

***

Otevřený dopis Tomáše Hanuse primátorovi Brna Romanu Onderkovi

Vážený pan
Bc. Roman Onderka, MBA
primátor statutárního města Brna
Dominikánské nám. 1
601 67 Brno

Vážený pane primátore,

Jako bývalý šéf opery Národního divadla v Brně a v současné době mezinárodně působící dirigent se zděšením sleduji úvahy o dočasném rozpuštění brněnského operního souboru.

Apeluji na Vás, zabraňte tomu! Chápu, že v době, kdy je třeba šetřit, stojíte před mnoha nelehkými rozhodnutími. Avšak odstavit se dá stroj, ale ne umělecký soubor, složený ze živých lidí, z nichž mnozí pobírají i ve srovnání s celostátním průměrem poměrně malý plat, který jim byl nedávno ještě snížen. Nedá se tedy počítat s tím, že by vystačil na vytvoření jakékoli finanční rezervy. Pokud nebudou sedm měsíců pracovat a navíc se ocitnou bez příjmů, budou si muset hledat jinou práci. A tak by k obnovení souboru mohl vést snad jedině zázrak. A zázraky zcela jistě nejde naplánovat, natož s nimi počítat.

Vícekrát jste veřejně deklaroval Váš zájem o rozkvět brněnského Národního divadla. Nyní se však obávám, že by současné vedení města mohlo vejít do historie jako to, jehož kroky vedly – ať vědomě, či nevědomě – k likvidaci slavné tradice brněnského operního souboru. Tradice, která má díky Janáčkovi celosvětový význam a která dodnes přivádí do Brna řadu návštěv ze zahraničí.

Prosím Vás, abyste zvážil fatální důsledky, které velmi pravděpodobně mohou nastat a které budou nevratné. Prosím ředitele Daniela Dvořáka, aby se postavil za své zaměstnance a kolegy. Prosím i vyzývám brněnskou kulturní veřejnost, aby se probudila a dala najevo své mínění. I každodenními maličkostmi se píší dějiny, a toto není maličkost.

Tomáš Hanus

14.10.2011

Na vědomí:
Ing. Robert Kotzian, Ph.D., náměstek primátora; Ladislav Macek, náměstek primátora; Ing. Jana Bohuňovská, náměskyně primátora; Ing. Oliver Pospíšil, náměstek primátora; PhDr. Viera Rusinková, vedoucí odboru kultury; ak.arch. Daniel Dvořák, ředitel NDB; Stanislav Moša, ředitel MDB; prof. Eva Blahová, šéfka opery NDB; prof. Ing. Ivo Medek Ph.D., rektor JAMU; doc. MgA. Vít Spilka, děkan HF JAMU; doc. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D., děkan DiFa JAMU; Mgr. Zbyněk Matějů, ředitel Filharmonie Brno; MgA. Pavel Maňásek, ředitel Konzervatoře Brno; operní soubor NDB

***

Otevřený dopis Jakuba Hrůši primátorovi Brna Romanu Onderkovi

Vážený pan
Bc. Roman Onderka, MBA
primátor statutárního města Brna
Dominikánské nám. 1
601 67 Brno

Vážený pane primátore,

ačkoli nejsem přímým účastníkem aktuálního dění kolem Janáčkovy opery v Brně, sleduji je velice pozorně a po dobrém zvážení se k němu nemohu nevyjádřit. Jednak jsem brněnský rodák a stále ještě i obyvatel tohoto města, ve kterém žije celá má rodina, jednak profesionální hudebník, který pravidelně působí na poli operní práce u nás i v zahraničí. Osud brněnské hudební a divadelní tradice a existence této mimořádně důležité instituce mi samozřejmě není lhostejný a leží mi na srdci.

Chtěl bych věřit, že plánované kroky ze strany vedení města a Národního divadla v Brně ve věci dočasného přerušení provozu divadla jsou motivovány rozumnými důvody a konstruktivními úvahami. Nehledě na ně však takto radikální krok, tj. několikaměsíční přerušení činnosti operního ansámblu, nevyhnutelně způsobí kolaps v kontinuitě uměleckého vývoje celé instituce, těžko obhajitelnou existenční změnu pro mnoho v brněnském divadle celý život pracujících umělců, nebezpečnou hrozbu trvalého úbytku zájmu naší a částečně i zahraniční kulturní veřejnosti a v neposlední řadě také potenciální politický precedens. Zcela se ztotožňuji s hlasy, které varují, že byť by byla „odstávka“ souboru sebedočasnější, proces následného znovupostavení souboru, dojde-li k němu tak, jak je plánováno, bude pravděpodobně probíhat v tak destabilizované a demotivované situaci, že bude hrozit naprostým fiaskem. Bylo by pak, promiňte mi, neodpustitelným politickým proviněním, kdyby celá strategie přinesla z pohledu zřizovatele jisté finanční řešení, ale zároveň také pokles kvality souboru. Velké množství kvality v tak komplexním, složitém a ve všech vnitřních vztazích nanejvýš citlivém organismu, jako je opera, totiž závisí právě na kontinuitě a stabilitě (!) umělecké práce, a dokonce i na tak těžko definovatelné věci, jakou je psychická kondice jednotlivých účinkujících. V Janáčkově opeře v Brně existuje (jako ostatně všude jinde) jistě mnoho problémů, ale pracuje v ní celá řada špičkových umělců, kteří si nemohou dovolit či prostě z profesního hlediska principiálně nechtějí (a nemají) vystoupit na několik měsíců z pravidelné aktivity, a úroveň mnohých složek operního domu závisí bezpodmínečně na možnosti nepřerušené týmové práce, pocitu stabilního, kreativního a zcela podporujícího vedení a možnosti udržování živého uměleckého ducha. Již jen v osvětí všudypřítomné úzkosti, „co vlastně bude“, jsou pozitivní výsledky umělecké práce v celém soukolí divadelního provozu nedosažitelné, nemluvě pak vůbec o opravdovém přerušení činnosti. To musí nezbytně přinést naprosto ochromující demoralizaci a ztrátu umělecké motivace.

Operní tradice ve štítě s péčí o skladatelské dědictví geniálního a celosvětově ctěného Leoše Janáčka je, dovolte mi tvrdit, jedna z věcí, na které může a má být Brno nejvíce a bezpodmínečně hrdé. Jsem přesvědčen, že navrhované řešení vzniklých problémů, tj. „odstávka“ souboru na několik měsíců, vrhne na současnou politickou reprezentaci našeho města už pak nikdy nesmazatelnou vinu za způsobení snad předem neodhadnutého a nechtěného, ale připuštěného kulturního neštěstí. Uvažte, prosím Vás, celou mnohaletou tradici budování tohoto kulturního statku a pokuste se jít za dosažením jeho kvalitativně lepší budoucnosti, o kterou Vám, věřím, jde, jinou než touto radikální cestou. Její následky mohou být pro celou českou operní kulturu katastrofální.

Děkuji Vám předem za Vaše citlivé zvážení této věci.

S pozdravem

Jakub Hrůša
šéfdirigent Pražské komorní filharmonie
hudební ředitel operního projektu Glyndebourne on Tour
designovaný generální hudební ředitel Královské opery v Kodani

Glyndebourne, 15. října 2011

***


Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
59 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments