Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Musica Florea v Českém muzeu hudby působila nově a stylově
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaRecenze

Musica Florea v Českém muzeu hudby působila nově a stylově

V úterý 14. září 2021 zažilo České muzeum hudby koncert s velice netradičním a dramaturgicky osvěžujícím programem. Musica Florea uvedla zcela neznámé Oratorio de Passione Domini nostri Jesu Christi českého skladatele 18. století Václava Horálka, doplněné o Requiem W.A. Mozarta. A tomuto světoznámému dílu se v jejím podání dostalo (v případě tohoto souboru snad až tradičně) nové zvukovosti, mimo jiné i z důvodu začlenění částí napsaných Mozartovým žákem Josephem Eyblerem.

Kateřina Pincová
Publikováno 16/09/2021
sdílejte:
6 minut čtení
sdílejte:
Michaela Šrůmová, Aneta Petrasová, Martin Javorský, Miloš Horák, Musica Florea, Collegium Floreum a Marek Štryncl (foto Naďa Faltusová)
Michaela Šrůmová, Aneta Petrasová, Martin Javorský, Miloš Horák, Musica Florea, Collegium Floreum a Marek Štryncl (foto Naďa Faltusová)

Václav Horálek je jedním z mnoha českých skladatelů, jejichž kompoziční kvality daleko přesáhly úroveň vesnických kůrů a škol, na kterých působili, přesto však o nich existuje velice málo informací. O Horálkovi například nevíme o moc víc než to, že působil jako kantor ve Zlonicích a učil mj. J. K. a V. Krumpholze; dochovalo se však několik jeho děl, mezi nimi i dnes uvedené oratorium, které vykazují značné umělecké kvality.

Je zřejmé, že Horálek měl smysl pro drama a budování napětí, o čemž svědčí již samotná předehra, která hudebně předznamenává celou hloubku probíraného tématu (oratorium má pašijové určení, avšak místo tradičních postav „velikonočního příběhu“ se zde objevují alegorické Svědomí, Naděje, Duše a Zoufalství). Z hlediska dramatické výstavby je klasické střídání secco recitativů a árií podpořeno jedním accompagnatem, po kterém navíc následuje velice působivá arietta „Ach mé očičky, světlé hvězdičky…“, přinášející výrazový zlom. Závěrečným sborovým „fugovaným“ výstupem pak celé dílo vyvrcholí zvukově i dynamicky.

Michaela Šrůmová, Aneta Petrasová, Martin Javorský, Miloš Horák, Musica Florea, Collegium Floreum a Marek Štryncl (foto Naďa Faltusová)
Michaela Šrůmová, Aneta Petrasová, Martin Javorský, Miloš Horák, Musica Florea, Collegium Floreum a Marek Štryncl (foto Naďa Faltusová)

Spojení Horálka s Mozartem do jednoho koncertu se však zdá být šťastné i nešťastné zároveň. Je dost zřejmé, že důvod dnešního přeplněného sálu nebylo Horálkovo oratorium, díky spojení s Mozartem se však dostalo do povědomí většího množství lidí než jen těch několika nadšených hudebních historiků nebo příznivců souboru Musica Florea, kteří by se na Horálka vydali i bez Mozarta.

Na druhou stranu, byť na leckoho mohla dýchnout hloubka Horálkovy hudby, Mozart ho však v druhé polovině koncertu „strčil do kapsy“. Moc tomu nepomohla ani interpretace pěveckých partů; bylo znát, že sólisté mají Mozarta přece jen zažitějšího, a tak Horálek, který sólové party nijak nešetřil co do náročnosti (velký rozsah árií, skoky, koloratury, náročné držení intonace atd.), o to víc zaostal za svým známějším vrstevníkem.

Mozart byl velkolepě stylový. Pokud se někdo divil, jak se Requiem ocitlo na koncertě souboru Musica Florea, který se neprofiluje takto mainstreamově, záhy pochopil. Dirigent Marek Štryncl si totiž pro dnešní provedení vybral dopracování, na němž se částečně podílel i Mozartův žák, Joseph Eybler. Ten údajně dostal po Mozartově smrti Requiem k dokomponování jako první, protože s Mozartem strávil poslední dny jeho života a znal tak jeho kompoziční záměry, na začátku „Lacrimosy“ však tuto práci vzdal, načež ji převzal F.X. Süssmayr, jehož verze se hraje nejčastěji.

