Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Mozart v Brně v dramatickém stylu
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Mozart v Brně v dramatickém stylu

Ve středu 14. února zazněl v Besedním domě první koncert ze tří ze série třetího abonentního cyklu Filharmonie doma I. Komorní obsazení orchestru spolu se sólovým klavírem zaplnilo pódium a klasický program přilákal především publikum vyznávající klasiku.

Karla Hofmannová
Publikováno 15/02/2018
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Amadeus v Praze – S. Ashkar, A. Liebreich, Filharmonie Brno – Brno 14. února 2018 (zdroj FB / foto Jiří Jelínek)

Koncert měl název Amadeus v Praze a hrály se skladby, které jsou neodmyslitelně spjaty s tehdejším pobytem dnes slavného skladatele. U dirigentského pultu stanul Alexander Liebreich (1968), jehož brněnské kořeny ho činí pro místní publikum přitažlivým.

[clanek id=“280268″]

Noblesní dirigent má čistá a srozumitelná gesta a výrazově skladby prožívá, jde po celku, už méně po detailech. Celé vyznění koncertu založil na dramatičnosti a udělal z Mozarta poněkud démona. Dramatické vyznění skladeb už směřovalo k romantismu, což vzbuzovalo otázky.

Figarova svatba a její nadšené pražské přijetí se odráží ve výroku „Mí Pražané mi rozumějí“. Předehra k opeře KV 492 je opravdu číslem sui generis, je působivá a pracuje s dynamickými protiklady a efekty. Dirigent zvolil rychlé tempo a pohrál si s kontrasty a efektním vyzněním forte pasáží.

[clanek id=“285551″]

Klavírní koncert č. 20 d moll KV 466 sice do pražského období nezapadá, ale dobře působil v kontextu večera. Sólistou byl izraelský klavírista Saleem Ashkar z Nazaretu (1976), jehož životopis se hemží proslulými koncertními sály i symfonickými orchestry. Technicky brilantní, výrazově uměřený a energický, sklidil od publika zasloužené ovace.

Po přestávce zazněla opět operní předehra, tentokrát k opeře Don Giovanni, KV 527. Démonické pojetí dostalo zelenou a Mozart se opět posunul ve výrazu k romantice. Následující Symfonie č. 38 D dur KV 504 „Pražská“ se nesla v duchu tajemna a osudovosti a stále víc se dirigentovi dařilo její provedení romantizovat. Pomáhal tomu jak patetický úvod, tak i druhá věta Andante, použitá tehdy netradičně na místo menuetu. Vyvrcholení v závěrečné větě, Prestu, se už mozartovskému dílu málo podobalo.

Nicméně pojetí dirigenta a jeho výklad interpretace v duchu romantiky je možné přijmout a publikum ho ocenilo. Otázky však vzbuzovaly malé nepřesnosti v interpretaci orchestru, a to v mírně rozkolísaném rytmu – v klavírním koncertu i v Pražské symfonii. Stejně tak by si zasloužila větší pozornost i barevná souhra houslí a dřev, aby vytvářely přesvědčivou intonační hladinu, zejména ve druhé větě Pražské symfonie. Těmto detailům by bylo dobré se víc věnovat, a to jak ze strany dirigenta, tak hráčů samotných. Pak by byla lépe patrná pečlivá příprava a interpretace by byla působivější. Tak snad se to podařilo v dalších dvou koncertních večerech.

Hodnocení autorky recenze: 85 %

 

Amadeus v Praze
Dirigent: Alexander Liebreich
Saleem Ashkar (klavír)
Filharmonie Brno
14., 15. a 16. února 2018 Koncertní sál Besední dům Brno
(psáno z koncertu 14. 2. 2018)

program:
Wolfgang Amadeus Mozart:

– Figarova svatba, předehra k opeře KV 492
– Klavírní koncert č. 20 d moll KV 466
– Don Giovanni, předehra k opeře KV 527
– Symfonie č. 38 D dur „Pražská“ KV 504

www.filharmonie-brno.cz

TémataAlexander LiebreichFilharmonie BrnoSaleem Abboud AshkarWolfgang Amadeus Mozart
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Soukolí dějin se otáčí. Premiéra v Alfredu ve dvoře
Další článek Skandál v Opeře Slovenského národního divadla
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up