Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Co dělá Brahms v slovansko-uherském sendviči?
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaKlasikaRecenzeZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Co dělá Brahms v slovansko-uherském sendviči?

Ve své nejnovější recenzi Norman Lebrecht hodnotí nové album houslistky Patricie Kopatchinské a klavíristy Fazila Saye, kteří trochu záhadně vložili Brahmsovu jemnou sonátu mezi drsnost a ponurost Janáčkových a Bartókových skladeb.

Norman Lebrecht
Publikováno 11/12/2022
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Patricia Kopatchinskaja (zdroj Patricia Kopatchinskaja)
Patricia Kopatchinskaja (zdroj Patricia Kopatchinskaja)

Všimněte si, kdo z té společnosti vyčnívá (myšleno jako dramaturgický záměr).

Janáček a Bartók obsadili značnou část hudebního území východní a střední Evropy, sdílejí riff neúderných rytmů a směřování takřka ke čtvrttónům, téměř atonalitě. S tím nemá Brahms absolutně nic společného. Původem, výchovou i stravou byl Hamburčan. Co dělá na tomto slovansko-uherském sendvičovém albu je zdvořile řečeno nepochopitelné.

Interpreti: Fazil Say pochází z Turecka a Patricia Kopatchinskaja je Moldavka – oba dost blízcí Janáčkovi a Bartókovi. Útok Kopatchinské na housle v Janáčkově sonátě z roku 1914 je tak ostrý, že je téměř za hranou. Say jí hodí zoufalé jistící lano. Ona jej ignoruje a hraje ještě blíž propasti.

Tohle není ani v nejmenším snadný poslech. Život v Beskydech byl drsný a skladatel chce, abyste to slyšeli. První světová válka právě začala. Kryjte se. Toto provedení, ať už je jakkoli drsné, staví posluchače přímo do první linie a není pro slabé povahy.

Bartókova sonáta z roku 1921 vytěžila modernismus z drsných bukolických zdrojů podobně jako Picasso ve svém Modrém období. Nekompromisní ve své úvodní ponurosti, nakonec nachází úlevu ve zběsilém, superrychlém pohybu téměř sebevražedného finále. Kopatchinskaja ji hraje neskutečně rychle a strhujícím způsobem.

Vysvětlete mi tedy, co na tomto albu dělá Brahmsova jemná sonáta z roku 1888? Odpovědi zasílejte„Auf einem Ansichstkarte, bitte“ nebo „Sur une carte postale“.

Ukázka na Spotify:

Janáček – Brahms – Bartók

Leoš Janáček: Sonáta pro housle a klavír
Johannes Brahms: Houslová sonáta č. 3 d moll, op. 108
Béla Bartók: Houslová sonáta č. 1, BB 84, Sz. 75

Fazil Say – klavír
Patricia Koptačinská – housle

Label: BR Klassik
Datum vydání: 6. ledna 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TémataFazıl SayPatricia KopatchinskajaSEZ
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Severočeská filharmonie Teplice, 8. prosince 2022 (zdroj Severočeská filharmonie Teplice) Severočeská filharmonie Teplice přenesla publikum do Říma
Další článek Roxana Hädler (zdroj Roxana Hädler) Týden s hudbou. Koncerty, opery, streamy
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up