Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Hans Werner Henze – Das verratene Meer
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seOperaRecenzeZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Hans Werner Henze – Das verratene Meer

Opera „Das verratene Meer“ německého skladatele Hanse Wernera Hanzeho nepatří k jeho nejúspěšnějším dílům – její uvedení v Berlíně v roce 1990 bylo považováno za propadák. Jak tato opera zní v novém nastudování pro Vídeňskou státní operu pod taktovkou dirigentky Simone Young?

Norman Lebrecht
Publikováno 04/12/2021
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
H. W. Henze: Das verratene Meer - Josh Lovell - Wiener Staatsoper 2021 (foto Wiener Staatsoper)
H. W. Henze: Das verratene Meer – Josh Lovell – Wiener Staatsoper 2021 (foto Wiener Staatsoper)

V hudbě existuje takové podivné nepsané pravidlo – díla zesnulých skladatelů se deset let po jejich smrti nehrají. Toto pravidlo rozhodně platilo v případě Hanse Wernera Henzeho, který zemřel v roce 2012 a od té doby jsem od něj téměř nic neslyšel. Toto ticho mělo minulý rok přerušit uvedení Das verratene Meer (Zrazené moře), Henzeho operní adaptace románu Jukia Mišimy, ve Vídeňské státní opeře – plány ale samozřejmě zhatil covidový lockdown. Vídeňská inscenace měla oproti původní verzi obsahovat značné množství změn, neboť premiéra opery v roce 1990 v Berlíně byla velkým propadákem.

Henze a Mišima toho měli hodně společného – oba vyrůstali ve fašistických společnostech. Mišima se po válce stal členem krajní pravice, až v roce 1970 spáchal harakiri po neúspěšném pokusu vyburcovat japonskou armádu ke vzpouře. Henze se naopak přidal ke krajní levici, opustil Německo, stal se fanouškem Fidela Castra a bojoval za emancipaci gayů. Vždy ho přitahoval námořní život, což projevoval na Brittenově Aldeburghském festivalu, kde byl pravidelným hostem.

Předehra Zrazeného moře připomíná Brittenova Petera Grimes s nádechem Albana Berga. To jsou však jen ingredience – Henze z nich vytvořil unikátní osobitý zvuk, zakořeněný v německé hudbě dvacátého století.

Příběh opery se zase podobá Madamě Butterfly, až na to, že všechny postavy jsou Japonci. Kapitán Tsukazaki se zamiluje do mladé a bohaté vdovy Fusako. Její třináctiletý syn Noboru s jejich vztahem nesouhlasí – a shodou okolností je členem mladistvého gangu. Přirozeně to nemůže skončit dobře.

Tahle nahrávka je úžasná. Bo Skovhus je kapitán, vdovu hraje Vera-Lotte Boecker a Josh Lovell skvěle ztvárnil nesnesitelného chlapce. Orchestr Vídeňské opery podal skvělý výkon, troufám si říct že lepší, než by dokázali jejich kolegové z Musikvereinu. Je to strhující zážitek plný dramatických posunů pod taktovkou působivé dirigentky Simone Young. Jako čistě zvuková produkce mě Henzeho opera nadchla. Teď jen doufám, že ji jednoho dne uvidím na jevišti.

Ukázka:

Hans Werner Henze: Das verratene Meer
Vera-Lotte Boecker – Fusako Kuroda
Josh Lovell – Noboru, “Číslo tři”
Bo Skovhus – Ryuji Tzukazaki
Erik Van Heyningen – „Číslo jedna“
Kangmin Justin Kim – „Číslo dva“
Stefan Astakhov – „Číslo čtyři“
Martin Häßler – „Číslo pět“

Simone Young – dirigentka
Orchester der Wiener Staatsoper

Label: Capriccio
Datum vydání: Řijen 2021

Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TémataBo SkovhusHans Werner HenzeJosh LovellSEZSimone YoungVera-Lotte BöckerWiener Staatsoper
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Ensemble Damian (zdroj Ensemble Damian) Izolovanost a osamocení jsou nosnými tématy 16. ročníku festivalu Opera Schrattenbach 2021
Další článek Státní filharmonie Košice vypisuje konkurz na pozici 2. houslí – zástupce vedoucího skupiny
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up