Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Fotoreportáž: Obrázky z asijského turné České filharmonie
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Fotoreportáž: Obrázky z asijského turné České filharmonie

Milí čtenáři Opery Plus, po delší době bych vám rád zprostředkoval dojmy ze zámořského turné České filharmonie, které nás tentokrát zavedlo do Jižní Koreje, Japonska a na Tchajwan. Obvyklá sdělení, že sály byly plné, akustika skvělá, publikum nadšené a sólisté výborní, si přečtete v každém druhém článku a tyto informace jsou vám stejně platné jako převratná zjištění, že v létě je horko a v zimě sněží. Místo toho jsme se rozhodli s naším fotografem Petrem Kadlecem zkusit vám zprostředkovat okamžiky z turné pomocí fotografií, které poví více než dlouhý text. Petr Kadlec říká, že chce, aby každá jeho fotka měla příběh, a neváhá obětovat spoustu času čekání na ten správný okamžik, v němž zachytí i to, co je za obrázkem. Věřím, že vás pohled Petra Kadlece povede skoro tak dobře, jako byste tu byli s námi. A jestli přece jen chcete něco málo číst, tady je pár bezprostředních dojmů.

David Mareček
Publikováno 09/10/2017
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
3. 10. 2017 – Tokio – zkouška a koncert v Suntory Hall s Jean-Guihen Queyrasem (zdroj ČF / foto Petr Kadlec)

Turné vedl místo zesnulého šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka dirigent Petr Altrichter. Přesto tu byl Jiří Bělohlávek svým způsobem s námi. Jednak ve vzpomínkách Petra Altrichtera, který vyprávěl báječné historky z první společné cesty do Japonska, když Jiří Bělohlávek šéfoval Symfonickému orchestru hlavního města Prahy FOK a Petr Altrichter se s ním během turné střídal, protože se jezdilo na mnohem delší zájezdy než dnes. Vzpomínalo i japonské publikum, o němž je známo, že je věrné a stálé. Proto jsme na výslovnou žádost pořadatelů skoro všude přidávali na počest Jiřího Bělohlávka Slovanský tanec č. 16. Jedním z našich sólistů byl Jean-Guihen Queyras, který natočil Dvořákův Violoncellový koncert s Jiřím Bělohlávkem a Pražskou komorní filharmonií. Také on vzpomínal na natáčení i na další spolupráci s panem šéfdirigentem. Navíc řada našich hudebníků měla mnoho společných zážitků s Jiřím Bělohlávkem spojených právě s Japonskem, a tak se tu všechny přirozeně vynořily.

Ale hlavně se hrálo. Bylo zajímavé sledovat, jak si Petr Altrichter postupně více a více rozumí s orchestrem. Jako když do pečlivě seřízeného závodního auta posadíte jiného jezdce, který se nejdřív seznamuje s tím, jak přesně je auto nastavené, a postupně využívá všech jeho možností. Česká filharmonie tak během turné neztratila nic z toho, co do ní vkládal Jiří Bělohlávek, a přitom našla přirozenou společnou řeč s Petrem Altrichterem, která vyústila v radost z hudebního tvoření a velikou vzájemnou důvěru. Je to proces, který se nedá zažít v běžném koncertním provozu, kde hrajete jeden program za druhým. Ale na dlouhém turné, kde se repertoár stále vrací, vzniká buď příšerná nuda, nebo jako v tomto případě potěšení z každého dalšího koncertu. Kouzelné na tom je, že nikdy nevíte předem, která z možností nastane, a musíte se nechat překvapit. A samozřejmě každé potěšení končí ve chvíli, kdy už je koncertů vážně moc, což se naštěstí tentokrát nestalo.

Turné začalo dvěma vystoupeními v Jižní Koreji. V Suwonu si společnost Samsung postavila soukromý sál pro tisíc osm set lidí, kde pořádá koncerty jen pro své zaměstnance a hosty. Nevím, co se bude muset stát, aby podobný nápad dostala některá z bohatých společností sídlících v České republice… Druhý koncert byl v Soulu a pak už následovalo Japonsko: Shunan, Jokohama a dva koncerty v tokijské Suntory Hall. Po nich Kurume, Kitakjúšu a Ósaka. V úterý nás čeká poslední koncert v Tchaj-peji a návrat přes Dubaj do Prahy. Hraje se předehra ke Smetanově Prodané nevěstě, Dvořákův Karneval, Violoncellový koncert, 8. a 9. symfonie, Brahmsova Čtvrtá, Beethovenův Klavírní koncert č. 5 a Smetanova Má vlast s violoncellisty Isangem Endersem a Jean-Guihen Queyrasem a klavíristkou Alice Sarou Ott. I když není ani trochu korektní to napsat, ze dvou cellistů to u orchestru na celé čáře vyhrál Jean-Guihen Queyras, jehož Dvořák byl tak přirozený a krásný, že bylo opravdovým požitkem ho doprovázet.

Víc není třeba psát, protože všechno ostatní lépe, poutavěji a přesněji zachytil Petr Kadlec ve fotografiích, k jejichž prohlédnutí vás teď srdečně zvu.

Autor je generálním ředitelem České filharmonie

www.ceskafilharmonie.cz

TémataAlice Sara OttČeská filharmonieDavid MarečekIsang David EndersJean-Guihen QueyrasJiří BělohlávekPetr Altrichter
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Finále klavírního maratonu Moravského podzimu
Další článek FOK uvede českou premiéru Sibeliovy symfonie Kullervo
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up