Eben trio: trojpohled na věc
Terezie Fialová (klavír), Roman Patočka (housle) a Jiří Bárta (violoncello) – minirozhovor s Eben triem
Hned zkraje ne právě lehká otázka: Proč by zrovna Eben trio mělo stát za pozornost?
Roman Patočka: Nejsem si vědom, že by na naší hudební scéně bylo tolik klavírních trií, abychom si mohli dovolit být nepozorní k Eben triu. (smích) Každý z nás je svým hudebním projevem jedinečný a vzájemnou kombinací vzniká zajímavý interpretační koktejl.
Jak těžké je se ve vašem formátu na hudebním trhu prosadit?
Roman Patočka: Mám pocit, že v dnešní době je těžké nejen se prosadit, ale také se na hudební scéně dlouhodobě udržet. V současnosti už ale nejde jen o kvality hráče, nýbrž také o usilovnou a poctivou práci hudebních agentů.
Jiří Bárta: Je to nelehké…
Terezie Fialová: Nemyslím si, že jde o to, do jakého formátu či útvaru patříte. Snažím se stále doufat, že důležitá je kvalita, a to na prvním místě. Vizuální složka může jít ruku v ruce, ale až jako podpora primární hudební prezentace. I když kolem sebe vidím často snahu o prosazení se postupem opačným.
V čem je podle vás osobitý přínos Eben tria pro současnou českou interpretační scénu?
Roman Patočka: Pro hudební posun našeho tria byla velkým přínosem zahraniční studia u profesora Niklase Schmidta v Hamburku a také několik mezinárodních mistrovských kurzů vedených světovými umělci. To vše se promítlo do naší interpretace, která pochopitelně stále prochází vývojem.
Jiří Bárta: Odpověď nechám na svých kolezích, ale pro mne tohle zhodnotí čas a ti druzí…
Terezie Fialová: Sestava Eben tria se formovala poměrně dlouho a každý z nás prošel a stále prochází svým individuálním hudebním zráním. To může dávat dohromady zajímavý „trojpohled“ na věc a tím pádem snad i přínos (třeba nejen) na české interpretační scéně…
Jaký typ repertoáru Eben triu nejvíc sluší? A kdo má při jeho výběru hlavní slovo?
Roman Patočka: Na výběru skladeb se podílíme rovnoměrně. Možná o trochu hlavnější slovo má klavíristka, protože nic naplat, má stále nejvíc not na hraní. Máme rádi romantické skladby, ale díky působení Jiřího Bárty, milovníka repertoáru dvacátého a jednadvacátého století, hledáme a objevujeme skladby i z tohoto období.
Terezie Fialová: Momentálně nás hodně baví třeba Schubert nebo Haydn, byly doby, kdy byl „v kurzu“ Šostakovič, Schnittke, Piazolla, Brahms… Máme naštěstí bohatý výběr a zatím jsme se při něm nikdy nepohádali…Je repertoár Eben tria hodně odlišný od vašich osobních preferencí?
Roman Patočka: Řekl bych, že snad tolik ne. Snažíme se ve volbě programu vycházet vstříc nejen sobě navzájem, ale i požadavkům pořadatelů našich koncertů.
Jiří Bárta: Velice se shoduje, je pro mne často obohacením mých hudebních obzorů.
Terezie Fialová: Momentálně je repertoár tria nejodlišnější od mých časových preferencí, myslím tím, že skladeb, co bych chtěla hrát a není na ně čas, je stále dost. Ale jedna zajímavost nás přece jen brzy čeká, 18. března v Dvořákově síni Episodi e Canto Perpetuo Peterise Vaskse. Zde se dá hovořit určitě o jednom z mých splněných přání…
Váš osobní vztah k Petru Ebenovi?
Roman Patočka: Vztah k Petru Ebenovi jsem si začal utvářet během mého prvního ročníku na AMU, kdy jsme v AKS orchestru (Akademičtí komorní sólisté) doprovázeli jeho varhanní koncert. Bohužel mi již nebylo dopřáno kromě jednoho osobního setkání lépe pana Petra Ebena poznat.
