Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Dvořákův operní klenot opět ve Velkém divadle v Plzni
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaZ domova

Dvořákův operní klenot opět ve Velkém divadle v Plzni

Soubor opery Divadla J. K. Tyla uvede v sobotu 8. června 2019 premiéru komické opery Šelma sedlák, jejíž děj diváky zavede na Domažlicko v 18. století. Mistrovské, neoprávněně opomíjené, dílo Antonína Dvořáka v režii Zbyňka Brabce a s hudebním nastudováním Jiřího Štrunce se tak po 65 letech znovu zařadí do repertoáru divadla. V ústřední zamilované dvojici Bětušky a Jeníka uvidí diváci oblíbenou Ivanu Veberovou v alternaci s finalistkou Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka Marií Schmidtovou a sólisty plzeňské opery Tomáše Kořínka nebo Amira Khana, který získal post sólisty opery na počátku tohoto roku a již se s úspěchem představil v inscenacích Iris, Idomeneo a Nabucco.

redakce
Publikováno 07/06/2019
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
A. Dvořák: Šelma sedlák – DJKT Plzeň 2019 (foto Martina Root)

Jeden z nejvýznamnějších českých skladatelů, Antonín Dvořák, autor známých oper Čert a Káča, Jakobín a Rusalka, napsal Šelmu sedláka (prem. 27. ledna 1878 v Praze) jako svou pátou operu a vytvořil v něm své první mistrovské operní dílo. „Hudba Dvořákova Šelmy sedláka je radostná, v národním tónu, čehož Dvořák dosahuje zejména hojným používáním českých tradičních tanců, zejména polky. Je také plná komplikovaných ansámblů se zajímavým vedením zpěvních hlasů. Hudba této opery je typicky Dvořákovsky zdravá, a přestože patří k raným dílům, je v ní již mnoho z toho, co známe v jeho pozdější tvorbě,“ přibližuje operu dirigent Jiří Štrunc. Dramaturg a režisér Zbyněk Brabec to potvrzuje: „Po hudební stránce se jedná o zralé dílo již renomovaného skladatele, v němž vyniká česká melodika, kde je vypracovaná rytmická stránka i harmonie s instrumentací.“

Opery Antonína Dvořáka tvoří významnou kapitolu v dějinách české operní literatury, která je ovšem tak bohatá, že se na častější uvádění některých děl nedostává. Šelma sedlák, ač v poválečném období patřil k populárním operám, se u nás v posledních letech hrál velmi sporadicky. Plzeňské divadlo tuto ryzí českou klasiku uvedlo naposledy v roce 1954 v režii Bedřicha Kramosila a pod taktovkou Alberta Rosena. Nyní, po 65 letech, vzniká v režii Zbyňka Brabce, který připravuje inscenaci pro všechny věkové skupiny. „Žádná Dvořákova opera se nehraje bez škrtů. K těm jsme přistoupili i v naší inscenaci, abychom jí zajistili větší spád a aby byla přijatelná pro dnešního diváka. Jsem přesvědčen, že půvabný lidový příběh diváky dojme i pobaví zároveň,“ vysvětluje režisér.

A. Dvořák: Šelma sedlák – DJKT Plzeň 2019 (foto Martina Root)

Libreto, které nezapře inspiraci z tehdy úspěšných děl, jako byla Smetanova Prodaná nevěsta či Mozartova Figarova svatba, nás zavede na Domažlicko, kde bohatý sedlák zaslíbí svou pohlednou dceru Bětušku milující chudého Jeníka bohatému ženichovi. A tak se rozehrává příběh, ve kterém téměř každý připravuje nějakou lest a zároveň se stává i obětí. „Dvořák a jeho Rusalka byli mým prvním setkáním s operou už v raném dětství, v dospívání jsem pak ráda poslouchala hlavně jeho symfonie, Stabat Mater, Requiem, Svatební košili,“ vzpomíná Ivana Veberová, představitelka Bětušky, a dodává: „Opera Šelma sedlák je plná krásných zpěvných melodií inspirovaných lidovou písní. Proto si myslím, že je ideální pro ty, kteří se teprve s operou seznamují. Ale jistě pobaví a potěší i zkušeného posluchače.“ Amir Khan, slovenský tenorista, který přijal angažmá v plzeňské opeře na začátku roku 2019 a který se divákům představí jako chudý vesnický chlapec Jeník, komentuje výběr opery takto: „Šelma sedlák je zajímavý velkým množstvím charakterově i hlasově různorodých postav, které se scházejí v bravurně vyskládaných ansámblových číslech, a rozhodně by měl mít své místo v operních domech, protože doplňuje Dvořákovský operní fenomén o další vjemy směrem k posluchači.“ Celý zážitek z ryze české opery podtrhnou kostýmy Josefa Jelínka, jenž má na svém kontě návrhy k více než 800 inscenací, scéna Pavla Kodedy a zapojení členů baletního souboru v choreografii Martina Šintáka.

TémataAmir KhanBedřich KramosilDivadlo J. K. Tyla PlzeňIvana VeberováJiří Štrunc (1969)Josef JelínekMartin ŠintákOpera Divadla J. K. Tyla PlzeňPavel KodedaZbyněk Brabec
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Velká francouzská opera Robert ďábel poprvé v Ostravě
Další článek Rusko-francouzské opojení v Ostravě
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up