80. ročník Pražského jara: Současná hudba v hlavní roli

Projekt věnovaný soudobé hudbě Prague Offspring je nedílnou součástí festivalu od roku 2022. „Za tu dobu jsme iniciovali vznik 34 nových skladeb,“ říká dramaturg festivalu Josef Třeštík. „V loňském roce skončila úspěšná tříletá rezidence Klangforum Wien, letos začínáme novou, rovněž tříletou kapitolu Prague Offspring s renomovaným německým souborem Ensemble Modern,“ dodává. Ensemble Modern vznikl v roce 1980, v letošním roce tedy slaví 45 let své existence. Za tu dobu úzce spolupracoval s bezpočtem vynikajících skladatelů, mezi jinými s György Ligetim, Wolfgangem Rihmem, Helmutem Lachenmannem, Stevem Reichem, Heinerem Goebbelsem, Unsuk Chin nebo rezidenčním skladatelem Prague Offspring 2025, sirem Georgem Benjaminem. Mezi průlomové projekty Ensemble Modern patřila také spolupráce s Frankem Zappou na albu Yellow Shark v roce 1992.
Aktuálně vznikají na objednávku Pražského jara pro Ensemble Modern tři kompozice v rámci tzv. Reading Lessons a pět nových skladeb, které budou premiérovány na koncertech Prague Offspring 2025. „Vedle samotného formátu Prague Offspring, který v sobě integruje mnoho zajímavých aspektů včetně koncertů a workshopů, a možnosti věnovat se rozvíjení těchto aktivit po celé tři roky, byla spolupráce s českými a slovenskými skladateli zásadním důvodem, proč jsme na tuto rezidenci kývli. Otevírají se před námi velké možnosti a opravdu velice se těšíme,“ říká umělecký a výkonný ředitel Ensemble Modern Christian Fausch.
Skladatelé, kteří byli osloveni ke spolupráci, jsou Pavel Šabacký, Haštal Hapka, Jan Ryant Dřízal, Barbora Tomášková a Slavomír Hořínka, který pro Prague Offspring napsal půlhodinovou kompozici Zrno, plevy a oheň, inspirovanou myšlenkami Teilharda de Chardin a biblickými podobenstvími o křtu ohněm Ducha svatého. „Vnitřně je skladba rozdělena do sedmi velmi kontrastních částí, které ale z posluchačovy perspektivy všechny vycházejí z jednoho zdroje, z nějakého počátku, který je ovšem velmi různorodý, a směřují ke vzájemnému propojení na konci,“ říká o díle Slavomír Hořínka.
Světové premiéry na objednávku Pražského jara v rámci koncertů Prague Offspring:
Slavomír Hořínka: Zrno, plevy a oheň
Haštal Hapka: A Lay in the Dive
Jan Ryant Dřízal: Morphing Amadeus
Barbora Tomášková: Pulsum Noctis
Pavel Šabacký: Awakening

Rezidenční skladatel Prague Offspring George Benjamin
Rezidenčním skladatelem Prague Offspring 2025 je britský skladatel a dirigent sir George Benjamin. „George Benjamin patří k nejúspěšnějším světovým skladatelům, který se proslavil zejména v žánru opery. Jeho druhou operu Written on Skin z roku 2012 dokonce označili kritici britského deníku The Guardian za druhé nejlepší hudební dílo 21. století,“ představuje tuto osobnost Josef Třeštík. „Jsme velice rádi, že se nám jej podařilo pro Pražské jaro získat nejen jako skladatele, ale také jako dirigenta, který nastuduje a bude řídit světovou premiéru skladby Slavomíra Hořínky a bude také nesmírně zajímavé slyšet pod jeho taktovkou jeho operu Into the Little Hill,“ dodává Josef Třeštík. „Na rezidenci na Pražském jaru jsem kývl ze tří důvodů: za prvé kvůli Ensemble Modern, což je soubor fantastických hráčů, kteří hrají soudobou hudbu tím nejlepším možným způsobem. Spolupracujeme již téměř 35 let, takže tento ansámbl je mi opravdu velmi, velmi blízký. Za druhé jsem v Praze někdy v roce 1989 nebo 1990 viděl dirigovat Rafaela Kubelíka Janáčkovu Sinfoniettu a nikdy na to nezapomenu. Jsou to pro mě velmi krásné vzpomínky, které si rád po třiceti letech znovu oživím. A za další jsem opravdu velkým fanouškem české hudby! Především skladatelů, ale také dirigentů a klavíristů,“ odtajňuje své motivace sir George Benjamin. „Pražské jaro je velmi důležitý, velký festival, s mimořádnou mezinárodní reputací a já jsem rád, že mohu být jeho součástí,“ dodává.

