Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Miroslav Sekera: Důležité je vědět, kdy naslouchat a kdy mít rozhodné slovo
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRozhovoryZ domova

Miroslav Sekera: Důležité je vědět, kdy naslouchat a kdy mít rozhodné slovo

Letošní 29. ročník Dnů Bohuslava Martinů v Praze zahájí dva světově uznávaní umělci, houslista Ivan Ženatý s klavíristou Miroslavem Sekerou, který – ač sám vynikající sólista – je vyhledávaným hudebním partnerem řady špičkových interpretů. Jeho krédo, otištěné v záhlaví vlastních webových stránek, zcela charakterizuje jeho osobnost: „To soustředění, ten hluboký ponor, tu službu hudbě a nikoli své slávě, a skrze onu službu jakási magie, jež rozechvěje každého, kdo má jen trochu citu a sluchu...“ (prof. MUDr. Cyril Höschl, DrSc). Miroslav Sekera, tento „básník klavíru“, nejraději hovoří hudbou, přesto byl ochoten odpovědět na několik otázek.

Věra Šustíková
Publikováno 24/11/2023
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Miroslav Sekera (foto se souhlasem Miroslava Sekery)

V čem vidíte podstatnou úlohu komorního partnera špičkového sólisty při interpretačním výkonu a jakým způsobem může pianista přinést nejlepší spolupráci houslistovi jako je Ivan Ženatý?
Přirovnal bych komorní hudební spolupráci k dobrému vtahu v manželství. Úspěchem je mít podobný názor a vědět kdy naslouchat, nebo naopak vědět, kdy mít rozhodné slovo, ku prospěchu všech.

Jak dlouho hrajete s Ivanem Ženatým? Máte nějaké společně oblíbené skladby?
S panem Ženatým si zahrajeme počtvrté. Spolupráce je velmi příjemná a inspirativní. Obdivuhodná je jeho neochvějná paměť.

Známá je vaše spolupráce s dalšími význačnými instrumentalisty i s operními pěvkyněmi, málo se však ví o tom, že jste se také intenzivně věnoval koncertnímu melodramu a spolupracoval s našimi nejvýznamnějšími herci, ať už to byl Otakar Brousek, Bořivoj Navrátil, Petr Kostka, Jaromír Meduna, Tereza Kostková, Dita Hořínková a další. Kdysi jste řekl, že vám koncertní melodram pomohl pochopit obsah díla i v rámci čistě instrumentální skladby. Můžete to nějak přiblížit?
Díky mezinárodnímu festivalu koncertního melodramu jsem měl to velké štěstí zažít krásný čas se skvělými herci. Melodramatická literatura je velmi bohatá a plná skvostů. Zvlášť zajímavé je, jak autor hudby pracuje s textem, s jeho rytmikou, kde vnímá důležitost sdělení. Hudba v melodramech je plná příznačných motivů, které například vystihují konkrétní osoby. Z hlediska interpretačního je žádoucí všechna tato místa objevit a vtisknout jim stejný charakter.

Miroslav Sekera (foto Vojtěch Havlík)

Zřejmě proto je vám i jako sólistovi nejbližší hudba romantiků, kterou interpretujete vskutku nedostižně. Avšak jaký je váš vztah k hudbě Bohuslava Martinů či dokonce současného skladatele Luboše Sluky?
Hudba romantiků je mi velmi blízká, ale to neznamená, že bych se současným autorům nevěnoval. Konkrétně můj přítel, americký skladatel Joseph Summer má na svém kontě tuším osm CD, na kterých jsem se podílel. Hudebního skladatele Luboše Sluku osobně neznám, ale s jeho krásnými skladbičkami s jejich osobitou harmonizací jsem se setkával již od dětství, konkrétně v Klavírní školičce Zdeny Janžurové, mé první pedagožky. Některé skladbičky i s poutavými ilustracemi Josefa Palečka z této knížky mám natrvalo v paměti.

Měl jste možnost podílet se na výběru skladeb nadcházejícího koncertu?
Dramaturgii jsme s panem Ženatým konzultovali, ale výběr sonáty Bohuslava Martinů nechal na mě. To dokazuje jeho ohromný repertoár.

Na závěr se nemohu nezeptat: Nerozčiluje vás, že i po čtyřiceti letech se o vás stále píše jako o tom dítěti, které si vybral Miloš Forman do role malého Amadea? Na Wikipedii jste dokonce zapsán jako „dětský herec a pianista“.
Vlastně mě to začalo těšit. Není lepší lék pro umělce s krizí středního věku než informace, že je Formanovým malým Amadeem.

Děkuji za rozhovor.

TémataDny Bohuslava MartinůMiroslav SekeraSEZ
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Hurvínek prodává nevěstu – Národní divadlo Brno, Divadlo Spejbla a Hurvínka (foto Marek Olbrzymek) Spejbl a Hurvínek budou prodávat nevěstu v Brně i v Praze
Další článek Still z filmu Shapes of Aether (rež. Elias Benedikt Choi-Buttinger - foto archiv festivalu) Festival tanečních filmů Dance On Screen Graz
5 1 hlasovat
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up