Claire Bardainne je francouzská vizuální umělkyně a scenografka, která se od roku 2011 věnuje tvorbě na pomezí vizuálních a performančních umění. Společně s Adrienem Mondotem řídí uměleckou společnost Adrien M & Claire B, která vytváří inovativní představení a instalace propojující digitální technologie s lidským pohybem a tancem.
Životopis
Claire Bardainne se narodila v roce 1978 v Grenoble a vystudovala grafický design na École Estienne a scenografii na École nationale supérieure des arts décoratifs (ENSAD) v Paříži. V roce 2004 založila v Paříži Studio BW společně s Olivierem Waissmannem, kde se až do roku 2010 věnovala tvorbě vizuálních identit, multimediální grafiky a výstavní scenografii. V roce 2007 v rámci McLuhan Program in Culture and Technology na University of Toronto iniciovala projekt Wicklow kombinující kresbu, mikroediční činnost a performance. Současně spolupracovala s výzkumníky v oblasti sociologie imaginárna na laboratoři Ceaq (Sorbonne, Paříž). V roce 2009 publikovala spolu s Vincenzo Suscou esej „Récréations. Galaxies de l’imaginaire postmoderne“ věnovanou imaginárnu současných technologií a médií.
Tvorba
Od roku 2011 je Bardainne spoluuměleckou ředitelkou společnosti Adrien M & Claire B. Její tvorba se zaměřuje na průsečík mezi obrazem a prostorem, prozkoumává vztahy mezi imaginárním a reálným světem. Mezi nejvýznamnější díla patří interaktivní výstava „XYZT, Abstract Landscapes“ (2011), představení „Hakanaï“ pro jednoho tanečníka v imerzivním prostředí (2013), „Pixel“ – technologický balet pro 11 tanečníků vytvořený ve spolupráci s choreografem Mouradem Merzouki (2014), či „Le mouvement de l’air“ (2015). Roku 2019 vytvořila projekt „Acqua Alta“ sestávající ze tří zážitků: pop-up kniha v rozšířené realitě, představení vizuálního divadla a zkušenost pro náhlavní soupravu virtuální reality.
Význam
Bardainne je průkopnicí v oblasti propojování digitálních technologií s živým uměním a tancem. Její práce přispívá k rozvoji nových forem divadelního a tanečního vyjádření, kde se tradiční pohybové umění setkává s pokročilými vizuálními efekty a interaktivními technologiemi. Společně s Mondotem získala v roce 2015 cenu SACD za digitální tvorbu roku. Její přístup k technologiím jako nástroji pro podporu živého umění a lidského těla ovlivnil celou generaci umělců pracujících na pomezí různých disciplín.
Zajímavosti
Bardainne a Mondot se setkali v roce 2010 v uměleckém centru v Enghien-les-Bains při práci na interaktivním digitálním díle „Sens dessus dessous“. Jejich společnost sídlí v Lyonu a Crestu a zaměstnává kolem 30 spolupracovníků. Bardainne klade důraz na „pomalé technologie“ a udržitelný přístup k využívání digitálních nástrojů v umění, inspirovaná principy krajinného architekta Gillese Cléménta.