Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Velkopáteční ztišení v Brně
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Velkopáteční ztišení v Brně

Velikonoční festival duchovní hudby je letos v Brně pořádán již po šestadvacáté a okruh zájemců o jeho akce je veliký. Přiznávám, že jsem si myslela, že na velkopáteční Temnou hodinku v pátek 14. dubna ve 21 hodin přijdou jen skalní příznivci, ale kostel Nanebevzetí Panny Marie na Jezuitské ulici byl i v tuto pozdní hodinu naplněný do posledního místečka a dokonce se zezadu ozýval před začátkem i dětský hlásek.

Jindra Bártová
Publikováno 15/04/2017
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Kostel Nanebevzetí Panny Marie Brno (zdroj cs.wikipedia.org/David Novák)

Dramaturg festivalu Vladimír Maňas vybral pro tuto příležitost skladby představitelů českého klasicismu Františka Ignáce Tůmy a Jana Křtitele Vaňhala. Tůmovy dvě chrámové sonáty, jednovětá č. 3 a moll a dvouvětá č. 2 e moll v přesvědčivém provedení studentů konzervatoře (Veronika Vechetová, Anna Neugebauerová – housle, Valérie Chomaničová – viola, Michal Raitmajer – violoncello, Jitka Koudelková, Barbora Jedelská – lesní rohy) a Tomáše Krejčího (dirigent a varhaník večera) program velmi sympaticky otevřely.

Následovalo komorní oratorium Stabat Mater Jana Křtitele Vaňhala, jež Vladimír Maňas v programové brožuře charakterizoval jako doplňující program bohoslužeb Svatého týdne (a připomněl i zajímavý fakt, že hrabě Questenberg měl ve zvyku uvádět oratoria v Jaroměřicích nad Rokytnou vždy na Velký pátek odpoledne, zatímco předchozího dne se táž skladba provedla například v Brně nebo v Olomouci). Vaňhalovo Stabat Mater bylo zřejmě komponováno pro konkrétního objednavatele, neboť jeho obsazení je dosti specifické: dva sólové ženské hlasy, ženský sbor a komorní orchestr.

Dirigent večera Tomáš Krejčí předešel možné jednotvárnosti působení téměř třičtvrtěhodinového, v nepříliš kontrastním plánu se odvíjejícího díla jeho rozdělením mezi šest sólistek, které dodaly skladbě na žádoucí proměnlivosti: ze studentek pěvecké katedry JAMU vybral posluchačky absolventského ročníku (Tereza Maličkayová, Ivana Pavlů, Pavla Radostová, Jarmila Balážová, Eliška Ouředníčková) a Dorotu Smělíkovou, které v sólech zaujaly perfektní hlasovou průpravou, technickou připraveností i barevnou odlišeností a v celku pak společně s Kristínou Kubovou, Kateřinou Kührovou, Zuzanou Machovou, Doubravkou Součkovou, Zuzanou Barochovou, Natálií Bordáczovou, Janou Dvořákovou, Veronikou Havasi, Marií Mičanovou, Martinou Forgáčovou a Zuzanou Hátlovou dokonale stmeleným, kultivovaným projevem. Malá připomínka k ne vždy optimální výslovnosti – zejména v koncovkách slov – jde spíše na vrub dnes nepříliš frekventované latiny a občasnou nedokonalost v partech lesních rohů bylo možno vzhledem k nízkému věku interpretek chápat jako autentickou interpretaci (těžko lze předpokládat, že tehdejší interpreti dosahovali absolutní dokonalosti dnešních mistrů nástroje/!/).

Velikonoční festival zdaleka nekončí, jeho Velkopáteční ztišení jen otevřelo druhou polovinu.


Hodnocení autorky recenze: 85 %

 

Velikonoční festival duchovní hudby 2017
Velkopáteční ztišení
Temné hodinky (tenebrae)
Dirigent: Tomáš Krejčí
Studenti katedry zpěvu JAMU a Konzervatoře Brno – Veronika Vechetová a Anna Neugebauerová (housle), Valérie Chomaničová (viola), Michal Raitmajer (violoncello), Jitka Koudelková a Barbora Jedelská (lesní rohy), Tereza Maličkayová, Ivana Pavlů, Pavla Radostová, Jarmila Balážová, Eliška Ouředníčková; Dorota Smělíková, Kristína Kubová, Kateřina Kührová, Zuzana Machová, Doubravka Součková, Zuzana Barochová, Natálie Bordáczová, Jana Dvořáková, Veronika Havasi, Marie Mičanová, Martina Forgáčová a Zuzana Hátlová
14. dubna 2017 kostel Nanebevzetí Panny Marie Brno

program:
František Ignác Antonín Tůma: Sonáty č. 2 a 3
Jan Křtitel Vaňhal: Stabat Mater

www.filharmonie-brno.cz

TémataFrantišek Ignác Antonín TůmaJan Křtitel VaňhalJanáčkova akademie múzických umění BrnoKonzervatoř BrnoTomáš KrejčíVelikonoční festival duchovní hudby Brno
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Vůně vznešenosti, která snad ani není z tohoto světa
Další článek Zapomenuté knižní poklady. Otakar Dvořák: Můj otec Antonín Dvořák
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up