Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Neočekávaný zážitek: Anežka LIVE! a Šmokův Holoubek
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Tanec

Neočekávaný zážitek: Anežka LIVE! a Šmokův Holoubek

Jako umělecké zjevení zapůsobil Pražský komorní balet na orchestrálním koncertu, který pod názvem „Cesty světla a radosti“ zazněl 3. srpna 2017 v pražském Anežském klášteře v rámci mezinárodního hudebního festivalu „Praha, klasika... 2017“, mezinárodních kurzů komorní hudby Ameropa a Letní orchestrální akademie Filarmonietta Praga.

Jana Hošková
Publikováno 04/08/2017
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Anežský klášter Praha (zdroj cs.wikipedia.org/foto VitVit)

Dramaturgicky rozmanitý program Anežka LIVE!, kterým Národní galerie oživuje zahrady Anežského kláštera, přinesl gurmánskou lahůdku. Symfonický orchestr Academia filarmonica Bohemia s dirigentem Jiřím Havlíkem uvedl v unikátním prostředí historického konventu nejprve Dvořákovu Symfonii č. 6 op. 60 a poté ve spolupráci s Pražským komorním baletem Dvořákovu symfonickou báseň Holoubek op. 110. Představení doplnila výstava Pražského komorního baletu k nedožitým devadesátinám Pavla Šmoka s názvem Fenomén Pavel Šmok.

Choreografie Pavla Šmoka, vytvořená na Dvořákovu partituru v roce 1992 a znovu nastudovaná se členy Pražského komorního baletu Kateřinou Dedkovou – Frankovou a současným uměleckým vedoucím Igorem Vejsadou, zazářila za doprovodu živého orchestru v již zapomenuté kráse. V blízkém kontaktu diváků s interprety, který prostory Anežského kláštera nabízejí, zaujalo niterné zaujetí a výrazová působivost osmičlenného baletního ansámblu a jeho sólistů – Lenky Bílkové, Patrika Čermáka, Filipa Löbla a Aurory Fradelly.

Pražský komorní balet jako znovuzrozený Fénix připomněl osobitý rukopis Pavla Šmoka, který svůj taneční text formoval v souladu s obsahem proměnlivého proudu hudby a s baladickou básnivostí Erbenovy literární předlohy – Kytice. Pavel Šmok k premiéře Holoubka uvedl:

„Dvořák ve svém Holoubkovi nesleduje Erbenovu baladu nijak ‚doslovně‘. Proto ani moje taneční ztvárnění ‚nevypráví‘ děj přímočaře. Zvolil jsem tu formu ‚divadla na divadle‘ a zasadil příběh do prostředí podivného masopustu: příběh se proměňuje jakoby ve vdovin zlý sen, noční můru a něžný holoubek ve smrtihlava.“

Pražský komorní balet vídáme v Praze zřídka. Zájezdový baletní soubor bez stálé scény vystupuje po České republice a v zahraničí – naposled v Jižní Koreji. Nezávislý profesionální taneční soubor, který se zrodil v roce 1964 z iniciativy tvůrčího triumvirátu Pavel Šmok, Luboš Ogoun, Vladimír Vašut, je jediným českým baletním souborem, v němž se udržuje a rozvíjí do současných forem kontinuita uměleckého programu jeho zakladatelů a choreografické tvorby české provenience. A to české nejen podle národnosti tvůrců, ale také vazbou na hudbu českých skladatelů (současných i minulých) a inspirativním sepětím s českým divadelním a baletním odkazem, s progresivními rysy českého výrazového a lidového tance.

V českém prostředí, kde převládá spíše zájem o povrchní odlesk světovosti, vyžaduje takový umělecký program značnou dávku umělecké odvahy a vytrvalosti, zejména při dlouholeté existenční závislosti na systému jednoletých grantů, které se udělují na jednotlivé projekty, ne však na kontinuální působení baletního souboru.

„Možná si ani jako příslušníci českého, poměrně malého národa v srdci Evropy skutečně plně neuvědomujeme, jakými hudebními poklady tento nevelký středoevropský prostor v celosvětovém kontextu oplývá“, konstatuje v programu ke koncertu Jiří Havlík. Jeho slova se vztahují i na český tanec. „O odkazu českých hudebních mistrů jsme samozřejmě všichni slýchali a slýcháme odmalička. Ale věřte, prosím, není lepšího důkazu než na vlastní oči vidět a sledovat ten zájem ze strany hudebníků a publika doslova z celého světa. Je asi skutečně naší povinností jej z hloubi duše milovat a spravovat a ošetřovat jej s největší péčí. A s úctou jej předávat dále ‚v prostoru a čase’…“

Představení v Anežském klášteře potvrdilo, jak nevšední zážitek může nabídnout spojení komorního baletu a živé hudby. Jeho repríza proběhne v neděli 6. srpna v Kutné Hoře – Sedlci, v konventu bývalého cisterciáckého kláštera, nyní sídle společnosti Phillip Morris ČR.

Hodnocení autorky recenze: 95 %

Mezinárodní hudební festival Praha, klasika… 2017
Anežka LIVE!
Cesta světla a radosti

Dirigent: Jiří Havlík
Orchestr Academia filarmonica Bohemia
Pražský komorní balet

3. srpna 2017 Anežský klášter Praha

program:
Antonín Dvořák: Symfonie č. 6 op. 60
***
Antonín Dvořák: Holoubek op. 110
Choreografie: Pavel Šmok
Baletní nastudování: Kateřina Dedková – Franková, Igor Vejsada
Scéna a kostýmy: Petra Lebdušková
(obnovená premiéra 23. října 2016 Praha)

www.prague-classics.cz

TémataAcademia filarmonica BohemiaAnežka LIVE!Anežský klášterAntonín DvořákIgor VejsadaJiří HavlíkKateřina Dedková-FrankováNárodní galerie v PrazePavel ŠmokPraha klasika..
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Nestíhám! S klarinetistou Igorem Františákem o Svatováclavském hudebním festivalu
Další článek Od roku 1948 jsem stál proti režimu
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up