Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Prague Philharmonia uzavře sezonu večerem silných kontrastů
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR ZprávySoudobá Hudba

Prague Philharmonia uzavře sezonu večerem silných kontrastů

Závěr 31. koncertní sezony Prague Philharmonia nabídne 18. června 2025 ve Dvořákově síni Rudolfina mimořádný program dramaturgicky propojující expresivní pozdní romantismus s modernistickou hloubkou a rytmickou energií. Večer pod vedením šéfdirigenta Emmanuela Villauma bude patřit třem velikánům evropské hudby: Antonu Webernovi, Dmitriji Šostakovičovi a Ludwigu van Beethovenovi. Sólistkou večera bude koncertní mistryně orchestru Romana Špačková, která se představí v interpretačně náročném Houslovém koncertu a moll, op. 77 Dmitrije Šostakoviče.

PRLenka K. Vaníčková
Publikováno 09/06/2025
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Romana Špačková (foto Petra Hajská)
Romana Špačková (foto Petra Hajská)

Koncert zahájí Passacaglia op. 1 Antona Weberna – skladba na pomezí tonality a atonality, napsaná v roce 1908, ještě před autorovým přijetím dodekafonních principů. Dílo formálně navazuje na barokní variace nad opakujícím se basovým tématem, avšak v orchestraci a práci s motivem již naznačuje Webernova pozdější úsilí o maximální hutnost a zvukovou čistotu. V dobovém kontextu je Passacaglia nejen stylistickým mostem mezi pozdním romantismem a modernou, ale i výrazem osobního smutku – skladatel ji komponoval krátce po smrti své matky.

Vrchol technického i výrazového mistrovství pak nabídne čtyřvětý Houslový koncert č. 1 Dmitrije Šostakoviče, který vznikal v temném období sovětského formalismu a několik let zůstal ukryt v šuplíku skladatelova pracovního stolu. Premiéra se uskutečnila až v roce 1955 v podání Davida Oistracha. Romana Špačková, dlouholetá koncertní mistryně Prague Philharmonia, se tohoto interpretačního odkazu ujme s osobní i uměleckou vážností. Koncert v sobě spojuje sarkasmus, melancholii i grotesku – vyžaduje nejen virtuózní techniku, ale i hlubokou emocionální vyzrálost. Romana Špačková hraje na housle Pietra Guarneriho z roku 1730, které zapůjčila platforma Portu Gallery investiční skupiny WOOD & Company,

Večer zakončí Symfonie č. 7 A dur, op. 92 Ludwiga van Beethovena, často označovaná za „apoteózu tance“ (R. Wagner). Zvláštní pozornost si zaslouží druhá věta – Allegretto, jež se již při premiéře setkala s mimořádným ohlasem publika a dodnes patří k nejemotivnějším Beethovenovým orchestrálním pasážím.

Prague Philharmonia tímto koncertem nejen završuje úspěšnou 31. sezonu, ale zároveň otevírá novou kapitolu: 32. sezona orchestru začne již 4. září 2025 opět v Rudolfinu pod taktovkou Emmanuela Villauma a s klavíristou Simonem Trpčeskim.

TémataEmmanuel VillaumePrague PhilharmoniaRomana Špačková
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Dalia Stasevska (zdroj Dalia Stasevska) Česká filharmonie uzavře 129. sezonu Open Air koncertem s Daliou Stasevskou
Další článek IHOPEIWILL v podání Soni Ferienčíkové (foto Juraj Žilinčár) Slovenská tanečná platforma 2025 (2): Od citlivé tvorby k destrukci
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up