Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení 140 let od narození první české primabaleríny Anny Korecké
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOsobnostiTanecZ domova

140 let od narození první české primabaleríny Anny Korecké

Před 140 lety, 18. února 1880, se narodila tanečnice, choreografka, první česká primabalerína a hvězda baletu Národního divadla v Praze počátku 20. století Anna Korecká.

Zuzana Rafajová
Publikováno 18/02/2020
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Balet Na záletech – 1909 – Anna Korecká, Vilemína Hájková, Karel Váňa (zdroj Archiv Národního divadla)

Malá Anna se podívala na prkna Národního divadla již jako dítě, kdy se objevila na příklad v inscenacích Prodané nevěsty či Strakonického dudáka. Již v deseti letech prý ovládala s jistotou techniku tance na špičkách a v patnácti se stala členkou souboru pod vedením Augustina Bergera, jehož byla žačkou.

První větší sólovou příležitostí byla role princezny Bajaji ve stejnojmenném baletu, smlouvu sólové tanečnice pak obdržela v sezóně 1900/1901. To už stál v čele souboru choreograf Achille Viscusi, který mladé baleríně svěřil hlavní roli Swanildy v baletu Coppélia s hudbou Léo Délibese a part primabaleriny Xanti v jeho Terpsichoře.

Anna Korecká v baletu Excelsior (zdroj tumblr.com)

Dobová kritika vyzdvihovala její technickou jistotu, vynikající tanec na špičkách, půvab, bravuru, virtuozitu a přirozený talent, který uplatňovala napříč repertoárem od baletu, přes opery a operety. Tančila např. ve velkých operách francouzského typu – Hugenoti (Tanec cikánů a vojínů) a Prorok (pas de la redowa) Giaccoma Meyerbeera, či v Rossiniho Vilému Tellovi (švýcarský tanec, tirolienna), nebo v operetě Netopýr (pas chinois) Johanna Strausse mladšího.

V baletech ztvárňovala hlavní role od Naily v baletu Pramen (hudba L. Délibes, L. Minkus, libreto Ch. Nuitter, A. Saint-Léon, choreografie A. Viscusi) přes Civilizaci v Excelsioru (hudba R. Marenco, libreto L. Manzotti, choreografie A. Viscusi) až po Milenu, českým jménem opatřenou Odettu, v Labutím jezeře (Odilii neboli Dornu tančila Marie Dobromilová a Marie Klimešová). Byla rovněž hvězdou Nedbalových baletů Z pohádky do pohádky, kde tančila Zlatovlásku, a princeznou Hyacintou ve stejnojmenném díle.

Právě díky roli Zlatovlásky byla v roce 1909 jmenována primabalerínou souboru, první Češkou na této pozici vůbec, na níž setrvala i po návratu Augustina Bergera v roce 1912. Již o dva roky později však odešla do penze, přičemž není jasné, zda byla na vině její nemoc na jaře předchozího roku, či nutnost ustoupit italské hostující baleríně Gaetaně Azzolini.

Na velké jeviště se vrátila ještě pohostinsky v roce 1921 (do té doby pořádala menší taneční koncerty), aby ve Stavovském divadle zatančila hlavní roli v Bergerem choreografovaném baletu Sylvia (hudba L. Délibes). Inscenace však bohužel propadla a výkon Korecké již nebyl takový, na jaký byli diváci a kritika uvyklí z dob její největší slávy.

Zemřela 10. května 1838 v Praze, její hrob se nachází na rozsáhlých Olšanských hřbitovech.

TémataAnna KoreckáBalet Národního divadla
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Tři zastavení na festivalu Cirkopolis (3): Pohádka o neexistujícím zrzkovi
Další článek Zemřel anglický klavírista Hamish Milne
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up