Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Šéfdirigent Filharmonie Brno zahraje Rhapsody in Blue doma i ve Vídni
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávySoudobá HudbaZ domova

Šéfdirigent Filharmonie Brno zahraje Rhapsody in Blue doma i ve Vídni

Na tento týden připravila brněnská filharmonie projekt Rapsodie v modrém 100, který zazní ve čtvrtek a pátek v Brně a v neděli ve Vídni. Tamní večer by měl být prvním ze zamýšleného koncertního cyklu, ve kterém se chce orchestr představovat vídeňským posluchačům.

Kateřina KonečnáPR
Publikováno 10/04/2024
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Dennis Russell Davies (foto Jakub Joch)
Dennis Russell Davies (foto Jakub Joch)

„Jsme přesvědčeni, že máme co nabídnout. Patříme k nejlepším tuzemským orchestrům a ve vysoké kvalitě tak můžeme rozšířit tu obrovskou škálu koncertů, která se tam prakticky každý den nabízí,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Na čtvrteční a páteční koncert zbývá posledních pár vstupenek, posluchači se ale mohou pohodlně vydat do Konzerthausu. Filharmonie pro ně připravila autobus, který je za 450 Kč odveze z Brna a po koncertu zase zpět. „Našim posluchačům navíc umíme nabídnout vstupenky do Konzertahusu s padesátiprocentní slevou a navíc ti, kdo už mají vstupenku na brněnský koncert, získají lístek do Vídně jako bonus k zakoupené cestě autobusem,“ zdůraznila Kučerová s tím, že cestu autobusem, stejně jako zlevněnou vstupenku, mohou lidé koupit ve filharmonickém předprodeji od středy do pátku od 13 do 18 hodin.

Zájezd na vídeňský koncert může být pro posluchače zajímavý i tím, že si mohou filharmoniky vychutnat v jednom z nejlepších rakouských sálů, který se pyšní skvělou akustikou. Po tomto koncertě následuje prosincový koncert ve vídeňském Musikvereinu, kde zazní Píseň žalobná Gustava Mahlera se sopranistkou Chen Reiss a Českým filharmonickým sborem Brno. V následujícím roce pak orchestr chystá v rakouské premiéře Concerto for piano and orchestra Philipa Glasse v podání Maki Namekawy.

Koncerty Rapsodie v modrém 100 otevře jazzově laděná Symfonie č. 2 Ervína Schulhoffa z roku 1932. „Představuje ho jako brilantního skladatele, který kombinuje vídeňské klasické modely s dráždivými disonancemi i lehkostí vypůjčenou z dobového jazzu a populární hudby,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal. Na Schulhoffa naváže George Gershwin se svojí Rhapsody in Blue, od jejíž premiéry letos uplynulo sto let. Sólového partu se ujme šéfdirigent Dennis Russell Davies, který od klavíru povede orchestr v původním jazzovém obsazení. Leonard Bernstein o ní napsal, že se stala „revolučním počinem, který zatřásl městem New York, potom celou zemí, a nakonec celým civilizovaným světem.“ Jedním z důkazů tohoto jazzového otřesu i za oceánem je právě hudba v Praze žijícího Schulhoffova.

Druhá půle koncertu patří Symfonii in Fis Ericha Wolfganga Korngolda, od jejíž premiéry letos uplyne sedmdesát let. „Její hudba jako by stále znovu vystupovala z temnot, snažila se připomenout krásné předválečné časy ve Vídni, vystoupat k hollywoodskému slunci a sama zazářit. Zároveň se ale zdá, jako by ji při tom tížily těžké myšlenky zahalené vzpomínkami na nedávnou minulost a miliony zavražděných,“ popsal dílo Klepal.

Korngold byl brněnský rodák, který se proslavil jako skladatel filmové hudby v Hollywoodu, za kterou dvakrát získal sošku Oscara. S dvěma uvedenými autory jej pojí stejný osud: kvůli židovskému původu musel uprchnout ze své země. „Korngold spolu se Schulhoffem usazeným v Praze a hlásícím se k české kultuře navíc nastolují v Roce české hudby otázku, co vše je ještě česká hudba, co všechno jsme ochotni takto vnímat a pojmenovávat,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

TémataČeský filharmonický sbor BrnoChen ReissDennis Russell DaviesFilharmonie BrnoMaki NamekawaRok české hudby
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Smetanovské dny, 6. dubna 2024, Dům hudby, Plzeň – Matouš Zukal (zdroj Smetanovské dny) Sobotní program Smetanománie odkryl další poklady Smetanova klavírního díla
Další článek Anne Akiko Meyers (zdroj Prague Philharmonia) Prague Philharmonia a Anne Akiko Meyers: Čistota, razance a dynamicky hutné provedení
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up