Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Severočeská filharmonie Teplice v Sále Martinů vystoupí se studentkami HAMU
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR ZprávyZ domovaZprávy

Severočeská filharmonie Teplice v Sále Martinů vystoupí se studentkami HAMU

Ve čtvrtek 9. září 2021 zahraje Severočeská filharmonie Teplice v Sále Bohuslava Martinů na HAMU. Koncert je součástí orchestrálního cyklu „Ti nejlepší“, jež představuje nejnadanější studenty HAMU, kteří mají možnost dirigovat nebo si zahrát se špičkovým profesionálním or-chestrem.

Lada BuzickáPR
Publikováno 02/09/2021
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Dora Hájková (zdroj HAMU)
Dora Hájková (zdroj HAMU)

Koncert bude dirigovat studentka 1. ročníku magisterského studia dirigování Alena Jelínková. Jako sólisté vystoupí studentka 2. ročníku magisterského studia oboru zpěv Eliška Grohová a studentka 2. ročníku magisterského studia oboru violoncello Dora Hájková.

Na programu je Koncert pro violoncello Es dur, Op. 107 ruského skladateleDmitrije Šostakoviče (1906–1975), který patří do základního repertoáru profesionálních violoncellistů a je považován za nejtěžší a zároveň nejlepší Šostakovičův koncert. Skladatel jej složil v roce 1959, v době svého velmi produktivního období, kdy již měl za sebou jedenáct symfonií a několik oper a baletů. Koncert byl složen pro Šostakovičova žáka, polsko-židovského violoncellistu Mstislava Rostropoviče, který byl původem z Baku.

Alena Jelínková (zdroj HAMU)
Alena Jelínková (zdroj HAMU)

Následovat bude valčík Il bacio italského houslisty, skladatele, a především dirigentaLuigiho Arditiho (1824–1906). Kromě několika oper psal písně a vokální valčíky, z nichž nejznámější je Il bacio, tedy Polibek. Strmá Arditiho kariéra coby dirigenta začala po jeho studiích na konzervatoři v Miláně, po úspěchu v Itálii již jako dvaadvacetiletý dirigoval na Kubě. Po evropském turné se na několik let uchýlil do Ameriky, kde až do roku 1856 dirigoval opery v New Yorku a Philadelphii. Po koncertě v Konstantinopoli, při kterém sultánovi věnoval píseň Inno Turco, se natrvalo usadil v Londýně, ale nadále dirigoval v operních domech po celé Evropě. Valčík Il bacio Arditi napsal na text barytonisty Gottarda Aldighieriho pro italskou šlechtičnu a sopranistku Mariettu Piccolominiovou na samém závěru její krátké kariéry v roce 1860.

Eliška Grohová (zdroj HAMU)
Eliška Grohová (zdroj HAMU)

Závěr koncertu bude patřit Symfonii č. 3 „Eroica“ hudebního skladatele Ludwiga van Beethovena. Podle Carla Czernyho řekl Beethoven: „Nejsem spokojen se svou dosavadní prací. Od teď mám v úmyslu jít novým směrem.“ Rozhodl se tak začít nové, heroické období ve své komposici. První skladbou, napsanou v tomto heroickém stylu, se stala jeho třetí symfonie Es dur, skladba mnohem delší a rozsáhlejší než předchozí dvě symfonie.

Svůj název „Eroica“ získala až při prvním vydání partitury v roce 1806, komponována ale byla v letech 1803–1804, jsouc inspirována velikou osobností Napoleona Bonaparte. Tomu byla i původně věnována, ale krátce po dokončení symfonie roku 1804 se Napoleon korunoval na francouzského císaře a Beethoven na jeho revoluční ideály zanevřel. Věnování tak přeškrtal a symfonii daroval svému mecenáši, knížeti Josefu Františku Maxmiliánovi z Lobkowicz. Díky tomu je dodnes rukopis partitury uložen v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě.

TémataAkademie múzických uměníAlena JelínkováHudební a taneční fakulta Akademie múzických umění v PrazeSeveročeská filharmonie TepliceSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek David Mareček (foto Karel Šanda) David Mareček o budoucnosti Pražského filharmonického sboru
Další článek Daniel Raiskin a Slovenská filharmonie (foto Peter Brenkus) Slovenská filharmonie se představí na festivale InClassica v Dubaji
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up