Jiří Bárta: Ten nejkladnější, odehrál jsem s ním jako vynikajícím klavíristou v začátcích své hudební kariéry mnoho koncertů, téměř vždy jeho Klavírní trio (s houslistou Jiřím Hurníkem). Hodně mi pomohl v začátcích mé kariéry. Byl a zůstane pro mne lidskou i hudební inspirací.
Terezie Fialová: Hudba Petra Ebena mě oslovila asi před deseti lety, bohužel tehdy již byl Petr Eben nemocný a osobní kontakt s ním už nebyl možný. O to více si vážím podpory jeho rodiny, syna Marka a manželky Šárky, která je pravidelnou návštěvnicí našich koncertů.
V kalendáři Eben tria pro tuto sezonu je mimo jiné pařížské Auditorium du Louvre, mnichovský Gasteig, ale i naše Rudolfinum. Jak těžké je vaše kalendáře skloubit dohromady?
Roman Patočka: Musím se přiznat, že občas to není jednoduché. Jak jistě víte, každý z nás hraje v různých hudebních uskupeních a s trochou smůly se všechny nabídky setkávají v jeden termín.
Jiří Bárta: Nebývá to jednoduché, ale vždy se najde řešení, naštěstí.
Terezie Fialová: Těžké místy ano, ale zatím ne nemožné. Navíc výše jmenované koncerty já chápu jako ty „za odměnu“…
Co vás osobně v Eben triu spojuje a co rozděluje? Jste hodně rozdílné individuality?
Roman Patočka: Myslím, že nás spojuje dobrá nálada při práci.
Terezie Fialová: Určitě nás spojuje snaha si to na pódiu muzikantsky užít, hrát takzvaně jako o život a snažit se kolegy něčím inspirovat. A z mého pohledu nás rozdělují debaty o autech a motorkách. Tam se totiž příliš nechytám… (smích)
Jak dlouho spolu chcete vydržet?
Roman Patočka: Dokud nás smrt nerozdělí! (smích)
Terezie Fialová: Až to bude o tom „vydržet”, tak právě tehdy bude čas skončit.
Čím svým kolegům v triu dokážete udělat největší radost?
Roman Patočka: Včasným příchodem na zkoušku a dobrou přípravou.
Terezie Fialová: Když nezkoušíme příliš brzo ráno… (smích)
Vizitka:
Klavírní trio Eben trio patří mezi špičkové soubory svého druhu v České republice a v zahraničí. Členové ansámblu jsou klavíristka Terezie Fialová, houslista Roman Patočka a violoncellista Jiří Bárta. Soubor nese ve svém názvu jméno významného českého skladatele druhé poloviny dvacátého století Petra Ebena. Eben trio má za sebou celou řadu významných soutěžních úspěchů (Masefield Prize Hamburg, Concours de musique du Lyceum Club International de Suisse Lausanne a další) a také je držitelem ceny Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii za rok 2012 udělované nejlepším komorním souborům. Soubor vystupuje na festivalech a významných pódiích, jakými jsou Pražské jaro, Český Krumlov, Festival Mahler Jihlava, Festival Mitte Europa, Septembre Musical Vevey, mnichovský Gasteig, pařížský Louvre, pražské Rudolfinum, Kennedyho Centrum ve Washingtonu a další. Ansámbl spolupracoval se špičkovými profesory, jakými jsou Niklas Schmidt, Joseph Kalichstein, Menahem Pressler, Gábor Takács-Nagy.
V létě 2013 se Eben trio zúčastnilo jako historicky první české klavírní trio prestižního festivalu Verbier Festival & Academy ve Švýcarsku. Eben trio koncertuje ve většině států Evropy a ve Spojených státech amerických. Natáčí pro český, německý a francouzský rozhlas.
(Zdroj: webové stránky Eben tria)
Foto Martin Kubica
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]