Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Brahms – Symfonie č. 4, MacMillan – Larghetto
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaKlasikaRecenzeSoudobá Hudba

Album týdne Normana Lebrechta: Brahms – Symfonie č. 4, MacMillan – Larghetto

Britský publicista a hudební kritik Norman Lebrecht si pro svou recenzi tentokrát vybral album Pittsburského symfonického orchestru, na kterém američtí hudebníci pod taktovkou svého šéfdirigenta Manfreda Honnecka hrají Brahmsovu Symfonii č. 4 a skladbu, kterou na jejich objednávku složil James Macmillan – „Larghetto for Orchestra“.

Norman Lebrecht
Publikováno 28/11/2021
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Manfred Honeck (foto Felix Broede)
Manfred Honeck (foto Felix Broede)

Od té doby, co se Adagio Samuela Barbera a Adagietto Gustava Mahlera ustálily v povědomí veřejnosti jako standardní skladby vyjadřující zármutek a snahu o útěchu, se světové orchestry snaží najít další dílo podobně vhodné pro ponuré, ale přesto nadějné rozjímání.

Když si Pittsburský symfonický orchestr objednal od James MacMillana skladbu na oslavu desátého výročí působení jejich rakouského šéfdirigenta Manfreda Honecka, skotský skladatel se rozhodl zaměřit na to, co ho s Honeckem spojuje – římskokatolickou vírou. Výsledné Larghetto, založené na MacMillanově chorálním zpracování Žalmu 51, začíná pochmurným „Misere mei“, ale dále se vyvíjí povzbudivým směrem, a nakonec dosáhne optimistického vyvrcholení a upře pohled vstříc lepším zítřkům. Bez sebemenších pochyb bych jej zařadil mezi nejlepší skladby covidové éry. Je to dílo vytvořené talentovaným skladatelem v jeho nejlepší formě.

MacMillanovo Larghetto na albu doprovází nahrávka Brahmsovy Symfonie č. 4, obohacená o překvapivě užitečné poznámky od Honecka, kde dirigent vysvětluje svá interpretační rozhodnutí. Například v legatu se bývalý houslista Vídeňské filharmonie rozhodl změnit oproti svému obvyklému přístupu nechat hrát smyčce rychleji a měně synchronizovaně a vytvořil tak bohatou texturu, vhodnou pro Brahmsovu tvorbu.

Celkově je jeho interpretace symfonie o poznání měně okázalá, než je obvyklé. Na rozdíl od hlasitějších dirigentů Honneck nechává zvuk symfonie postupně růst. Výsledek připomíná Beethovenovu devátou symfonii, kterou Brahms tolik obdivoval.

Po dvou letech, kdy jsem neměl příležitost slyšet Brahmse naživo, pro mě tato nahrávka byla přímo ozdravná. Pittsburgh, ekonomicky zdevastované ocelářské město, disponuje orchestrem, který se vyrovná těm nejlepším v celé Americe.

Ukázka:

Johannes Brahms: Symphony No. 4; James MacMillan: Larghetto for Orchestra
Pittsburgh Symphony Orchestra
Manfred Honeck – dirigent

Label: Reference Recordings
Datum vydání: 22. října 2021

Hodnocení Normana Lebrechta: *****/*****

TémataJames MacMillanManfred HoneckPittsburgh Symphony OrchestraSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Sergej Polunin (foto Ivan Mudrov) Bouřlivák Sergej Polunin by měl konečně vystoupit v Praze
Další článek Alena Pešková (foto Alena Pešková) Alena Pešková: V inscenaci Kříž u potoka vystupuji ze své komfortní zóny
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up