Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Nová studie IDU mapuje uplatnitelnost umělců na trhu práce v oboru klasické hudby
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaPR ZprávyZprávy

Nová studie IDU mapuje uplatnitelnost umělců na trhu práce v oboru klasické hudby

Institut umění – Divadelní ústav vydává publikaci autorek Lenky Dohnalové a Lucie Pešl Šilerové, která analyzuje trh práce v oblasti klasické hudby a uplatnitelnost na něm. Studie shrnuje a vysvětluje zdroje různorodých informací u nás i v zahraničí a obsahuje i vlastní průzkum dokumentující trh práce v daném segmentu.

Anna PolákováPR
Publikováno 23/02/2023
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Lenka Dohnalová a Lucie Pešl Šilerová: Uplatnitelnost umělců na trhu práce v oboru klasické hudby v kontextu EU (zdroj Institut umění — Divadelní ústav)
Lenka Dohnalová a Lucie Pešl Šilerová: Uplatnitelnost umělců na trhu práce v oboru klasické hudby v kontextu EU (zdroj Institut umění — Divadelní ústav)

Publikace Uplatnitelnost umělců na trhu práce v oboru klasické hudby v kontextu EU přináší shrnutí různorodých informačních zdrojů, zabývá se jejich charakterem a kvalitou a vysvětluje je. Ve vlastním průzkumu dokumentuje kapacitu pracovních míst, soulad nabídky a poptávky (kvantitativní i kvalitativní) v ČR. „Jedná se z hlediska celkové ekonomiky České republiky sice o poměrně malou část trhu, ale z hlediska sledovaného oboru jde pravděpodobně o první takto podrobnou a široce dokumentovanou studii, která přináší nejen pečlivě sebraný souhrn existujících statistik a dat (velmi pečlivá heuristika informačních zdrojů) z ČR, ale i z prostředí EU a zahraničí. Má proto svůj velký význam! Nejen teoretický, ale i praktický,“ pojmenovává důležitost zkoumaného profesor Jiří Štilec.

Studie doplňuje výzkum o část strukturovaných pramenných rozhovorů. Ty dokreslují celistvý obraz situace dnešního hudebního umělce v oboru klasické hudby, který nejčastěji pracuje v portfoliové kariéře nejméně dvou činností – obvykle umělecké a pedagogické. Výzkum potvrdil, jak je síť Základních uměleckých škol důležitá, coby reálná záchytná síť pracovních příležitostí zejména pro absolventy hudby uměleckých škol. „Už jako pedagogové nyní cítíme, že většina studentů a budoucích absolventů směřuje k oné tak často zmiňované portfoliové kariéře a v praxi dokonce vidíme případy, že i profesionální instituce jako jsou některé orchestry, přímo počítají s tím, že jejich zaměstnanci například nechtějí pracovat odpoledne, protože se jaksi automaticky počítá s tím, že většina z nich odpoledne vyučuje na ZUŠ,“ komentuje situaci profesor Štilec.

Publikace vychází v rámci institucionální podpory výzkumu IDU Ministerstvem kultury. Vznik studie je motivován nejen návazností na předchozí výzkum Institutu umění, ale i prohlubující se praktickou potřebou věnovat se tématu více do hloubky z důvodu aktuálního stavu společnosti.

TémataInstitut umění - Divadelní ústavLenka DohnalováLucie Pešl ŠilerováSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Vážný zájem (zdroj Vážný zájem) Atrium na Žižkově a Vážný zájem zvou na první společný koncert
Další článek Orchestr Národního divadla zahrál na piazzetě ukrajinskou hymnu, 23. února 2023 (zdroj Národní divadlo) Orchestr Národního divadla zahrál na piazzetě ukrajinskou hymnu
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up