V rámci Prague Offspring budou provedeny dvě Benjaminovy skladby. Instrumentální skladbu At first light napsal jako čerstvý dvacátník inspirován obrazem Hrad Norham při východu slunce anglického romantického malíře Williama Turnera. Skladba je zajímavá tím, že ač byla napsána pouze pro 14 hráčů, zní, jako by ji hrál symfonický orchestr. Premiéra se konala v roce 1982 v podání souboru London Sinfonietta, kterou tehdy řídil sedmadvacetiletý Simon Rattle.
Na druhém koncertě Prague Offspring 31. května zazní v koncertním provedení Benjaminova vůbec první opera Into the Little Hill, která v roce 2006 představovala průlom v jeho tvorbě a současně byla skladatelovou první spoluprací s dramatikem a libretistou Martinem Crimpem. Jde o moderní převyprávění německé středověké legendy z města Hameln, kterou zpracoval například Viktor Dyk v novele Krysař. Zajímavostí je, že pět postav a Dav, které jsou v opeře předepsány, zpívají pouze dvě pěvkyně. V Praze to budou sopranistka Jennifer France a mezzosopranistka Krisztina Szabó.
Prague Offspring proběhne ve dnech 30. a 31. května v Centru současného umění DOX. K dispozici jsou jak jednotlivé vstupenky, tak permanentka na všechny akce Prague Offspring v ceně 900 Kč.

Debut Pražského jara
Jednou z nejsledovanějších událostí festivalu je tradičně dirigentský Debut Pražského jara, který se letos uskuteční již po dvanácté. V roce 2014 inicioval vznik tohoto projektu Jiří Bělohlávek. V historii se v něm představili dnes etablovaní dirigenti jako Jiří Rožeň, Marek Šedivý nebo Alena Hron. „Debut na Pražském jaru je pro každého dirigenta naprosto zásadním odrazovým můstkem,“ říká letošní debutant, pětadvacetiletý Jan Sedláček. „Tohoto nadaného českého dirigenta sledujeme již od jeho vítězství v dirigentské soutěži Karlovarského symfonického orchestru v roce 2024. Loni na festivalu asistoval Jakubovi Hrůšovi při nastudování Smetanovy Libuše, v létě se zúčastnil Akademie Paava Järviho, letos v únoru neváhal odletět do Filadelfie, aby zde týden studoval repertoár na Pražské jaro s dirigentem a pedagogem Leonidem Grinem. Je to umělec, který má nejen velký talent a tvůrčí potenciál, ale dokáže na sobě také velmi tvrdě pracovat,“ říká ředitel Pražského jara Pavel Trojan. Pod taktovkou Jana Sedláčka zazní v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu Symfonie č. 3 Es dur op. 10 Antonína Dvořáka, Koncert pro housle a orchestr č. 1 D dur op. 19 Sergeje Prokofjeva, v němž se představí loňská vítězka soutěže Pražské jaro Tsukushi Sasaki, a Divertimento pro orchestr Leonarda Bernsteina. „Bernstein jej napsal ke stému výročí založení Bostonského symfonického orchestru, což je zajímavá souvislost, protože tento orchestr přijede letos poprvé na Pražské jaro. Neustále se zde opakují tóny H, C (v anglické terminologii tedy B, C), kdy „B“ znamená Boston a „C“ je označení pro Centennial,“ zmiňuje Jan Sedláček zajímavé souvislosti z programu svého debutového koncertu. Jeho den „D“ na Pražském jaru přijde 28. května ve Smetanově síni Obecního domu.

