Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Brněnská akademie má křídla za miliony, koupila i další nástroje
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaZ domova

Brněnská akademie má křídla za miliony, koupila i další nástroje

Janáčkova akademie múzických umění nakoupila za téměř 69 milionů hudební nástroje včetně koncertních křídel světových značek. Díky dotaci z evropských fondů investovala také do zvukových technologií nebo modulárního syntezátoru. Novinky představila při dnešním komentovaném koncertu v aule hudební fakulty.

ČTK
Publikováno 07/12/2019
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Janáčkova akademie múzických umění Brno (zdroj wikipedie)

Nejvíce peněz si vyžádal nákup klavírů značek Steinway, Bechstein nebo Petrof. „Pro nás klavíristy je to projekt století. Jsem šťastný, že jsem se toho dožil,“ řekl dnes klavírní virtuos a pedagog Jan Jiraský. Byl členem komise, která objížděla české i světové výrobce, testovala stovky nástrojů, aby nakonec doporučila ty nejlepší pro brněnskou akademii. Komise hodnotila zpěvnost, zvukovou barevnost nebo vlastnosti mechaniky.

Jiraský zdůraznil, že hudba různých stylů a období vyžaduje pro dokonalou interpretaci také různé klavíry. Sám na novém a starším nástroji demonstroval rozdíl v kvalitě zvuku u konkrétních skladeb.

Na jeden z nových Steinwayů dnes preludoval uznávaný mladý klavírista Pavel Zemen. Program ale začal ještě před vstupem do koncertního sálu. Na schodišti a chodbě hudebníci předvedli možnosti nových technologií, například v osmikanálové elektroakustické skladbě Meziprostor II Dana Dlouhého.

Katedra varhanní a historické interpretace získala tři cembala, z nichž každé reprezentuje jiný styl stavby nástroje i jiné období. Nové instrumenty mají také hobojisté a fagotisté, stejně jako hráči na historické smyčcové nástroje.

„Studenti loutny mohou experimentovat s loutnovým nástrojem, který se používal hlavně na Moravě v 18. století a byl nazýván mandora. Nově mají k dispozici také renesanční loutnu. Studenti historických příčných fléten čelí výzvě, kromě barokního typu nástroje mohou nyní vyzkoušet i klasicistní a dokonce romantický,“ uvedla vedoucí katedry Barbara Maria Williová.

Také výběr nástrojů pro takzvanou starou hudbu je náročný. Zpravidla je vyrábějí menší manufaktury, případně jednotlivci, kteří staví velký nástroj jako cembalo třeba rok. Čekací doby pro zájemce bývají dlouhé.

TémataBarbara Maria WilliJan JiraskýJanáčkova akademie múzických umění BrnoPavel Zemen
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Klavírista Lukáš Vondráček bude mít recitál v pražském Rudolfinu
Další článek La Traviata Giuseppe Verdiho zazní v opavském divadle
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up