Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Další dopolední matiné Českého spolku pro komorní hudbu bylo kompletně vyprodané
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

Další dopolední matiné Českého spolku pro komorní hudbu bylo kompletně vyprodané

Dopolední matiné Českého spolku pro komorní hudbu se stále těší oblibě a to zejména u staršího obecenstva. Program lákal na Goldbergovy variace Johanna Sebastiana Bacha, které na cembalo provedl varhaník a profesor Akademie múzických umění Jaroslav Tůma. Precizní techniku a jemný intelektuální přednes odměnil dlouhý potlesk nadšeného publika.

Petra Žemličková
Publikováno 14/11/2022
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Jaroslav Tůma (foto Jiří Skupien)
Jaroslav Tůma (foto Jiří Skupien)

Poslech Goldbergových variací působí zprvu meditativně, později se posluchač vnoří do spletitých harmonií, které hudbu patřičně obohacují a zároveň i dramatizují. Obsahuje třicet variací, některé z nich jsou přetvořené do kánonu, jiné jsou virtuóznějšího charakteru nebo ve stylu francouzského tance či fugy, triové sonáty a podobně. Okolnosti vzniku tohoto díla se vážou k objednávce hraběte Hermanna Karla von Keyserlinga, který nemohl v noci usnout a proto Bacha požádal o hudbu, která by ho v noci zabavila. Tento příběh není historicky nijak ověřený, pouze se objevil v Bachově životopisu, který vydal v roce 1802 Johann Nikolaus Forkel. Jisté je, že toto Bachovo dílo přitahuje svojí jedinečností a nadčasovostí diváky z celého světa.

Před vystoupením pronesl pan profesor proslov, kde divákům vysvětlil, že u Bachových skladeb nelze moc improvizovat, protože Bach komponoval a vypisoval hudbu téměř do detailu. Dokonce si mohli diváci zvolit, zda chtějí přestávku během koncertu či nikoliv, nicméně volba padla na zachování celistvosti cyklu.

Na úvod zazněla klidná Aria meditativního charakteru, jejíž melodie nebyla příliš uměle zdobená a konec byl proveden ritardandem. Střídmou árii vystřídala variace živějšího tempa, kde se projevila precizní technika cembalisty Jaroslava Tůmy a zvonivý zvuk cembala se díky o stupeň vyšší dynamice rozléhal sálem. Variace plynuly svěže, někdy byly staccatové pasáže zvýrazněné, melancholičtější melodie byly zasněnější. V průběhu hry se zdál být zvuk nástroje mnohem měkčí a znělejší. Publikum bylo velmi soustředěné, jen během větších pauz ticha mezi skladbami využilo k obligátnímu odkašlání, což byla škoda, protože to kazilo celkový zážitek z doznělé hudby. Tempa byla vhodně zvolená, odpovídala obvyklým zvyklostem. Vzestupné sekvence a stupnicovité pasáže byly skvěle zahrané, trylky ve vyšších polohách evokovaly zpěv ptáků. V průběhu tohoto díla působil zvuk vyváženě a bylo možné sledovat mistrovské umění skladby Bachova génia a ponořit se tak do vlastních myšlenek.

Ze snění diváky odvedla třicátá variace, jejíž melodie se jevily slavnostnější a anticipovaly konečnou Arii, která nostalgicky připomněla úvod, i když byla provedena jinou barvou zvuku. Obecenstvo příliš nečekalo a odměnilo umělce za úctyhodný výkon velkým a dlouhým potleskem.

Český spolek pro komorní hudbu – Jaroslav Tůma
12. listopadu 2022, 10:30 hodin
Lichtenštejnský palác – Sál Martinů

Program:
Johann Sebastian Bach – Goldbergovy variace, BWV 988

Účinkující:
Jaroslav Tůma – cembalo

TémataČeský spolek pro komorní hudbuJaroslav TůmaSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Ilustrační foto (zdroj Freepik) Sbírka na nový klavír pro Janáčkův sál v Paříži
Další článek Vojtěch Dyk jako Josef Mysliveček ve filmu Il Boemo (zdroj Il Boemo - Příběh Josefa Myslivečka) Film Il Boemo vyhrál na festivalu v Arrasu cenu kritiky
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up