Tradice debutů mladých dirigentů na Pražském jaru sahá hluboko do minulosti. Připomeňme evropský debut tehdy sedmadvacetiletého Leonarda Bernsteina v roce 1946, třicetiletého Lorina Maazela v roce 1960, teprve šestadvacetiletého Zubina Mehty v roce 1962 nebo dvaatřicetiletého Claudia Abbada v roce 1966.
Salon ZUŠ a spolupráce s Akademií MenART
Po osmé završí absolventi Akademie MenART koncertem na Pražském jaru s názvem Salon ZUŠ, který se uskuteční 24. května v kostele sv. Šimona a Judy, svou roční spolupráci se špičkovými mentory Akademie. „Tento koncert je pro naše studenty nejen významným hudebním svátkem, ale rovněž inspirativním setkáním generací, které spojuje hluboký vztah k hudbě a umění. Je radost sledovat, jak se pod vedením výjimečných mentorů rozvíjí mladé osobnosti, jež do klasické hudby vnášejí svěží pohled a novou energii. Vnímáme jako důležité a je nám mimořádnou ctí, že právě Pražské jaro vytváří prostor i pro nejmladší talenty,“ uvádí ředitelka Akademie MenART Dana Syrová. „Mladý talent je nesmírně důležité nejen včas podchytit, ale trpělivě a s velkou péčí mu pomáhat se rozvíjet. Účinkování na Pražském jaru je pro studenty Akademie velkou motivací zlepšovat se, překonávat překážky a ponořit se do světa hudby. Je skvělé, že Pražské jaro je od samého počátku součástí tohoto záslužného projektu, kterým MenART zajisté je,“ dodává Pavel Trojan. Letošní Salon ZUŠ přivítá absolventy pěvecké a dechové sekce, kteří pracovali pod vedením sopranistky Kateřiny Kněžíkové, dirigenta a hornisty Radka Baboráka, hobojisty Vladislava Borovky a fagotisty Tomáše Františe. Na koncertě bude pod taktovkou Radka Baboráka uvedena ve světové premiéře nová skladba pro fagoty, hoboje, lesní roh a zpěv Emilyno jaro inspirovaná básní 1472 básnířky Emily Dickinson. Na objednávku Pražského jara ji komponuje Beata Hlavenková, dvojnásobná držitelka nominace na Českého lva a zakládající mentorka Akademie MenART.

Workshopy v rámci Pražského jara 2025
Letošní festival nabízí studentům uměleckých škol mistrovské kurzy s francouzským klavíristou Pierrem-Laurentem Aimardem 22. května v Rudolfinu a se členy Ensemble Modern 31. května v Centru současného umění DOX. Pražské jaro rovněž vypsalo objednávky na kratší skladby v rámci programu Reading Lessons. „V tomto programu dostávají mladí skladatelé možnost konzultovat své partitury s rezidenčním ansámblem Prague Offspring. Získávají tak skvělou zpětnou vazbu na grafický zápis svých zvukových představ a objevují nové zvukové možnosti nástrojů ve spolupráci s technicky skvěle vybavenými a zkušenými interprety soudobé hudby,“ představuje podstatu Reading Lessons dramaturg Josef Třeštík. Všechny zmíněné kurzy jsou pro aktivní účastníky zdarma a jsou přístupné také veřejnosti.
Novinkou Pražského jara 2025 jsou speciální skupinové a individuální kurzy pro účastníky soutěže Pražské jaro, které budou zaměřeny na dovednosti v oblasti PR komunikace a self-promotion. Kurzy povedou zahraniční specialisté v oboru uměleckého consultingu z Hauser-Schmolck Public Relations for Music a Green Room Creatives a umělecká poradkyně Aimée Paret, bývalá ředitelka International Artist Promotion Department ve vydavatelství Teldec Classics, která úzce spolupracovala například s Nikolausem Harnoncourtem, Claudiem Abbadem, Marthou Argerich, Pierrem Boulezem nebo Thomasem Hampsonem. Za podpory Pražského jara poskytne Aimée Paret rovněž několikaměsíční poradenství oběma vítězům soutěže Pražské jaro 2025.
Rekordní prodeje vstupenek na Pražské jaro 2025
Tržby ze vstupného, které se výrazným způsobem podílí na financování obecně prospěšné společnosti Pražské jaro, překročily 30 milionů korun. Ještě před začátkem samotného festivalu už pořadatelé hlásí o téměř 5 milionů Kč vyšší tržby ze vstupného než za celý minulý ročník. „Pražské jaro letos zaznamenává skutečně rekordní zájem o své koncerty a já bych rád z tohoto místa poděkoval všem divákům za mimořádnou přízeň a důvěru, kterou nám tímto způsobem projevují. Neznamená to ovšem, že festival je již zcela vyprodán. Z celkového počtu 32 tisíc vstupenek zbývá v tuto chvíli v prodeji ještě přibližně 15 %,” říká ředitel festivalu Pražské jaro Pavel Trojan.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]