Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení 70 let za dirigentským pultem, do penze se ale nechystá. Georges Prêtre v novoročním rozhovoru
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaZprávy

70 let za dirigentským pultem, do penze se ale nechystá. Georges Prêtre v novoročním rozhovoru

ČTK
Publikováno 02/01/2016
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Francouzský dirigent Georges Prêtre nehodlá ani ve svých jednadevadesáti letech odejít do penze. Mezinárodně uznávaný umělec, který strávil půl století v čele Vídeňských filharmoniků, se od své taktovky dosud neodloučil, píše agentura AFP.

Georges Prêtre (foto archiv)
Georges Prêtre (foto archiv)

„Strávil jsem sedmdesát let za dirigentským pultem a stále vystupuji,“ říká pyšně na svém malém zámku Vaudricourt na jihozápadě Francie. „Dirigoval jsem všechen klasický repertoár,“ uvádí a lituje, že nedirigoval dost oper.

Georges Prêtre se narodil v roce 1924 na severu Francie a hudba ho uchvátila už v sedmi a půl letech, kdy slyšel symfonickou předehru. „Byl to pro mě šok. Hned jsem věděl, že chci být hudebníkem,“ vzpomíná. „Mám ale rád všechnu hudbu,“ doplňuje neúnavný muž, který se nejprve pustil do studia klavíru a pak trubky.

V patnácti letech Georges Prêtre vstoupil na Pařížskou konzervatoř. Po druhé světové válce se blíže seznámil s jazzem, který v metropoli hráli Američané.

V devatenácti šel student do opery. „Byl to další šok. Proč bych neměl dělat tohle?“ ptal se sám sebe.

Georges Prêtre (foto archiv)
Georges Prêtre (foto archiv)

Georges Prêtre se setkal s významným dirigentem Andrém Cluytensem, Francouzem belgického původu, jenž mu poskytl mnohé cenné rady. Nazítří si Cluytens vyslechl jeho podání Clauda Debussyho. Po deseti taktech se Cluytens zeptal: „Proč se pouštíte do takových fantazií?“ Georges Prêtre odpověděl: „Protože to tak cítím, Mistře.“ Na to řekl Cluytens pouze „Bravo“.

Kromě Cluytense byl vzorem Georgese Prêtra francouzský hudební skladatel Olivier Messiaen, jehož hudby si vážil. „Řízení orchestru se nedá naučit,“ prohlašuje.

Georges Prêtre prošel několika konkursy a nakonec zakotvil v Marseille, pod vedením tehdejšího manažera zdejší opery a tenoristy Jeana Marnyho, jenž se později stal jeho tchánem.

Po Lille na severu Francie, Toulouse na jihozápadě a Paříži prožil většinu své kariéry v zahraničí, z toho padesát let v čele Vídeňských filharmoniků, kteří ho považovali za „Vídeňáka“.

Georges Prêtre (foto archiv)
Georges Prêtre (foto archiv)

Georges Prêtre dirigoval desítky orchestrů jako host a počátkem roku se vrátí do Vídně a do milánské La Scaly. „Osud je podivuhodný, věřím na něj,“ prohlašuje.

Svého času se pohádal s Herbertem von Karajan: „Byl to velký hudebník, pohněval jsem se s ním, byla to moje chyba, nikdy jsem nebyl žádný diplomat,“ přiznává Georges Prêtre.

Mezi těmi, koho obdivoval, byla řecká operní diva Maria Callas. Ta ho měla za svého oblíbeného dirigenta. Nad jeho klavírem dosud visí portrét pěvkyně v životní velikosti.

„Byl jsem rozmazlený,“ usmívá se dirigent a vypočítává skladatele a interprety, s nimiž pracoval.

V osobním životě prožil Georges Prêtre velkou bolest. „Náš syn zemřel,“ říká o Jeanu-Reynaldovi, který navždy odešel před několika lety. „Byl to můj manažer a trávili jsme spolu hodně času. Krizi jsem překonal jen díky své ženě, která mi byla stále po boku,“ uvádí.

Dirigent Georges Prêtre je rovněž otcem dcery Isabelle, která napsala jeho životopis, a dědečkem mladého muže, jenž se stal jeho manažerem.

Georges Prêtre soudí, že dnes už je „jen málo skutečných hudebníků“. „Jsou samozřejmě takoví, co vynikajícím způsobem zvládají techniku, ale často mi v hudbě chybí poezie,“ říká.

„K partituře je třeba přistupovat s vizí a s tím, že jste jen interpret. Musíte sloužit dílu, nesmíte připustit, aby dílo sloužilo vám,“ soudí Georges Prêtre. Letos v srpnu mu bude dvaadevadesát.

Georges Prêtre (foto archiv)
Georges Prêtre (foto archiv)
TémataGeorges Prêtre
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Poslech hudby – rozptýlení, útěcha, uvolnění?
Další článek Česká filharmonie vzniká každý den
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up