Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Ever: Tanec na piedestalu
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Ever: Tanec na piedestalu

Soubor 420PEOPLE uvedl v divadle La Fabrika premiéru inscenace Ever. V choreografii uměleckého šéfa souboru Václava Kuneše se představila genderově vyvážená čtveřice tanečníků. Jedna z hlavních tematických rovin reflektovala pocit být viděn. Jakým způsobem naložit či zacházet sám se sebou, když jsem „veřejně vystavovaným“ dílem? Pozorovat i ukazovat se, ale také ustoupit do stínu a znehybnět, mohou však být další konotace taneční novinky. Ever je kompozičně vyzrálé choreografické dílo, které samo o sobě silně působí svou vizualitou.

Hana Strejčková
Publikováno 25/09/2022
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
420PEOPLE, Václav Kuneš – Ever (foto Vojtěch Brtnický)

Scénické dílo se odehrávalo na bílé ploše, v první části střídmě nasvícené a držené více v oparu či konturách než v odhalených detailech. V druhé polovině, kdy do prostoru pronikly objekty – pevné bedny, se mlha rozplynula a světlo odhalovalo kdejakou drobnost včetně pokojové květinky. Po prologu, během kterého tanečníci zasadili do gramofonu elpíčko, se najednou rozproudila taneční energie. Zařazení úvodního výstupu patrně dramaturgicky souviselo s reprodukovanými proslovy, které namluvili David Prachař a Lucie Trmíková. V rámci představení zazněly texty Václava Havla (Několik poznámek ze Švédské zápalky), Liu Ka-shiangy (Pospolitost) a Jana Skácela (Modtliba).

420PEOPLE, Václav Kuneš – Ever (foto Vojtěch Brtnický)

Ever zcela jednoznačně charakterizuje pohybově propracovaný koncept, v němž vedle výsostné jednoty vyniká i osobitost fyzického zpracování všech účinkujících. Dvě ženy a dva muži se představili ve výborné formě, ladili ve skupinových kreacích a v sólech upozorňovali na vlastní přednosti. Například Francesca Amy Amante zde uplatnila sílu i rozsah, švihové variace s rotacemi a vyzařovala obrovskou energii. Kontrastně k ní působila lyričtější až éterická Veronika Tököly. A zatímco Michal Toman prokládal taneční prvky akrobatickými, u Filipa Staňka vynikala provázanost, až tekutost pohybu. Kuneš velmi umně zkomponoval jednotlivé partitury, v nichž zohlednil výškové úrovně, neslyšný kontakt s podlahou i letmý stav nad zemí, opory v partnerství a vzájemnost, propojoval dynamické výpady inspirované z oblasti bojových umění, fragmentární i plynulé pohyby v technicky čistém provedení. Přitažlivost ke spoře prosvětlené scéně určoval tanec sám, jeho rukopis a forma, interpretace i choreografie.

420PEOPLE, Václav Kuneš – Ever (Michal Toman, foto Vojtěch Brtnický)

Manipulace s objekty, které svým tvarem připomínaly výstavní podstavec, poličku či krabici, lehce rozčeřila předem nastíněné magické prostředí. Se vstupem věcí se začaly vyjevovat asociace vztahující se k realitě, příběhy nasedající na červený dámský střevíc, pokojovou rostlinu, sestavu nábytku. Objevila se potřeba konkretizace, aniž by ale tanečníci slevili z pohybového slovníku nebo začali „hrát“. I navzdory jednotě, o kterou se tvůrci snažili, se dělení na dvě kapitoly nelze ubránit a ani preferenci k první části, jejíž jedinečnost tkvěla ve využití ryze tanečního jazyka.  

Observace a zviditelňování jsou základními principy umění, ať už jde o „to“ živé, nebo vystavené v galerii. Nebýt pozorovatelů, nevznikl by ani konvenční vztah divadlo – divák, či galerie – obraz. Kunešova choreografie dokázala na okamžik zhmotnit taneční umění, a to díky komunikaci špičkových těl s prostorem. Ever je počin, jemuž vysoká míra abstrakce a fluidní atmosféra významně sluší.

  • 420PEOPLE, Václav Kuneš – Ever (Veronika Tököly, Filip Staněk, foto Vojtěch Brtnický)
  • 420PEOPLE, Václav Kuneš – Ever (Michal Toman, Veronika Tököly, foto Vojtěch Brtnický)
  • 420PEOPLE, Václav Kuneš – Ever (Michal Toman, Francesca Amy Amante, Veronika Tököly, Filip Staněk, foto Vojtěch Brtnický)
  • 420PEOPLE, Václav Kuneš – Ever (Filip Staněk, Veronika Tököly, Francesca Amy Amante, Michal Toman, foto Vojtěch Brtnický)

Ever
Choreografie: Václav Kuneš
Dramaturgie: Lucie Němečková
Hudba: Exhausted Modern (Ladislav Zensor)
Scénografie: Lucia Škandíková
Kostýmy: Olo Křížová
Světlo: Jan Mlčoch
Tanečníci: Francesca Amy Amante, Veronika Tökoly, Filip Staněk, Michal Toman
Premiéra: 12. 9. 2022, Praha, La Fabrika

Témata420PEOPLEFilip StaněkFrancesca Amy AmanteLa FabrikaMichal TomanVáclav KunešVeronika Tököly
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Národní divadlo Brno vyhlašuje výběrové řízení na pozici divadelní lektor
Další článek Lípa Musica – Strabat Mater – Duo Kchun, Marek Šulc, Kostel svatých Petra a Pavla, Prysk, 24. září 2022 (zdroj Lípa Musica, foto Martin Špelda) Nadčasový spirituální koncert Dua Kchun
5 1 hlasovat
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up