Michaela Šrůmová, Aneta Petrasová, Martin Javorský, Miloš Horák, Musica Florea, Collegium Floreum a Marek Štryncl (foto Naďa Faltusová)
Michaela Šrůmová, Aneta Petrasová, Martin Javorský, Miloš Horák, Musica Florea, Collegium Floreum a Marek Štryncl (foto Naďa Faltusová)

Přestože se v těchto dvou verzích přepracování jedná převážně o instrumentační odchylky (Süssmayr hodně vycházel z Eyblera) – pouze místy s většími změnami – je výsledné znění dost jiné. Eyblerova instrumentace sekvencí je celkově řidší, neoplývá natolik plným zvukem a výsledný dojem je tak zvukově o dost syrovější. (Obě verze však fungují; pouze část „Confutatis“ dle mého názoru v této verzi postrádá něco ze svého obvyklého náboje a hloubky.) Zdálo se však, že se Marek Štryncl pokouší o jakousi syrovost a okleštěnost (nejen od přílišných „romantizujících“ prvků) i v jiných částech, a to důkladným vynášením (zvláště) dechových partů. Interpretace byla – zvláště v kontextu tohoto díla – příjemným  osvěžením.

Orchestrální i sborové nastudování bylo provedeno velice precizně; posluchač neměl dojem sázky na kompozičně kvalitní dílo, za kterým se některé interpretační nedostatky skryjí, jak se někdy děje. Až na drobné zaváhání v prvním Osanna zvládl orchestr a sbor perfektně i Štrynclova neúprosná tempa, díky nimž provedení nechyběl tah ani styl. Pouze dvacetičlenný sbor zněl kompaktně, a to i v různých dynamikách (hřmotnost Dies irae by se navíc dala srovnat i s hřmotností těles o mnoha desítkách členů); jejich nástupy byly časově i intonačně přesné. I orchestr zaujal svým vysoce profesionálním výkonem, přesností a schopností napojení jeden na druhého.

Ze sólových pěveckých hlasů zaujal v průběhu večera především plný a sytý bas se světlejším odstínem Miloše Horáka, který hezky doplňovala barva mezzosopranistky Anety Petrasové. Průzračný soprán Michaely Šrůmové dnes sice neměl úplně svůj den, což se projevilo hlavně ve vysokých polohách, ale v ansámblu zněl perfektně. Martin Javorský (tenor) ukázal na některých místech až neobvyklou lyričnost. 

Michaela Šrůmová, Aneta Petrasová, Martin Javorský, Miloš Horák, Musica Florea, Collegium Floreum a Marek Štryncl (foto Naďa Faltusová)
Michaela Šrůmová, Aneta Petrasová, Martin Javorský, Miloš Horák, Musica Florea, Collegium Floreum a Marek Štryncl (foto Naďa Faltusová)

V. Horálek: Oratorium & W. A. Mozart: Requiem
14. září 2021, 19:30 hodin
České muzeum hudby, Praha

Program:
Václav Horálek: Oratorium de Passione Domini nostri Jesu Christi (Opera Bohemica pro sacro die Veneris)
Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem d moll, KV 626

Účinkující:
Michaela Šrůmová – soprán
Aneta Petrasová – mezzosoprán
Martin Javorský – tenor
Miloš Horák – basMusica Florea
Collegium Floreum
Marek Štryncl – dirigent

TémataAneta PetrasováCollegium FloreumMarek ŠtrynclMartin JavorskýMichaela ŠrůmováMiloš HorákMusica FloreaSEZVáclav Horálek
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Národní divadlo Brno vypisuje konkurz na hráče II. harfy
Další článek András Schiff (foto Dieter Mayer) Rezidenční umělec Dvořákovy Prahy Sir András Schiff vystupuje již zítra
1 1 hlasovat
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up