Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Festival Baroko 2024: Souborné provedení Škroupových trií a interpretačně zajímavý večer
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeStará HudbaZ domova

Festival Baroko 2024: Souborné provedení Škroupových trií a interpretačně zajímavý večer

27. ročník festivalu Baroko 2024 zahájilo v sobotu 1. června 2024 souborné provedení klavírních trií Františka Škroupa. Zároveň to byla první veřejná akce v nově zrekonstruovaném kostele sv. Kláry, který je součástí Vlastivědného muzea v Olomouci, kde letos celý festival probíhá.

Robin Pospíšil
Publikováno 03/06/2024
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Festival Baroko 2024: Trio Unitas, 1. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (zdroj Ensemble Damian)
Festival Baroko 2024: Trio Unitas, 1. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (zdroj Ensemble Damian)

Prostorný interiér kostela nikdy nesloužil sakrálním účelům, těsně před dokončením byl klášter klarisek v rámci josefínských reforem zrušen a prostor sloužil následujících sto let jako knihovna. V současné době je to největší výstavní prostor v Olomouci a na hudební produkce není běžně využíván.

Organizátoři z pořádající Vlastivědné muzejní společnosti do prázdného prostoru nainstalovali podium evokující barokní divadlo se zadním prospektem a dvěma řadami bočních kulis. Na prospekt se během koncertu zadní projekcí promítaly biedermeierové interiéry, které evokovaly hudební salóny první poloviny 19. století. 

Trio facile F dur op. 28 vzniklo kolem roku 1847 a Škroup ho věnoval dceři vydavatele Johanna Hoffmanna, Jeanette. O dva roky mladší Trio Es dur op. 27, kterým večer vyvrcholil, pak autor věnoval klavírnímu virtuosovi a skladateli Sigismundu Goldschmidtovi. Obě skladby se vyznačují tradiční čtyřvětou stavbou se scherzem, nicméně Škroupova hudební řeč neustále překvapuje. Osciluje mezi klasicismem a romantismem, s klenutou kantabilní melodikou, ale zaujmou i hojné ozvuky baroka v podobě brilantních sekvencí a fugat. Časté jsou nečekané modulace do vzdálených tónin, klamné spoje a prudké střídání nálad.

Mezi Škroupova tria byla zařazena Sonáta F dur op. 55 č. 3 pro klavír, housle a violoncello z roku 1800 Vojtěcha Matyáše Jírovce. Jírovec, působící na kapelnickém postu ve Vídni, má na rozdíl od Škroupa to štěstí, že jeho mimořádně kvalitní instrumentální hudba již zaujala řadu zahraničních specialistů a není na koncertních pódiích ani v katalozích hudebních vydavatelů úplně neznámý. Na české koncertní scéně se v rámci malé dramaturgické pestrosti objevuje ojediněle. I Jírovec je představitelem přelomové doby směřujíc od klasicismu k romantismu.

Festival Baroko 2024: Trio Unitas, 1. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (zdroj Ensemble Damian)
Festival Baroko 2024: Trio Unitas, 1. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (zdroj Ensemble Damian)

Program nastudovalo premiérově na dobové nástroje Trio Unitas ve složení: Petra Matějová na kladívkový klavír, Magdalena Malá na klasicistní housle a Helena Matyášová na klasicistní violoncello. Křehký a přitom barevný zvuk kladívkového klavíru se dvěma smyčcovými nástroji hrajícími bez souvislého vibrata dal v dlouhé kostelní akustice omračující účinek – zvláště pomalým větám. Brilantní virtuózní pasáže rychlých částí kladly vysoké nároky na souhru, ale komunikací, artikulací a dynamickým odstupňováním dosáhly interpretky i v rychlých větách přehlednosti a konkrétnosti. Drobnou vadou na kráse dramaturgicky i interpretačně mimořádně zajímavého večera byla slabší návštěvnost.

Festival Baroko: František Škroup – Souborné provedení klavírních trií
1. června 2024, 19:00 hodin
Vlastivědné muzeum v Olomouci, nám. Republiky 5

Program:
František Škroup: Trio facile F dur op. 28 pro klavír, housle nebo flétnu a violoncello (ca. 1847, I. Allegretto, II. Andante grazioso, III. Scherzo. Allegro vivace, IV. Finale. Allegro appassionato)
Vojtěch Matyáš Jírovec: Sonáta F dur op. 55 č. 3 pro klavír, housle a violoncello (1800, I. Allegro moderato, II. Adagio, III. Allegretto)

—-pauza—-

František Jan Škroup: Trio Es dur op. 28 pro klavír, klarinet nebo housle a violoncello (ca. 1845, I. Allegro, II. Andante grazioso, III. Scherzo. Allegretto, IV. Finale. Allegro)

Účinkující:
Trio Unitas (Petra Matějová – hammerklavier, Magdalena Malá – klasicistní housle, Helena Matyášová – klasicistní violoncello)

TémataBaroko OlomoucSEZTrio Unitas
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Pražské jaro 2024 (zdroj Pražské jaro, foto Milan Mošna) Letošní Pražské jaro hlásí vyšší návštěvnost
Další článek Věra Kvarčáková, Jeremy Galdeano (zdroj Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka) Soutěž o vstupenky: Baletní večer Návraty
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up